מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של משקולת הנייר

אני וסבתי יושבות ומצטלמות לסלפי.
פעילות בקשר הרב דורי
החפץ שליווה את שנות ילדותי

שמי טובה גורן נולדתי ב1952 בראשון לציון.

כיום אני בת שבעים ובחרתי לספר לנכדתי טלי את סיפורה של משקולת הנייר שמתחיל בצ'כיה.

הורי נולדו בצ'כיהצֶ'כְיָה, או בשמה הרשמי: הָרֶפּוּבְּלִיקָה הַצֵּ'כִית, היא מדינה במרכז אירופה – ללא מוצא לים. היא גובלת בצפונה בפולין, במערבה בגרמניה, בדרומה באוסטריה ובמזרחה עם סלובקיה. היא מורכבת משני אזורים עתיקים בשם בוהמיה ומוראביה וחלקים מאזור שלזיה. בירתה של המדינה, והעיר הגדולה ביותר בה, היא פראג. (ויקיפדיה).

הורי עלו ארצה לאחר מלחמת העולם השניה. עם עלייתם ארצה לאחר מלחמת העולם השניה, הם הביאו איתם משקולת נייר שליוותה אותי לאורך כל שנות ילדותי.

משקולת נייר או מַכְבֵּדָה, היא חפץ כבד המונח על ערימת דפים כדי למנוע מהם להתעופף ברוח או למנוע את תזוזתם תחת משיכות מכחול (כמו במקרה של קליגרפיה יפנית). משקולת נייר היא חפץ הנמצא לרוב בשימוש על שולחן העבודה במשרד ובבית. אומנם כל חפץ כבד ומוצק יכול לשמש למטרה זו – פיסת אבן, מתכת, עץ, זכוכית, ואף משקולת מאולתרת מציוד משרדי כגון שדכן סיכות או מנקב – אך משקולת נייר ייעודית היא גם חפץ דקורטיבי ומטרתו איננה פונקציונליות גרידא. משקולת הנייר הומצאה בתקופת המהפכה התעשייתית, כאשר גבר השימוש במסמכי נייר שונים – כגון נייר מכתבים, מזכרים, דוחות וחשבוניות – שנערמו במשרדים. משקולת הנייר מאפשרת לשמור על ערימת מסמכים מסודרת ומונעת מהם להתפזר עם כל משב רוח שעלול לחדור לחלל העבודה. במהלך שתי המאות האחרונות הפכו משקולות הנייר לפריט אספנות ולחפץ בעל ערך אמנותי המוצג במוזיאונים.(ויקיפדיה)

אמא שלי הניחה את המשקולת בארון עץ עתיק עם חלון זכוכית . המשקולת היתה עגולה, מזכוכית, כבדה מאוד וצבעונית עם בועות אויר בתוכה. אלו עוררו את דמיוני ויכולתי להתבונן בה שעות ארוכות, ולדמיין לעצמי עולם מופלא של צבעים וצורות, עולם שמזכיר חיים מתחת למים או חיים בגלקסיה אחרת ורחוקה. אף פעם לא שאלתי את הוריי מה הסיבה שהביאו אותה איתם לארץ עם עלייתם, אבל בניתי לעצמי סיפור משלי, שאולי זה הזכיר להם תקופה אחרת בחייהם, שלא היתה קשורה למלחמה הנוראית, בה איבדו משפחה גדולה. המשקולת אולי סימלה תקופה של אחרי האובדן ושל התחלות חדשות, ובניית משפחה חדשה. הקסם שיש בצורות ובצבעים הטבועים בגוש הזכוכית, אולי ייצגו בשבילם עולם אחר, יפה, ומבטיח. עבורי זה היה ייצוג של משהו קסום  ומלא הפתעות ומראות.

לאחר שהוריי נפטרו שמרתי לעצמי את המשקולת, ועד היום אני נהנית ממנה. היא מפתיעה אותי במגוון האפשרויות שהיא מעוררת במתבונן בה.

הזווית האישית

טובה גורן ונכדתה טלי בן תנחום השתתפו בתוכנית הקשר הרב דורי, ותעדו את סיפורה של סבתא טובה בבית ספר יחד בגבעת אלה בתשפ"ב – 2022

מילון

אובדן
דבר שהיה ואיננו, הפסד.

ציטוטים

”אלו עוררו את דמיוני ויכולתי להתבונן בה שעות ארוכות, ולדמיין לעצמי עולם מופלא של צבעים וצורות, עולם שמזכיר חיים מתחת למים או חיים בגלקסיה אחרת ורחוקה“

הקשר הרב דורי