מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זיכרונות ילדות של סבתא חווה דגן

סבתא ואני
סבתא חווה בילדותה
העדלאידע ברעננה

שמי עומר צמח, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, יחד עם סבתא שלי, חווה דגן, ותעדתי את סיפורה.

שמה של סבתא שלי הוא חווה דגן. היא נולדה בצ'כוסלובקיה בתאריך 22.12.1946. היא גרה כיום בהוד השרון. להוריה קראו אריה ויונה. לסבתא שלי שלושה ילדים: ליאור, עדי ועינב. סבתא חווה כיום בגמלאות.

ילדותה של סבתא חווה

סבתא גדלה ברעננה, היא למדה בבית הספר ממלכתי ב'. בין המקצועות שהיא למדה אז, המקצוע האהוב עליה היה תנ"ך. סבתא סיפרה שכילדה היא מאוד אהבה לרקוד בהרקדות, נהגו אז לרקד בהרקדות. היו לסבתא גם תחביבים כמו למשל, התחביב שלה לסרוג. סבתא סיפרה לי שמכל המאכלים שהיו בילדותה, המאכל שמאוד אהבה היה עוגת גבינה.

 סבתא חווה בילדותה

תמונה 1

לסבתא חווה יש זיכרונות טובים מילדותה. היא זוכרת את חגיגת הבת מצווה שלה כחוויה מאוד מיוחדת. סבתא סיפרה לי גם על אירוע משמח שקרה בילדותה, אירוע שמאוד הרשים אותה: ברחבי העיר רעננה נהגו לקיים עדלאידע. העַדְלֹאיָדַע הייתה תהלוכה, קרנבל  של דמויות מחופשות שנערכה אז כל שנה בחג פורים או בשושן פורים. "זוהי מסורת, שראשיתה בראשית ימיה של תל אביב, ב-1912. היא הייתה לאירוע המוני בתקופת היישוב, וחודשה בימי המדינה. העדלאידע בתל אביב בוטלה למשך כשני עשורים – החל משנת 1936… בשנים האחרונות נעשה ניסיון לחזור אל המסורת ולחדש את העדלאידע כאירוע רחוב חגיגי וגדול בערים השונות. בהרצליה מתקיימת עדלאידע החל משנת 2014, כאשר בכל שנה היא מוקדשת לנושא מסוים. כיום העדלאידע הגדולה במדינה מתקיימת בחולון עם אלפי משתתפים בצעדה. (ויקיפדיה). סבתא סיפרה שעד היום זוכרת את החגיגות ואת הרושם שהן עשו עליה כילדה.

עוד חוויה מיוחדת עליה סיפרה לי סבתא, הייתה על החברים והחברות שלה מבית הספר, והייתה פגישה מיוחדת הזכורה לה במיוחד זו הפגישה עם חברה טובה, מבית הספר, חברה שהיא לא ראתה הרבה שנים.

הזוית האישית

עומר: נהניתי להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי עם סבתא חווה, סבתא הייתה מצוינת, נהניתי מאוד לתעד את זיכרונות ילדותה.

סבתא חווה: היה לי כיף לעבוד יחד עם עומר נכדי.

מילון

עַדְלֹאיָדַע
עַדְלֹאיָדַע, או עַדְלָיָדַע, היא תהלוכה היתולית דמוית קרנבל הנערכת בחג פורים או בשושן פורים. זוהי מסורת, שראשיתה בראשית ימיה של תל אביב, ב-1912. היא הייתה לאירוע המוני בתקופת היישוב, וחודשה בימי המדינה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבתא עד היום זוכרת את חגיגות העדלאידע ברעננה“

הקשר הרב דורי