מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של סבתא אלה וינבאום

סבתא אלה כסטודנטית למשפטים באונ' ת"א
סבתא אלה היום
הילדות המאושרת בכפר סבא והקמת משפחה

סיפורי מתחיל בשנת 1951. נולדתי בארץ, בכפר סבא, להורים ילידי פולין – ניצולי שואה שעלו לארץ בשנת 1949, שנה אחרי קום המדינה.

הוריי ז"ל הכירו ונישאו בסיביר הקפואה בברית המועצות, אליה נמלטו מאימת השלטון הנאצי בפולין, וזאת לאחר שהוריהם נשלחו להשמדה.

אמי בלוויית שתי אחיותיה הצעירות, ואבי עם ארבעת אחיו ששניים מהם לא שרדו את הדרך ונפטרו ממגפה, נמלטו לעבר רוסיה בדרכים לא דרכים, תוך צעידה בלילות ומציאת מסתור בימים, פן יתגלו על ידי הפולנים, שיסגירו אותם לנאצים הגרמנים. לאחר מסע נוראי, הסגירו עצמם לצבא הרוסי, והואיל והגיעו מפולין, ארץ אויב, נשלחו ברכבות לסיביר הרחוקה, לעבודות כפיה –חטיבת עצים ביערות, בטמפרטורה של מינוס 50 מעלות.

בשנת 1945, לאחר תום המלחמה, החלו במסעם חזרה לפולין. שם גילו שאין כל זכר למשפחותיהם הענפות, כולם הושמדו. לאחר מאמצים מרובים, קיבלו אישורי כניסה לארצות הברית והחלו בהכנות להגירה. לאחר פגישה של אמי שהייתה בהירה ועיניה כחולות, עם פולני ש"החמיא" לה שאיננה נראית יהודיה והוסיף שיהודים מקומם בפלסתינה, גמלה בליבה ההחלטה שלעולם לא תחיה ותגדל ילדים במקום בו יחושו שאינם רצויים ויחוו אנטישמיות. החלום האמריקאי נגנז והוריי עלו לישראל.

אני נולדתי בכפר סבא, צברית מושלמת… הוריי דיברו פולנית ויידיש. מאחר והבנתי ושוחחתי שפות אלה על בוריין, עברו לעיתים לשוחח ברוסית.

התגוררנו בשכונה מעורבת, היו בה עולים מכל קצוות הגלובוס: פולנים, רומנים, עיראקים, מצרים, מרוקאים, תימנים, ייקס – כך כינו כאן את העולים מגרמניה, והמוני ילדים – חלקם מארצות המוצא שמהן הגיעו וחלקם צברים. ילדות מאושרת, משחקי ילדות, קומזיצים, כדורגל, אופניים והמון חברים! מעולם לא חשנו במחסור, מאחר ולכולם לא היה….. כולנו היינו במעמד כלכלי זהה. השוני ביננו התעצם בנקודה אחת: ילדי ההורים שהיו ניצולי שואה, חוו זאת בבית. כולנו היינו ונותרנו "בני הדור השני לניצולי שואה". בין ניצולי השואה, חלקם לא יצרו קשר אהבה עם ילדיהם, מחשש לפרידה נוספת, וחלקם נטו להגזים בעטיפת הילדים באופן מוגזם, פן יקרה אסון ויאלצו להיפרד מהם. אני חוויתי ילדות נערות ובגרות "עטופה בצמר גפן", כך נהגנו לכנות זאת. ניסיתי לרצות את הוריי בכל דרך, על מנת למנוע מהם סבל – ילדה טובה וממושמעת, תלמידה מצטיינת חברה בתנועת נוער ומדריכה ולבסוף, נרשמתי בתום לימודי התיכוניים, ל"עתודה האקדמאית", זאת בלחצם של הוריי, שחוו דרכי את נעוריהם האבודים ושאיפתם שאהיה בעלת מקצוע חופשי שיאפשר לי עצמאות כלכלית. התפללתי שאכשל בבחינות לאוניברסיטת תל אביב או במבדקי הקצונה של הצבא, כדי שלא אתקבל… "נכשלתי" והתקבלתי הן לאוניברסיטה ללימודי משפטים והן לקצונה בצה"ל….

תקופת האוניברסיטה היתה מופלאה, מלאת חוויות והכרויות. התגייסתי ועברתי טירונות וקורס קצינות ובשנת 1971 הכרתי את מי שעתיד להיות בעלי, הלוא הוא שלומי, אהובי וחברי הטוב ביותר.

בשנת 1972 נישאנו וחודש אחרי כן נסענו לאנגליה, שם למד שלומי הנדסה. השנה נחגוג 50 שנות נישואין.

בשנת 1975, עדיין באנגליה, נולדה בתנו הבכורה טלי ובשנת 1979 נולדה בארץ בתנו לירון (אימא של רני).

עם שובי ארצה, סיימתי התמחות במשפטים ומשם היישר לעבודה כתובעת בפרקליטות הפלילית במחוז תל אביב. עבודה קשה עד מאד, אך מתגמלת ברמת העניין והשליחות החברתית.

שפר עלינו גורלנו וזכינו לשתי בנות מופלאות!!! חכמות ויפות הן חיצונית והן באופיין. שתיהן תלמידות מצטיינות אשר שירתו כקצינות בצה"ל. טלי עורכת דין ולירון למדה מדעי המחשב ושתיהן יחד למדו וסיימו תואר שני במנהל עסקים. כיום הן מנהלות עסק יחדיו ומצליחות מאד.

הבנות נישאו –טלי לדרור וקסלר ולירון לגיא להב- וכך אנו זוכים גם לבנים נהדרים ולחמישה נכדים מקסימים: מיקה הבכורה שהשנה ימלאו לה 15, בן, אחיה, שהשנה יחגוג בר מצווה, רני שהשנה יחגוג 12, עידו שהשנה יחגוג 10 ואופירי – אחותו של רני, שחגגה השנה -9. זוהי החמישיה הפותחת שלנו! כולם תלמידים מצטיינים, חובבי ספורט ומחול ואופירי הקטנה שלנו מצטיינת בהתעמלות מכשירים.

אני רוצה הפעם להתרכז ברני להב – הנכד שלי, שהרי לשם כך התכנסנו לתוכנית הקשר הרב דורי. התרגשתי עד מאד שרני בחר בי לתכנית הזו. כלל לא מובן מאליו שאני הבחירה שלו וכלל לא מובן מאליו שהחליט להצטרף לתכנית מעניינת זו.

אך, אינני מופתעת. די אם אצטט את המחנכת של רני השנה שירי, שהקדישה לו מכתב הערכה לצד התעודה המצויינת, וכך כותבת שירי:

"ממני אליך רני היקר – אחת החוזקות שלך היא שאפתנות בכל תחומי החיים השונים, הלימודי החברתי ובתחביביך. חשוב לך מאד להבין את הדברים לעומקם, לחקור, להיות מאותגר ולקבל הסברים המניחים את דעתך. כך שלא הופתעתי שהתקבלת לתכנית מצויינות במתמטיקה של בר אילן. אתה תלמיד מבריק ושומר על הישגים מצוינים בכל התחומים לאורך כל השנים, ללא הרבה מאמץ ויחד עם זאת עם המון אחריות ובגרות. אין ספק שאתה ספורטאי מחונן בכל ענפי הספורט ובעיקר בכדורסל. אתה לעולם לא מוותר לעצמך מרבה להתאמן מתחרה בעצמך ודוחף את עצמך לשבור את השיאים שלך. אתה יודע משמעותה של חברות ויודע לשתף פעולה. אתה מנהיג את חברי הקבוצה ומוביל אותם בנועם להגיע לתוצר איכותי. לסיום, אני סומכת עליך ומאחלת לך הצלחה במחצית הבאה- אוהבת שירי"

אינני מכירה את שירי, אך אין בליבי ספק שנחנה בחדות אבחנה, כל מילה מתארת את רני שלנו ואני כל כך יודעת להעריך תכונות מעין אלה! אני חונכתי למצויינות ע"י הורי המנוחים, חינכתי למצויינות את בנותי והרי התוצאות אינן מאחרות לבוא!

מימין לשמאל: רני מצטיין אליפות שחמטק הלאומית, מדליית שחקן למופת, רני מקבל שחקן מצטיין כדורסל – 2021, רני בעת משחק פינג פונג

תמונה 1

הזוית האישית

אלה: התרגשתי עד מאד שרני בחר בי להשתתף בתוכנית הקשר הרב דורי – כלל לא מובן מאליו שאני הבחירה שלו וכלל לא מובן מאליו שהחליט להצטרף לפרוייקט מעניין זה.

רני שלי, קראתי את הערכת המחנכת שירי כשדמעות בעיני. אתה ילד כל כך מוכשר מבריק ומרגש ושוב תודה שבחרת בי לעבור אתך את התוכנית החשובה הזאת! אוהבת אותך עד אין קץ! סבתא אלה- מרץ 2022

מילון

ייקים
יֶקֶה הוא כינוי שמתייחס ליהודי גרמניה, וכן גם ליהודים מן המרחב דובר השפה הגרמנית, שאימצו לכאורה את השפה, את אורח החשיבה, הרגלי החיים והמזג של דוברי גרמנית במרכז אירופה. מאוחר יותר בארץ ישראל, הפכה המילה מכינוי כללי לכינוי לאדם בעל נימוסים ודייקנות.

ציטוטים

” חוויתי ילדות נערות ובגרות "עטופה בצמר גפן", כך נהגנו לכנות זאת.“

הקשר הרב דורי