מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של משפחתי משנת 1793

יהונתן ואני במפגש של התוכנית
עופר בילדותו
סיפור העלייה של משפחתי מאוקראינה

הסיפור שלנו בארץ ישראל מתחיל בשנת 1793. מייסד השושלת הרב בינימין זאב סגל הגיע עם משפחתו, אישתו וארבעת ילדיו מהעיר אודסה שבאוקראינה. בדרכם עברו עם סוס ועגלה דרך תורכיה, סוריה ולבנון עד שהתיישבו באופן זמני בדרום לבנון בכפר "מרג עיון". כעבור מספר שנים גורשו מהכפר והתיישבו בצפת.

המשפחה עסקה במקצוע הפחחות, ייצור מרזבים ובתיקון וייצור פרימוסים ופתיליות. הפרימוס הוא כירה ניידת שהיה מרכז החיים בבישול וחימום בתקופת המעבר בין המדורה המסורתית שהייתה אלפי שנים לשימוש בשילוב של נפט עם לחץ אוויר שיוצא דרך חריר ויוצר להבה.

ברבות השנים גדלה והתפתחה משפחת סגל המקורית מצפת ושלחה את צאצאיה לנישואין בערים אחרות בארץ ישראל. בשנת 1927 הייתה רעידת אדמה חזקה בצפת ורוב העיר נהרסה. חלק מהמשפחה נהרגו וחלק עברו לעיר חיפה.

עופר בגיל 6 מתרגש לקראת כיתה א'

תמונה 1

סבי יליד 1904 לקח את סבתי ילידת 1912 ושניהם עברו לחיפה והתחילו את חייהם מהתחלה. סבי היה נהג "דיליז'נס" שהיה רכב ביניים שילוב של עגלה ומנוע, והוביל נוסעים לצפת (יומיים של נסיעה). אבי נולד חיפה בשנת 1932 וגדל בשכונת הצריפים בקרית מוצקין שסבי וסבתי היו בין המייסדים שלה. סבי פתח חנות בחיפה לתיקון פרימוסים ותנורים ולאחר מכן גדלה החנות לכלי בית ומתנות.

אני, עופר, נולדתי בשנת 1953 וגדלתי בקריית חיים. בתיכון למדתי בבית ספר "מבואות ים" במכמורת. נישאתי בשנת 1975 לרונית לירן שחף ונולדו לנו ארבעה ילדים; אור, תום (אבא של יהונתן), נופר ואבגר.

עברנו לגור בחדרה בשנת 2008, ושלושה מתוך ארבעת ילדנו גרים גם בחדרה. יש לנו נכון להיום 10 נכדים, שימשיכו את שושלת סגל – שחף. למה שחף? כי סגל בשפה האנגלית הוא שחף בעברית. אני מחזיק בתעודת הזהות בשני שמות המשפחה.

זהו באמת סיפורנו בתמצית.

הזוית האישית

עופר: תכנית נהדרת שמשלבת את המשך הקשר והזהות המשפחתית מהעבר לעתיד. נהנינו מאוד.

מילון

פרימוס
כלי לחימום ובישול

ציטוטים

”למה שחף? סגל בשפה האנגלית הוא שחף בעברית“

הקשר הרב דורי