מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של הילרי באופרה

נעמי וסבתא
סבתא הילרי במחזמר "הקוסם מארץ עוץ"
סיפורה של סבתא

שמי נעמי אלפרוביץ, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא שלי, הילרי פלצמן ויחד תיעדנו את סיפורה.

סבתא הילרי נולדה בשנת 1948 ביוהנסבורג שבדרום אפריקה. וגדלה שם להורים יהודים דרום אפריקאים שבשלב מסויים התגרשו. אבא שלה עבד בתעשיית היהלומים כלטש ואימא שלה עבדה (רק לאחר גרושיה) כמזכירה בפדרציה היהודית.

אחרי שהוריה נישאו, אבא שלה התנדב לצבא דרום אפריקה, ונלחם, כצנחן אמיץ, בנאצים במלחמת העולם השנייה במשך חמש שנים, יחד עם שלושת אחיו. הוא לקח חלק בשיחרור (יחד עם צבא בנות הברית) מחנות הריכוז אושוויץ וברגן בלזן. הוא חזר אדם אחר לאחר המחלמה.

כילדה, גרתי ביוהנסבורג שבדרום אפריקה ושם אני זוכרת שלא ירד גשם, אבל היו מלא ברקים איומים והיו לנו מלא הפסקות חשמל. לא היו לנו מזגנים. אני זוכרת שכשהיו הצפות, ויצאנו מהעיר עם האוטו שלנו נתקענו עם האוטו באמצע הכביש המוצף עד שכל האוטו היה מלא במים ואבא שלי שאהב מאוד מכוניות לא כל-כך אהב את זה.

אף פעם לא ביטלו לימודים בגלל מזג אוויר, האנגלים היו קשוחים (למדתי בבית-ספר אנגלי).

תמונה 1

כשהייתי בת 16, שרתי במחזמר בבית הספר, ואחריו ניגשה אלי אישה ואמרה שיש לי קול יפה והיא רוצה ללמד אותי לשיר ולפתח את הקול שלי. למדתי אצלה שירה ואחרי כמה זמן היא אמרה שכדאי שאלך לעשות אודישן, סתם בשביל לנסות להתקבל למחזמר.

המחזמר הקוסם מארץ עוץ

הלכתי לאודישן של "הקוסם מארץ עוץ", שרתי ומאוד אהבו את הקול שלי. הם החליטו לקחת אותי כשחקנית משנה לדורותי, הדמות הראשית. לא היה לי נסיון מקצועי בשירה ומשחק, והם לא התכוונו שבת 16 באמת תחליף מישהי מקצועית, אני היתי רק גיבוי למקרה שצריך. כשלושה שבועות לפני שהיה אמור לעלות המופע ראשון, הזמרת הראשית, שהיתה שחקנית מנוסה, הודיעה שהיא חולה ולא תוכל להשתתף והם היו צריכים אותי. הם אספו אותי כל יום מבית הספר לחזרות כדי שאלמד את התפקיד, את השירים, המוסיקה וגם את התנועות וכל המשחק עד שידעתי את התפקיד שלי מעולה.

המחזמר עלה בתאטרון הילדים של יוהנסבורג והופעתי בן במשך שלושה שבועות, שלוש פעמים ביום, לקהל של 2000 צופים כל פעם. המחזמר היה הצלחה גדולה, והרבה עיתונים סיקרו אותו, ראיינו וצילמו אותי. באחת הפעמים מישהו ניגש והציע להעניק לי מילגה ללמוד באיטליה. אחרי שסיימתי בגרות נסעתי לאיטליה ללמוד שירה ומוסיקה.

באיטליה פגשתי ערב אחד את מי שיהפוך לסבא שלך, אלכס. אחרי תקופה של חברות, עברנו לגור יחד והמשכנו ללמוד, הוא הנדסה רפואית ואני מוסיקה ואופרה. אהבנו מאוד לטייל בצפון איטליה ובשוויץ בפיאט 500 עם גג נפתח שסבא קנה שם. אחרי תשע שנים באיטליה עשיתי עלייה לישראל ומאז אנחנו פה.

אני מאוד אוהבת לשיר ואני שרה עד היום במקהלה הפילהרמונית של תל-אביב. הופעתי ואני מופיעה בעשרות ארועים בארץ, בקונצרטים, ובאופרה הישראלית.

 אני ונכדתי נעמי

תמונה 2

הזוית האישית

סבתא הילרי: שתמיד תהיי יפה, חמודה וחרוצה

נעמי: סבתא היה נחמד לדעת דברים שלא ידעתי עליך. שתחיי לנצח

מילון

אופרה
יצירה מוזיקלית , צורה של תיאטרון שבה התוכן הדרמטי מועבר בשלמותו או ברובו באמצעות שירה ומוזיקה

ציטוטים

”תמיד כדאי לנסות דברים חדשים ולהעז עם הרבה תקווה בלב“

הקשר הרב דורי