מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של ג'וזפינה אנגלר

ג'וספינה עם עינב, תמר ודנה
מתנת יום הנישואים - תחנות בחייה
משפחה מעל הכל

אנחנו – עינב, דנה ותמר, משתתפות השנה בתכנית הקשר הרב דורי – G2G. במסגרת התכנית ראיינו את ג'וספינה אנגלר. כשנפגשנו עם ג'וספינה, היא סיפרה לנו הרבה על עצמה ועל חייה. דבר אחד שהיא סיפרה לנו עליו הוא המשפחה שלה. ג'וספינה הסבירה שמשפחתה היא החלק החשוב ביותר בחייה, ושהיא מאוד מאוד גאה בהם.

הילדות

ג'וספינה נולדה בתל אביב לפני יותר מ-80 שנה. אבא שלה היה מנהל בנק. לצערנו, כשג'וספינה הייתה יום אחד בבית עם אימא שלה, אבא שלה נפטר מהתקף לב בגיל 46. היא סיפרה לנו שפעם אחת, הטילו פצצה בשכונה שלה וחברה קרובה שלה נהרגה. היא אמרה: ״בכיתי ובכיתי״  היא הסבירה שחוץ מזה: ״היו לי חיים יפים בילדותי." בבית הספר בו למדה, היו הרבה ילדים בכל כיתה. בכיתה שלה, היו בערך 50 ילדים והיו לה המון חברים. ג'וספינה אומרת שבארצות הברית יש לה פחות חברים, אבל יש לה הרבה חברים בארץ.

הבגרות

אחרי שאבא של ג'וספינה נפטר ולא היה למשפחה שלה מקור הכנסה, היא התחילה לעבוד בגיל 17 וחצי. ג'וספינה הייתה חלק מקבוצת המחקר של הצבא במשך שנתיים עד שהיא עברה לאמריקה לתפקיד צבאי חדש בשגרירות. לפני שעזבה לאמריקה, היא חשבה שהמשימה שלה תיקח שנתיים, אז היא סיפרה למשפחתה שמדובר ב״שליחות של שנתיים.״ באמריקה, היא עבדה בשביל הצבא בוושינגטון ד.ס. עוד חמש שנים, לא שנתיים. בשגרירות בוושינגטון, ג'וספינה התחתנה עם החבר שלה אחרי שהוא הצטרף אליה לשם מישראל. כמה שנים אחר כך, נולד להם בן. אשר, בעלה של ג'וספינה, היה ניצול שואה, מהנדס מכונות ומהנדס גרעין. מוושינגטון, המשפחה עברה לקליפורניה וג'וספינה נהייתה מורה לעברית בבית כנסת. אחר כך, הם עברו לשוויץ לחמש שנים ואז חזרו לקליפורניה וג'וספינה התחילה לעבוד כסוכנת נסיעות. היא אמרה: ״הייתי מקבלת נסיעות חינם לכל העולם.״ לג'וספינה היו עוד שלוש בנות בזמן שהיא עברה בין קליפורניה ושוויץ. ג'וזפינה מדברת עברית, אנגלית, שוויצרית, וגרמנית, ואימא שלה דיברה יידיש כשהיא הייתה ילדה.

כיום

כשראיינו את ג'וספינה, זה היה בדיוק 11 שנים אחרי שהבן היחיד שלה נפטר מדלקת גרון כשהיה בן 55. הבת המבוגרת ביותר מתקשרת אליה כל יום, והשתיים האחרות מבקרות אותה כל יום. לג'וספינה יש תשעה נכדים, והקטן בן 15. ג'וספינה גאה מאוד בנכדיה. אחד הלך לבית ספר לרפואה, שלושה למדו באוניברסיטת קליפורניה בברקלי הנחשבת, אחד למד באוניברסיטת קליפורניה בדייוויס, ושלושה בעלי תואר MBA. כשראיינו את ג'וספינה, היא אמרה: "התחביבים שלי הם הנכדים שלי". כדי להבהיר כמה הם חשובים לה.

יש לה קבוצת חברים. הם אוהבים לראות סרטים ולאכול ביחד. ג'וספינה גם אוהבת לשיר, והייתה בלהקת שירה ישראלית. היא גם מציירת, ויש לה מועדון קולנוע שבו היא רואה סרטים עם החברות שלה והן מדברות עליהם אחרי. הסרטים הכי אהובים  עליה הם “Westside Story” ו״Coda” אבל היא אמרה: ״אין לי סבלנות לדיסני ואני לא אוהבת סרטים על החלל החיצון.״ ביום יום, ג'וספינה מסתובבת, עושה ספורט, ואוכלת צהריים עם החברות שלה; יש לה שש חברות ישראליות שהיא נהנית להיות איתן, והן קוראות לעצמן "בנות הזהב."

סיפור מעניין

כשג'וזפינה הייתה בטיסה הראשונה שלה, היא טסה לוושינגטון. היא נפגשה במקרה עם משה דיין כי הוא גם טס לוושינגטון. אשתו של דיין שאלה אם ג'וזפינה יכולה להביא בגדים לניו יורק למכור. אבל כשהיא הגיעה לשם, השוטרים עצרו אותה, הם אמרו שהיא צריכה לשלם מס כדי להביא בגדים לתוך ניו יורק. ג'וזפינה לא ידעה על זה, ולא היה לה כסף לשלם את המס. לבסוף, הם שחררו אותה. עוד משהו מעניין זה שיש לג'וזפינה ספר עם הקדשה שכתוב בו ״מאבא אבן, לג'וזפינה". דרך האנקדוטות האלו אפשר להבין שזו אישה שחיה את ההיסטוריה של מדינת ישראל.

מתנת יום נישואין

פעם ג'וזפינה קיבלה מתנה ליום נישואין עם הבעל שלה מהבת שלהם. זה נראה כמו משחק של מונופול, אבל על החיים של ג'וזפינה. זה ממש מעניין בגלל שזה כולל את כל האירועים המרכזיים שקרו בחיים שלה. חלק מהם קשורים לזמנים בהם הילדים שלה נולדו, החתונה של ג'וזפינה, והפרישה שלה. האמנות היתה מאוד יפה, ויכולנו לראות את המאמץ שהבת שלה השקיעה בזה.

זכרונות מן העבר ומחשבות לעתיד

ג׳וזפינה מקווה לרקוד בחתונה של כל תשעת הנכדים שלה. הנכד הכי צעיר הוא בן 15! ג׳וזפינה יודעת שזה יקח קצת זמן, אז היא צריכה להישאר בריאה. היא עדיין רוצה לטוס ולראות מקומות חדשים שמעניינים אותה. החרטה הכי גדולה שלה היא שהיא לא חזרה לגור בישראל: ״נסעתי להמון מקומות בעולם, אבל הלב שלי בארץ.״ בסוף הראיון המדהים שהיה לנו עם ג׳וזפינה, היא אמרה ״אני גאה בילדים שלי ובמשפחה שלי.״

הזוית האישית

עינב, דנה ותמר המתעדות: ראיינו את ג'וספינה אנגלר, וכשנפגשנו עם ג'וספינה, היא סיפרה לנו הרבה על עצמה ועל חייה. דבר אחד שהיא סיפרה לנו עליו זה המשפחה שלה. ג'וספינה הסבירה שמשפחתה היא החלק החשוב ביותר בחייה, ושהיא מאוד מאוד גאה בהם. אנחנו נהנינו מהמפגש שלנו ומהשמחה והחוכמה שיש לג׳וזפינה. זה מרגש מאוד, אלו חיים שכולנו היינו מקווים להם.

מילון

אבא אבן
אַבָּא שלמה אֶבֶן היה דיפלומט ומדינאי ישראלי. כיהן כסגן ראש ממשלת ישראל, שר החוץ, שר החינוך וחבר הכנסת מטעם מפלגת העבודה, וכן כשגריר ישראל באומות המאוחדות ובארצות הברית. נודע כבעל כושר ביטוי מבריק ויוצא דופן ונחשב "הדיפלומט מספר אחת" של מדינת ישראל.

ציטוטים

”נסעתי להמון מקומות בעולם, אבל הלב שלי בארץ“

הקשר הרב דורי