מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של משפחת מדהלה מתימן לישראל

סבתא שרה מספרת לנכדתה ספיר
הסבא שלמה ז"ל
בתימן הייתה משפחת מדלה משפחה גדולה מאוד ומכובדת

שמי ספיר מדהלה, ושמות הוריי הם צמח ומרים מדהלה. אבי נולד לסבי שלמה ז"ל ולסבתי שרה שתח'.

רציתי לספר לכם על שם המשפחה שלנו מדהלה – כפי שסיפרה לי סבתא שרה "מדהלה".

משפחת מדהלה היא משפחה תימנית שהגיעה מתימן, מקור השם מדהלה נגזר מהשפה התימנית. ומכיוון שבני משפחת מדהלה עסקו והתמחו בהכנה ובמכירת כדי דבש המכונים בתימנית "מדליה" נקראה משפחתנו בשם מדהלה. בתימן הייתה משפחת מדלה משפחה גדולה מאוד ומכובדת. אביו של סבי – חותי צמח מדהלה היה מומחה בהכנת דבש ובנוסף היה גם  פוסק הלכות בתימן וידע את כל התורה על בורייה.

כאשר סבתי הייתה בהריון עם סבי שלמה, באותו זמן, אביו – חותי הסתבך עם הרשויות בתימן, הוא "הואשם" על "שהעז"  ללכת עם כיסוי לראשו, וכעונש עצרו אותו והכניסו אותו לכלא. אשתו (אמו של סבי) נחלשה מאוד בעקבות המעצר של בעלה, היא חלתה מאוד ונפטרה בשעת לידתו של סבי שלמה. סבי שלמה לא הכיר את אמו והוא גדל אצל דודתו, אחות אמו. היא גידלה אותו וגם את אחותו הגדולה.

באותם זמנים השלטונות בתימן היו לוקחים את הילדים היתומים היהודים ומאסלמים אותם, דודתו פחדה מאוד שייקחו אותו ואת אחותו לאימוץ ולכן סיפרה לכולם שהם ילדיה.

סבי נולד עיוור, ודודתו לקחה אותו לרופאים ערביים שהתגוררו בקרבת מקום ובשכנות טובה, הם טיפלו בעיניו, והרופאים הצליחו לרפא מעט את עינו השמאלית כך שיכול היה  לראות בה מקרוב, אולם עינו הימנית נותרה עיוורת.

העלייה לארץ

לימים, בהיותו נער כבן 12 שנים, עלה סבי שלמה במסגרת עליית הנוער מצנעא שבתימן לארץ ישראל, הוא הגיע לבד ללא משפחה, היה זה בשנת 1948, לאט לאט הוא התאקלם בארץ וגר בעיר חיפה, הוריו המאמצים עלו מאוחר יותר לארץ והתגוררו בקריית עקרון. סבי היה נוהג לבקר אותם מידי פעם, בעיקר בחגים ושבתות. את סבתא שרה אשתו הוא הכיר על ידי אמו המאמצת. הם נישאו בשנת 1960 ונולדו להם חמישה ילדים שלוש בנים ושתי בנות והם חיו ברחובות.

סבי היה אדם פעיל למרות שהוא היה לקוי ראיה. הוא עבד 30 שנה כמרכזן בסוכנות היהודית וגם התנדב באגודה למען העיוור, הוא דאג להוציא לנופש הרבה עיוורים מכל הארץ פעם בשנה לירושלים. כאשר סניף הסוכנות היהודית שברחובות נסגר, יצא סבי  לפנסיה והתחיל להתנדב ב"אגודה למען העיוור" בקריית משה שברחובות. לצערנו לפני כשנה בתאריך ח' ניסן התשע"ז, סבי היקר עבר תאונה דרכים קשה בעת שעסק במצווה, הוא חצה את הכביש יחד עם עיוור אחר. התאונה המחרידה גרמה למותו,

סבא – יהי זכרו ברוך.

תמונה 1

הזוית האישית

שרה מדהלה מספרת לנכדתה ספיר על סבא שלה.

מילון

עלית הנוער
הייתה תנועה ציונית שהוקמה בגרמניה, במטרה להעלות צעירים יהודים לארץ ישראל, ולהכשיר אותם לעבודה חקלאית.

האגודה למען העיוור
האגודה למען העיוור ולמניעת עיוורון נוסדה בשנת 1956 ומאז חרטה על דגלה את רעיון הסיוע וקידום מעמדו ורווחתו של העיוור ומשפחתו. האגודה משרתת ציבור עיוורים ולקויי-ראייה, ערבים ויהודים, מבוגרים וילדים. האגודה מסייעת לעיוורים וללקויי הראייה במתן הלוואות ומענקים, מסייעת במתן מלגות ללימודים גבוהים עבור סטודנטים עיוורים וסטודנטים בנים/ות להורים עיוורים, ומפעילה מערך מתנדבים לליווי אישי לעיוורים. ברשות האגודה מפעל מוגן והיא מפעילה מועדון חברתי-שיקומי. האגודה פועלת מכספי תרומות בלבד של ידידים ושותפים לדרך. הנהלת האגודה פועלת בהתנדבות מלאה, ללא שכר, מתוך תחושת שליחות למען ציבור העיוורים.

ציטוטים

”סבא זכה להקים משפחה לתפארת בארץ ישראל , יהי זכרו ברוך “

הקשר הרב דורי