מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של באבי (סבתא)

עם נעמה נכדתי בחצר בית הספר
בילדותי
כמה מרגש לספר את הסיפור האישי

שמי נעמה, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דוריף במסגרתה אני מתעדת את סבתי לודה שיכמן, וכך סבתא סיפרה לי:

"בשנת 1941 פרצה מלחמת העולם השנייה ואמי עם משפחתה ברחו מאוקראינה לאוזבקיסטן. ביום אחד הפכו לפליטים. בדרך לאוזבקיסטן (3,373 ק"מ) סבתי נפטרה. משפחתה של אמי, אביה ואחותה גרו באוזבקיסטן עם משפחה נוספת שברחו גם הם מאוקראינה.

נולדתי באוקראינה בשנת 1957, השנים חלפו, ובשנת 1976, בגיל 19, בעודי סטודנטית להוראת פיזיקה ומתמטיקה נסעתי לדודתי, אצלה פגשתי בחור נחמד שניגן בפסנתר וכינור (בעלי לעתיד). סבתו ביקשה ממני להזכיר לאמי את שמה כאשר אחזור הביתה (שמה היה גיסה). כאשר חזרתי הביתה ושאלתי את אמי מי זאת, גיסה אמי פרצה בבכי. לאחר שנרגעה סיפרה לי את הסיפור על המשפחה שגרה איתם באוזבקיסטן. הסתבר שהמשפחה הזו היא משפחתו של בעלי.

בילדותי

תמונה 1

 

בשנת 1978 משפחות אלה נפגשו פעם נוספת בחתונתה שלי עם בעלי, המפגש היה מאוד מרגש!! (סיפור זה הוא חומר לסדרת טלוויזיה).

בשנת 1990 עלינו לארץ ישראל – אני בעלי ושני בניי. חלומי היה להמשיך לעבוד כמורה. אחרי לימודים ומבחנים הצלחתי לקבל תעודת הוראה. עבדתי כ- 25 שנה בתור מורה למתמטיקה בחטיבת ביניים ועל כך אני גאה בעצמי מאוד.

הוריה של נעמה, בני הצעיר ואשתו לעתיד למדו באותה כיתה ונפגשו לראשונה בכיתה ט', סיימו לימודי תיכון, צבא, קיבלו תואר אקדמי בטכניון, והתחתנו בשנת 2009. לנעמה יש שני אחים. אני מאוד אוהבת לראות איך נעמה ואחיה אוכלים את מה שאני מבשלת: מרק עוף, קציצות, פירה מתפוח אדמה ועוד… בשנת 2011 נולדה נכדתי נעמה שבזכותה נחשפתי לתכנית "הקשר הרב דורי".

יש לנו עוד נכדים מהבן הבכור. היום אני נותנת חום ואהבה לנכדים שלי למרות שלא קיבלתי את זה מסבתא שלי.

זה נחמד להיות "באבי". 

תמונה 2

הזוית האישית

לודה: הפסיכולוגיה המודרנית ממליצה לא לחזור אחורה אל ימים ודברים שהיו בעבר, גם לא לחשוב על העתיד מפני שאף אחד לא יודע מה יהיה. אני מאוד מחוברת לפסיכולוגיה הזאת ובגלל זה היה לי קשה מאוד לקבל את הרעיון של התכנית, אבל האווירה שהייתה במשך כל המפגשים שלנו והאנרגיה החיובית שהרגשתי מכל האנשים שהשתתפו, ובנוסף לכך ההתרגשות של אורלי המורה המובילה, השפיעו עלי לטובה.

תודה על הזדמנות מיוחדת לראות כל מה שהיה בחיים שלי מזווית אחרת. זה חיזק אותי יותר. הבנתי דבר חשוב: איפה הייתי אז ואיפה אני היום. אני מאחלת לנעמה שלי להיות תמיד שמחה ומרוצה מהחיים.

מילון

באבי
סבתא

אוזבקיסטן
רפובליקת אוזבקיסטן היא מדינה השוכנת בחלק המרכזי של יבשת אסיה. בעברה הייתה חלק מברית המועצות, וב-1 בספטמבר 1991 הפכה למדינה עצמאית. המדינה גובלת באפגניסטן בדרום, בקזחסטן בצפון ובמערב, בקירגיזסטן במזרח, בטג'יקיסטן בדרום-מזרח ובטורקמניסטן בדרום-מערב. רוב תושבי אוזבקיסטן הם מוסלמים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הבנתי דבר חשוב: איפה הייתי אז ואיפה אני היום“

הקשר הרב דורי