מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של חנה רן

חנה רן מתארחת התוכנית
יובל המתעד עם חנה המספרת
חנה רן מספרת על ילדותה בגדרה, ועל תחנות משמעותיות בחייה

שמי חנה רן נולדתי בגדרה ב -30.8.1951,

אבי שמואל זייפרט, עלה מאוסטריה בשנת 1939, הוא התגייס לבריגדה היהודית של הצבא הבריטי, ונלחם בחזית גרמניה. אמי, רחל גיזל המרשטיין עלתה לארץ בגיל שלוש עשרה, בשנת 1939 במסגרת עליית הנוער. היא עלתה מברלין, אל כפר הנוער בן – שמן .

עד גיל ארבע גדלתי בבית במושבה גדרה בשיכון הפועלים, יחד עם אימי. בגיל ארבע נכנסתי לגן בגדרה ואח"כ עליתי לביה"ס היסודי פינס. למדנו שם שירים, עבדנו בגינת הירק, ואהבתי מאוד שיעורי התעמלות ומשחקים בחצר. עד היום אנחנו שומרים על קשרי חברות מהגן ובית הספר. זכורים לי מורים טובים, כמו אורי מהמושב קידרון, שבא רכוב על אופניו, עם אקורדיון ולימד אותנו זימרה. כמו, כן זכור לי זוג המורים יחיאל ועלמה יהל. הוא לימד תנ"ך והיסטוריה, והיא לימדה אנגלית, במבטא גרמני. גרנו בשכנות ומאד אהבתי אותם.

ילדי המושבה היו מעדות שונות ובבית הספר בכיתות א'-ח' היינו משחקים שעות רבות יחד, חמור ארוך, חמש אבנים, ג'ולים וחבל. הייתי בתנועת-נוער "מכבי הצעיר" מכיתה ה', ואהבתי את הפעולות, אך בכיתה ו' חליתי ואושפזתי, ונאסר עלי להשתתף בפעילות גופנית. בנעורי עבדתי כבייבי-סיטר לילדי המושבה, וכך חסכתי לי כסף לבילויים וקולנוע עם חברי.

השירות הצבאי 

בדצמבר 1972 ביקשתי להתגייס לצבא. גויסתי לבית ספר שדה, כמורה חיילת, בשדה בוקר. עברנו קורס של לימודי שטח, ארכיאולוגיה, היסטוריה, וטבע של כל הר הנגב. כשהתחלנו להדריך פרצה מלחמת יום כיפור. ללא טיולים הפנו אותנו לסייע בכיתות בדימונה, ואני עבדתי עם תלמידי החינוך המיוחד שהיו עם קשיים פיזיים גדולים. מדי יום נסעתי באוטובוסים לדימונה, ורק בתום המלחמה חזרנו להדרכה בשדה בוקר ונהנתי מאד.

לימודיי היו בחוג להיסטוריה במגמת הוראה. כשסיימתי ללמוד, תחילה לימדתי בבאר שבע. גרתי בדירה של הסתדרות המורים, עם עוד שתי מורות כמוני, בשיכון ד'. הייתי מחנכת כיתה ומורה לטבע בכיתות ה'-ח', ומאד נהנתי. כעבור שלוש שנים אבי נפטר, וחזרתי לגדרה, לעזור לאמי ועברתי ללמד בקריית גת.

באחד הטיולים, הכרתי את בעלי קיבוצניק מעין חרוד ובעקבותיו עברתי לקיבוץ. לימדתי שנתיים בבית הספר המשותף, בניהולו של אברהם יריב . בשנת 198, הציעו לי לנהל את הבית הסיעודי בעין חרוד, קבלתי את התפקיד ועסקתי בכך שלושים וארבע שנים בעניין רב, עד שנת 2017 .

הקמתי משפחה נחמדה, ילדי: אביחי, עידו, נילי, וסיון. עידו חי בלונדון נשוי לאביטל, ולהם שני בנים. נילי חיה בעפולה, לה שתי בנות ובן, והיא מורה לחינוך מיוחד באחוזת ברק. סיון נישאה לאחרונה, וחיה עם בעלה בברלין, מלמדת עברית בקהילה היהודית, ולומדת לתואר שני בחינוך מיוחד. אביחי חי בעין חרוד ועוסק בצילום טבע .

התחביב האהוב עלי כל השנים הוא לימודים. עתה אני לומדת ב"דורות בגלבוע" ובכיתת הותיקים. עורכת ארוחות משפחתיות עם ילדי, ועושה גם בייבי-סיטר לנכדים.

החפץ שבחרתי להביא למפגש ולשתף בו את הקבוצה, הוא סיכת לב מעץ ,שאחי גדעון גילף והכין לכבוד בת המצווה שלי, שנחגגה בשנת 1963. עבורי זהו זיכרון יקר מאחי, שנפטר לפני כעשר שנים .

הזווית האישית

סיפורה של חנה רן תועד על ידי יובל שמחוני, מבית הספר הרב תחומי בעין חרוד מאוחד, במסגרת כיתת הותיקים ותוכנית הקשר הרב דורי בהובלתן של צפרא שוהם והלית מחנכת הכתה. – תשפ"ב 2022.

מילון

הבריגדה היהודית
הבריגדה היהודית הייתה חטיבה בצבא הבריטי שהורכבה כולה מיהודים, בעיקר מקרב אנשי היישוב מארץ ישראל, כחלק מהתנדבות היישוב לצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה. (ויקיפדיה).

ציטוטים

”זכורים לי מורים טובים כמו אורי מהמושב קידרון, שבא רכוב על אופניו עם אקורדיון ולימד אותנו זימרה“

הקשר הרב דורי