מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא אסתר כהן ז"ל נולדה בברזיל

אסתר כהן באוקטובר 1946, בגיל 27
אסתר ובעלה אהרון כהן בשנת 1949
חייה של אסתר

שמי יוליה כהן אני משתתפת בתוכנית הקשר הרב דורי ובחרתי לתעד את סיפורה של סבתי אסתר כהן, שנפטרה כשהייתי בת שבע ותודה לאבא שלי שעזר לי וסיפר לי את סיפורה של אמו, סבתא שלי.

סבתי אסתר ז"ל

אסתר אבסרור נולדה בבלם, בירת מדינת פארת בברזיל, היא בתם של ג'וליה ואברהם אבסרור. הוריה נולדו בטנ'גיר, מרוקו. אימא שלה נולדה בנחורוך, שם נישאה לאברהם סוחר ידוע, בנם של סול וגוסה אבסרור.

בשנת 1918 לאחר תום מלחמת העולם הראשונה, על רקע כמה שינויים גדולים שחלו במרוקו ובשל הסכסוכים החברתיים והכלכליים שהתחוללו, החליט אביה לשלוח את משפחתה לברזיל עם אחד הספינות, יחד עם יהודים נוספים מטנג'יר. הייתה לו כוונה לבוא מאוחר יותר לאחר שהמצב ישתפר, ג'וליה אבסרור, בהריון עם סבתי אסתר, נפרדה מבעלה האהוב ועזבה ביחד עם חמשת ילדיה בברזיל. כשהיא הגיעה למדינה החדשה, בה היא התיישבה בבלם, בירת מדינת פארה בברזיל.

סבתי, אסתר אבסרור נולדה שם בקיץ 1919, ב- 22 לאוגוסט ליתר דיוק. היא למדה בכיתות יסוד בבלם ולאחר מכן היא המשיכה את לימודיה שברציפה, לשם עברה המשפחה שלה לתקופה מסויימת. לאחר סיום התיכון החליטה המשפחה לעבור שוב… הפעם לריו דה ז'ניירו שהייתה באותה תקופה מרכז ומסחר תיירותי חשוב במדינה. כאן היא עבדה כדי לעזור לאמה לפרנס את משפחתה. אסתר סבתי, מעולם לא ראתה את אביה, כי הוא לא הצליח לצאת ממרוקו ולאימא שלה לא היו חדשות עליו.

היא גדלה ללא נוכחות אביה בחייה. בריו דה ז'ניירו הכירה סבתי את בעלה אהרון כהן, שנולד בתאריך 27.3.1915 להוריו סול ומשה כהן.  הוא היה חוקר באותה תקופה, בו התאהבו ובשנת 1949 הם התחתנו. שנה לאחר מכן, בשנת 1950 נולד אבי רוברט כהן. סבתא אסתר, הייתה אימא נפלאה וחברה מסורה ויחד עם בעלה הקדישו את חייהם לגידול וחינוך בנם היחיד רוברטו.

 סבי וסבתי ז"ל

תמונה 1

בשנת 1962 פוקדת את המשפחה טרגדיה. בעלה של סבתא אסתר, הסבא שלי, אהרון, נפטר ממחלה כרונית ואסתר נותרה לבדה עם ילד בן 12 לגדל אותו. היו חסרונות ומחסור, אבל, היא לא ויתרה והמשיכה להילחם כדי לתת לילד כל מה שרק צריך ושלא ירגיש חוסר בכלום. היא עבדה כקלדנית והמשיכה להקדיש את חייה לחינוך של רוברטו, אבי, שבזכותה סיים  את לימודי הרפואה.

סבתי עבדה יום ולילה כדי להרוויח כסף ללימודים. היא התחילה לקחת קורסים שונים על מנת להשלים את הידע שלה. היא התחילה לייצר צעצועים ותכשיטים שמכרה כדי להרוויח כסף לכל מה שצריך. חלומה התגשם ובנה, אבי, הפך לרופא כדי לעזור לנזקקים. בשנת 1979 נפטרה אמה האהובה ג׳וליה, סבתי, אסתר התקשתה להתגבר על האובדן החדש שעיצב אותה עמוקות.

בשנת 1981, רוברטו, אבי, מחליט לעלות לישראל. סבתי אסתר נשארה לבדה בברזיל. היא המשיכה לעבוד ולשלוח כסף לבנה כדי שלא יחסר לו דבר.

בנתיים רוברטו (אבי) מתחתן. סבתא אסתר התחילה להגיע לארץ פעמים קרובות, כדי לראות אותנו הנכדים ולעזור להם. אבל הגעגועים אליהם והבדידות גרמו לכך שהתחילה לחשוב על העלייה לישראל. לאחר שמתו אהובים שלה במשפחה וחבריה, כל אלה, גרמו לה לחשוב ברצינות על המעבר לארץ ישראל, כדי שלא תהיה לבדה.

העלייה של סבתא אסתר לישראל

כך קרה בשנת 1989, סבתי, אסתר עלתה לארץ ישראל להיות בקרבת בנה ונכדיה. בגיל 70 בארץ אסתר למדה באולפן קורס לשפה העברית והמשיכה ללמד את נכדיה פורטוגזית.

אני, יוליה כהן נולדתי בשנת 2010 וכך הכרתי את סבתי. נוצרה בינינו מערכת יחסים קרובה מאוד. סבתי אסתר הייתה איתנו כל סוף שבוע ובמהלך השבוע ביקרנו אותה מידי יום. היא הייתה אישה מאוד חביבה ועדינה שלימדה אותי נימוסים טובים ותמיד פינקה אותי במתנות נדיבות. רגעים אלו שביליתי איתה הם רגעים בלתי נשכחים שאשא איתי לעד.

בשנת 2017 כשהייתה בת 98, לאחר סבל ארוך וכבד, סבתי נפטרה – יהי זיכרה מבורך לעד!

הזוית האישית

יוליה: כשסבתא שלי נפטרה הייתי רק בת שבע. הייתי מאוד קטנה, השנים חלפו והיום אני מבינה יותר מה זה לשאת את האובדן הזה שנקרא לאבד סבתא. היה מאוד מהנה לשמוע על סיפורה של סבתי אסתר כהן ז"ל. תודה לאבא שלי שסיפר לי עליה ולמדתי שהוא יודע הרבה דברים פרטי ופרטים על חייה.

מילון

טַנְג'יר
טַנְג'יר היא עיר בצפון מרוקו, בה חיים כ-850,000 תושבים (נכון ל-2012). היא שוכנת בכניסה המערבית למצר גיברלטר, בו נפגש הים התיכון עם האוקיינוס האטלנטי, כ-12 ק"מ ממזרח לכף ספרטל. טַנְג'יר היא עיר הבירה של מחוז נג'יר-תטואן-אל־חוסימה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בשנת 2017 כשהייתה בת 98, לאחר סבל ארוך וכבד, סבתי נפטרה - יהי זיכרה מבורך לעד!“

הקשר הרב דורי