מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של סבתא זהבה

אפשר לראות פה את סבתא שלי וסבא שלי
סבתי אני ואחותי בבת מצווה של אחותי
ילדות בגרות והגשמה

סבתא זהבה, נולדה בשנת 1949 בתל אביב.

ההורים שלה התגוררו ליד מוסך האוטובוסים של דן. כשאימא שלה קיבלה צירי לידה, אבא שלה רץ למוסך, ואמא שלה נסעה באוטובוס מיוחד לבית יולדות וסבתא כמעט נולדה בשירותים.

סבתי מספרת כי בילדותה,  נשארה הרבה לבד והרגישה בדידות. היא קינאה בילדים שאמא שלהם הייתה בבית אחר הצהרים.

היא אהבה לחלום מה היא תעשה שתהיה גדולה. היא רצתה להיות מורה או פסיכולוגית. כמו כן אהבה לשחק עם חברות, במשחקים בשכונה וללכת לשומר הצעיר. היא חלמה שתהיה גדולה היא תגור בקיבוץ.

כשהייתה בבית ספר יסודי הייתה לה מורה לטבע שקראו לה נירה יעקובי. נירה הייתה מורה מאוד מיוחדת מצד אחד היא החזיקה משמעת ברזל אך מצד שני היא הייתה עם חוש הומור. כמו כן, היא הייתה  מאוד אכפתית וגם יצאה איתנו לכל הטיולים השנתיים. היא למידה טוב טבע וסבתא -זהבה הייתה בטוחה שתמשיך ללמוד טבע, רצון שעבר לה כשהגיעה לתיכון ונפרדה מהמורה נירה עד היום נירה היא דוגמא בשבילה למורה טובה.

בספר זיכרונות של כיתה ח' כולם איחלו לה שתגשים את חלומה ותגור בקיבוץ. החברות הכי טובות שלה הן חברות מהילדות, והיא עדיין בקשר רצוף עם שש בנות. היא מתגעגעת לשכונה שלה ברמת אביב, לבית שגרה עם ההורים שלה. הם גרו בבית צמוד קרקע עם גינה יפה, שאמא שלה טיפחה. בימי שישי אמא שלה הייתה מחלקת פרחים לכל השכונה. עד היום כאשר היא חולמת על בית היא  חולמת על הבית ברמת אביב, ולא על הבית שהיא גרה היום. היא מתגעגעת מאוד לאמא שלה ולאבא שלה שהיו הורים מאוד טובים ואהבו אותה מאוד. לצערה הם לא זכו לראות את הנכדים שלה חוץ מנכדתה הבכורה הדר.

שם משפחתה מהילדות היה מילכברג שפרושו באידיש "הר חלב", בתור ילדה מתבגרת התביישה מהשם ורצתה שם עברי, כשהתחתנה עם סבא שם משפחתו, היה פורטוגל והיא רצתה שם עברי לכן שינו לגל- פורטוגל. היום היא מצטערת שלא השאירה את השם פורטוגל כי זה שם מאוד מיוחד

היום סבתי זהבה היא חיה בקיבוץ געתון, געְתּוֹן הוא קיבוץ מזרם הקיבוץ הארצי בגליל המערבי, ממזרח לעיר נהריה וממערב לעיר מעלות-תרשיחא, והיא עובדת סוציאלית קלינית ופסיכותרפיסטית, ומטפלת באנשים כך שהיא מאוד מרוצה מהבחירות שלה. עובד סוציאלי קליני הוא איש מקצוע אשר סיים תואר ראשון בעבודה סוציאלית ותואר שני לפחות בעבודה סוציאלית במגמה הקלינית. עובד סוציאלי קליני אשר בוחר במסלול התמחות זה זוכה במהלך לימודיו להכשרה תאורטית ומעשית המקנה לו הבנה בתחום בריאות הנפש ומאפשרת לו להציע התערבויות טיפוליות פרטניות, זוגיות ומשפחתיות. בין היתר, לימודיו של עובד סוציאלי קליני כוללים את לימודי הגישה הפסיכודינמית, הכשרה טיפולית, והכרות עם מגוון קשיים ודרכי התערבות רלוונטיות לטיפול בהם כהפרעות אכילה, טראומה, אלימות, פגיעה מינית וכן הלאה. כמו כן, לימודיו של עובד סוציאלי קליני כוללים התמחות מעשית בה הוא מתנסה במתן טיפול נפשי תחת הדרכתו של עובד סוציאלי קליני בכיר. לימודי התואר השני מקנים לכל עובד סוציאלי קליני את הזכות להציע שירותי פסיכותרפיה במסגרת פרטית, אך עובדים סוציאליים קליניים רבים מרחיבים את השכלתם ואת הכשרתם באמצעות לימודי פסיכותרפיה מתקדמים, המעמיקים ומרחיבים את הידע התיאורטי שלהם ואת יכולתם להציע טיפול נפשי איכותי.(בטיפולנט)

היא הייתה רוצה לחזור לילדות אך "רק עם השכל שיש לי היום".

הזווית האישית

אביב: אני מאוד נהנתי לעשות את העבודה, ולשמוע סיפורים על סבתא שלי, וזה היה לי מאוד מעניין.

מילון

מילכברג
בתרגום מיידיש הר חלב

ציטוטים

”היא הייתה רוצה לחזור לילדות אך "רק עם השכל שיש לי היום“

הקשר הרב דורי