מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של הכיפה

דוד אטרסאו בראשון לציון בביקור משפחתי
ליאת והדוד בבית משפחת אווקה ביוקנעם
זכרון ילדות מאתיופיה

שמי אטרסאו אווקה, נולדתי ב1991 באדיס אבבה באתיופיה.

אדיס אבבה היא בירת הרפובליקה הדמוקרטית הפדרלית של אתיופיה, העיר הגדולה בה ואחת ממדינותיה, העיר משמשת גם כבירת האיחוד האפריקאי. נכון לשנת 2021 אוכלוסיית העיר מוערכת בכ-5,005,524 בני אדם, שהם כ-80 לאומים הדוברים 80 שפות שונות, יש בה גם קהילות נוצריות ומוסלמיות.

בילדותי עזרתי להורי שהתפרנסו מגידול עיזים וכבשים, ותפקידי היה להיות רועה צאן ולשמור על העיזים והכבשים.

גדלתי בבית יהודי, ותמיד חלמנו לעלות לארץ ישראל. אני זוכר שלפני העלייה לארץ ישראל, הלכתי לבית הספר. באחד הימים ההורים שלי התקשרו ואמרו לי לחזור הביתה, כי התכוננו לעלייה לארץ וזה היה היום האחרון שלי בבית הספר. כבכל יום חבשתי על ראשי כיפה שסרגתי בעצמי. זאת הייתה כיפה בצבעים אדום צהוב וירוק.

כשאמרו לי לחזור הביתה, הייתי במתח רב, לכן חזרתי בריצה והכיפה נפלה לי בדרך. הכיפה הזאת היתה לי מאוד יקרה, אבל היא נשארה שם, ועד היום אני לא מצליח להיפרד מהזיכרון הזה. אם הכיפה לא הייתה נופלת לי מהראש, אני בטוח שהיא הייתה נשארת איתי עד היום. אומנם הכיפה לא איתי אבל אני עדיין זוכר אותה בראש שלי.

הזווית האישית

אטרסאו אווקה, הנכדה ליאת אווקה וחברתה שירה ניסים, השתתפו בתוכנית הקשר הרב דורי, בבית ספר הדסים ביוקנעם, בהובלת המורות תהילה ביטון ושרה אוריאל, בשנת תשפ"ב 2022.

וכך הם מסכמים את התהליך: "למדנו על התרבות האתיופית המון דברים חדשים, וחווינו חוויה משותפת ומעניינת של ידע עולם רב ומגוון"

מילון

ג'וגם
כפר באתיופיה

ציטוטים

”כשאמרו לי לחזור הביתה, הייתי במתח רב, לכן חזרתי בריצה והכיפה נפלה לי בדרך. הכיפה הזאת היתה לי מאוד יקרה, אבל היא נשארה שם“

הקשר הרב דורי