מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של סבתא חנה מויאל

סבתא מחזיקה אותי בברית שלי
מפגש בקשר הרב דורי
ממרוקו לארץ ישראל והחיים במעלות

סבתי חנה מויאל נולדה ב מרוקו ב 1.1.1949

הוריה הם מסעודה וחיים שטרית. הם התגוררו באזור מידברי בסהרה שבמרוקו. לאבא של סבתא, חיים, היה משק עם כבשים וסוסים ואמא שלה, מסעודה, הייתה עקרת בית וטיפלה בילדים. לסבתא יש שתי אחיות אחת שקוראים להן שמחה והשנייה יקוט ,ואח בשם משה. סבתא נולדה שלישית.

כשהמשפחה של סבתא עלתה לארץ היא הייתה בת חמש. המשפחה של סבתא התגוררה בקסטל שבירושלים ואת הדודים שלה שלחו למעלות. סבתא שלי מספרת שהיה קשה להיות רחוק מהמשפחה, ואחרי כמה חודשים הם עברו גם למעלות. הם גרו שם בצריפים בתרשיחא עם שירותים משותפים להם ולשכנים. המדינה נתנה להם קופונים כדי שהם יאכלו.

מַעֲלוֹת-תַרשִׁיחָא היא עיר במחוז הצפון בישראל, קילומטרים ספורים מגבול ישראל-לבנון, 20 קילומטרים מזרחית לנהריה, 20 קילומטרים מערבית לצפת, 15 קילומטרים צפונית לכרמיאל. העיר שוכנת בגליל העליון בגובה של כ-600 מטרים מעל פני הים. מעלות-תרשיחא הוכרזה כעיר בשנת 1995. ראש העירייה הנוכחי הוא ארקדי פומרנץ. (ויקיפדיה)

בארץ אבא של סבתא, חיים, עבד בקק"ל בנטיעת עצים ואמא של. סבתא, מסעודה, עבדה במטבח של בית הספר  בחטיבה הדתית.

התחביבים של סבתא היו ריקודי עם. פעם לא היה חוגים, והם היו נפגשים לאחר בית הספר לשחק גולות, קלאס, חמש אבנים ותופסת. סבתא הייתה בתנועת הנוער העובד. סבתא סיימה ללמוד בכיתה י מכוון שהיא הייתה צריכה לעזור לפרנס את המשפחה.

סבתא וסבא הכירו בריקודי עם הם רקדו ביחד כל הזמן, ולאחר כמה זמן הם התאהבו אחת בשנייה וסבתא התחתנה עם סבא מכלוף בגיל שמונה עשרה, כשסבא היה בן עשרים ואחת.  נולדו להם חמש בנות: זהבה דוריס, קרן ,ליטל וספיר, ובן בשם שמעון. סבתא לא עשתה צבא בגלל שהיא דתייה והיא עשתה שרות לאומי. סבתא עבדה בשני מפעלים שונים, אחד ביצור גרביים בשם גיבור, בקריית שמונה, והשני בטלרד שעוסק בטלפון, סבתא יצאה לפנסיה מוקדמת.

הזווית האישית

יהונתן: היה לי כיף מאוד לתעד את סיפורה של סבתא חנה ולהכיר את חייה בעבר.

מילון

קק"ל
קרן קיימת לישראל היא חברה לתועלת הציבור. נוסדה בקונגרס החמישי של ההסתדרות הציונית ב־1901 כאמצעי לאיסוף כספים מיהודים לשם קניית קרקעות בארץ ישראל והכשרתן להתיישבות יהודית. לאחר הקמת מדינת ישראל התאגדה קק"ל כחברה ישראלית ובתזכיר התאגדותה משנת 1954 נוסחו מטרותיה ובהן קניה וחכירת קרקעות ליישוב יהודים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבתא וסבא הכירו בריקודי עם הם רקדו ביחד כל הזמן, ולאחר כמה זמן הם התאהבו אחת בשנייה וסבתא התחתנה עם סבא מכלוף בגיל שמונה עשרה, כשסבא היה בן עשרים ואחת“

הקשר הרב דורי