מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים הפשוטים של פעם

סבתא לאה ואני
סבתא לאה ביום נישואיה
סיפורה של סבתא לאה שרעבי

שמי תהל שרעבי ואני מביאה את סיפורה של סבתא שלי, לאה שרעבי. ילדותה של סבתא שלי הייתה בראשון לציון מוקפת במשפחה וחברים חיה חיים פשוטים ומלאי שמחה עם אוכל טעים ומשחקים עם החברים

 סבתא לאה מספרת על בית ההוריה

נולדתי בראשון לציון במדינת ישראל. בבית הורי דברו בעיקר עברית אך הורי נהגו לדבר בניהם בקווקזית. קוראים לי לאה על שמה של סבתי ז"ל מהצד של אמי. שמות הורי הם: שמחה ואלעזר יעקובי.

בבית גדלנו שישה אחים ואחיות שמותיהם מהגדול לקטן: בצלאל הוא האח הבכור, אחותי גאולה ז"ל, אחותי רוזה ז"ל, אחי אורי, אחי יגאל ואנוכי – האחות הקטנה במשפחה.

הסביבה בה גדלתי

נולדנו ברחוב צ"ג בנות בבית פרטי עם שלושה חדרים, סלון גדול עם שני חדרי שינה, מטבח, שירותים ומקלחת. הייתה לנו חצר שהיה שם מגוון עצי פרי אשר מהם אכלנו בבית. בחצר היה גם לול עם תרנגולות ועיזה אשר מהם קיבלנו ואכלנו ביצים וחלב.

את הכביסה הייתה עושה הכובסת בחצר ביתינו. שיחקנו רבות בעיקר בחצר ובשכונה שבה לא היו כבישים אלא רק שבילי אפר. אמי הייתה עקרת בית ולימים פתחה קיוסק בחצר הבית ששירת את תושבי השכונה, אבי עסק בעיקר בנגרות. אמי הייתה אישה צנועה טובת לב שהייתה אוהבת לארח רבות בביתה חברים ומשפחה. אבי היה אדם שקט ותמים אשר שמר מסורת ונהג ללכת לבית הכנסת בקביעות. הלבוש בבית היה עממי, כנהוג לאותה תקופה. השכונה הייתה שכונה יהודית אשר את הקניות היינו עושים במכולת.

 תמונת משפחתנו המורחבת

תמונה 1

זיכרון ילדות

כל החגים סבי, סבתי ודודי מירושלים היו באים לחוגג עימנו את חגי ישראל. תקופה זו זכורה לי מאוד בגלל האוכל הטעים, השמחה והצחוק ותחושת הביחד.

 המשפחה שלי

תמונה 2

בבית הספר ובשעות הפנאי

למדתי בבית ספר דתי "בית יעקוב" מכיוון שהיה קרוב לבתינו. היו לנו שעורי מלאכה והיינו יושבים בחצר רוקמים והמורה הייתה מספרת לנו סיפורים.

היינו משחקים כל ילדי השכונה במחבואים,קלאס, חבל וגוגואים. חברותי היו מהכיתה והשכונה אשר איתן ביליתי הרבה מאד.

מכיוון שנולדתי בשנת, 1948, שנת קום המדינה, הוחלט לא לגייס בנות מאותה שנת לידה, לכן לא שירתי בצבא למרות שמאד רציתי.

תפקידים ומקומות עבודה

בתחילת דרכי עבדתי כפקידה במשרד הובלות ובערבים הייתי לומדת בתיכון ערב. לאחר מכן, עברתי לעבוד בדלפק קבלה במכבסה של אחותי ומשם כבר יצאתי לפנסיה לאחר 30 שנה.

מנהגים ומסורת

כל יום שישי, אבא שלי היה חוזר מבית הכנסת והיינו עושים קידוש כל המשפחה ואוכלים ארוחת ערב משותפת.

 עם בני משפחתי בערב שבת

תמונה 3

תחביבים

אני אוהבת בעיקר עבודות יד כגון: תפירה, סריגה וריקמה. בנוסף, אני מאד אוהבת לרקוד ולשיר ולבלות בחיק משפחתי וחבריי.

כיום אני פנסיונרית אשר אוהבת להיות כל הזמן בפעילות, כגון: עוזרת בשמירה וגידול נכדיי. יוצאת לפחות פעמיים בשבוע לבית קפה עם חברים בבוקר. רואה סרטים וסדרות. משחקת קלפים פעמיים בשבוע עם חברותיי הקרובות. מרבה לטייל הארץ ובעולם.

חלומי הגדול הוא לראות את ילדיי, נכדיי וניניי גדלים בריאים ומאושרים.

הזוית האישית

 תהל: היה לי מאוד מעניין לשמוע את סיפור חייה של סבתי. החוויה עם סבתא הייתה מהנה ומגבשת.

מילון

קווקזית
שפות הקווקזיות הצפון-מערביות הן קבוצה של שפות המדוברות באזור הקווקז, ובעיקר בשלוש רפובליקות אוטונומיות בפדרציה הרוסית.אדיגיה, קברדינו-בלקריה, קאראצ'אי-צ'רקסיה,בשטח המריבה אבחזיה, ובטורקיה, עם קהילות קטנות יותר פזורות ברחבי המזרח התיכון.

ציטוטים

”חיה ותן לחיות“

הקשר הרב דורי