מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של סבתא בסנדה מלייב

סבתא בסנדה כיום
סבתא בסנדה בעבר
העלייה של סבתא בסנדה

שמי אגם ובחרתי להציג את סיפור חייה של סבתא שלי, בסנדה, משום שהיא דמות מאוד משמעותית בחיים שלי. שמה של סבתי הוא בסנדה מלייב. סבתי נולדה בעיר דושנבה שנמצאת במדינת טג׳יקיסטן. סבתי חיה בטג׳יקיסטן עד גיל 40 עם משפחתה שהקימה עם סבא ושבעת ילדיה. בארץ ישראל התיישבה המשפחה בגבעת אולגה חדרה. לסבתי עוד שמונה אחים בנים והיא בת הזקונים והבת היחידה. שמותם של ההורים של סבתי הם חנניה אברמוב ויפה גליקרוב, אבא של סבתי נפטר במלחמה, יצא למלחמה ולא חזר. כיום סבתי מתגוררת בחדרה בגבעת אולגה.

ילדות

סבתא למדה בבית ספר מס׳ 6, בתקופה של סבתי לא קראו לבתי ספר בשמות קראו לבתי ספר במספרים. המשחקים שבהם שיחקה סבתי זה חבל קפיצה בעבר לא היו הרבה משחקים יותר התמקדו בעזרה בבית ולמשפחה. לסבתא היו שלושה חברות טובות – מרגריטה, זויה ונינה.

עלייה לארץ תקופת המעברות

סבתא עלתה עם שבעת ילדיה, סבא ואחותו. כאשר הם עלו לארץ סבתא הייתה בת 40, סבא היה בן 43 ושבעת ילדיה היו בני 3 וחצי, 6, 14, 15, 16, 17, 18. כשסבתא רצתה לעלות לארץ הם נסעו ברכבת מרוסיה לפולין מפולין נסעו לאוסטריה שנמצא בוינה ומוינה עלו לארץ במטוס. הדרך מרוסיה לפולין הייתה קשה, היה קור קיצוני, עשרה ימים ברצף הם היו ברכבת בלי הפסקות ובלי יציאות, הם אכלו רק בשר מעושן שהביאו מהבית ובנוסף הם לא ידעו את השפה.

היכרות ונישואים ובניית משפחה

תקופת הנישואים של פעם הייתה מסובכת ופרימיטיבית. סבא וסבתא הכירו דרך שידוך, סבא שלי ביקש את ידה של סבתא מהאימא שלה, סבא רבא שלי לא היה בחיים ולכן הוא ביקש את ידה מששת אחיה הגדולים. כל משפחתה אמרה כן וישר והם התחתנו. סבתא וסבא התחתנו בדושנבה כשהיו בני 20 ו- 23. בניית המשפחה הייתה קשה מפני שסבא עבד לבד כדי לפרנס את הילדים וסבתא גידלה אותם ושמרה עליהם. כאשר הילדים גדלו מעט סבתא קיבלה החלטה ללכת לעבוד גם ולפרנס את המשפחה ביחד עם סבא.

סיפורו של חפץ מיוחד העבר המשפחה מדור לדור

החפצים המיוחדים הם סירים גדולים מנחושת, מיוחדים ויוקרתיים שמכינים בהם אוכל למאות אנשים. חפץ נוסף שסבתא קיבלה מאימא שלה הוא שרשרת פנינים אמיתית שעוברת במשפחתם מדור לדור. השרשרת הגיעה לשלושת הבנות שלה – יפה, רחל ונינה. נינה זאת אמי ויפה ורחל הן הדודות שלי.

אורח החיים היום

סבתא כיום מתגוררת בחדרה ביחד עם הבן שלה וכלב ששמו טודי. לסבתא יש המון נכדים, לרוב בימי שישי שבת אנחנו באים לבקר אותה. סבתא מאוד אוהבת לבשל, להשקות את העציצים, לראות ערוצי ספורט, לשחק עם כל הנכדים 'רמי', קלפים וארץ עיר.

סבתא בתמונה מהעבר

תמונה 1

הזוית האישית

סבתא בסנדה: מאוד נהנתי לספר על העבר שלי ואני מאוד שמחה שמעלים את הסיפור שלי לאתר, שמחתי מאוד לספר על העבר שלי ושמישהו הקשיב לי והתעניין בי.

אגם: מאוד נהנתי לכתוב ביחד עם סבתא את העבודה ולראיין אותה. מאוד התעניינתי בעבר של סבתא שלי, סבתא קיבלה המון החלטות קשות במהלך חייה ועברה הרבה בחיים. סבתא בשבילי היא דמות מאוד חזקה ואמיצה!

מילון

שידוך
הכרות התאמה בין בני זוג

ציטוטים

”תמיד תהיה בן אדם טוב!“

הקשר הרב דורי