מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של אלכסנדרה שור

אלכסנדרה ומשפחתה בילדות
אלכסנדרה בילדות
מהילדות עד העלייה לארץ

שמי מקס, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את משפחתי על פי מה שסיפרה לי אמי, אלכסנדרה.

אמי אלכסנדרה (סשה) נולדה בשנת 1978 במדינה שנקראת מולדובה, בעיר קישינב. במקום שבו גרו, היו מעט יהודים ולא היה בית כנסת ליד הבית, אך בקישינוב המון יהודים. בשם אלכסנדרה קראו לאמי בגלל שזה שם יפה וכי ההורים בחרו את השם לפי מסורת לתת שם לפי האות הראשונה של שם של סבא של אבא. השם של סבא של אבא היה אברהם, מתחיל באות “א”.

בזמנה של אמי עדיין לא היו טלפונים ומכשירים טכנולוגיים חדשים, אמי והחברים שלה לא יכלו לשבת בבית ולשחק איזה משחק אונליין (online) כגון מיינקראפט. הם שיחקו בחצר, מחבואים, תופסת כלשהי או משחקי שולחן כמו שחמט, דמקה, קלפים ועוד. בית הספר של אמי לא היה שונה כל כך במקצועות שלמדו אז ועכשיו, אך פעם לבתי הספר לא היו שמות, אלא מספרים. אמי למדה בבית ספר מספר 55. בזמנה של אמי מחנכת הייתה מובילה את הכיתה שלוש שנים. המורה האהובה על אמי הובילה אותם מכיתה א’ עד כיתה ג’, אמי מאד אהבה אותה והיא אהבה את הכיתה שלה. היא הייתה עוזרת כאשר צריך היה, והייתה ממש טובה.

משפחתה של אמי נהגה כל ערב להתיישב ביחד לארוחת ערב משפחתית, ללכת לכל מיני אירועים, לחגוג חגים ביחד. היחסים במשפחה היו מאד פתוחים. אימא של אמי הייתה תמיד החברה הכי טובה שלה, אמי ספרה לאימא שלה הכל. גם אבא, היחסים היו קצת שונים אבל חברותיים. לארץ אמי עלתה בשנת 1992 בגלל החלטת הורים. בארץ לאמי הייתה בת דודה, היו לה חברים. אימא מספרת: “כאשר עליתי לארץ, פגשתי אותה, את חברים שלה, ומהקבוצה הזו מצאתי לעצמי חברה חדשה. איזה כיף! אך אבי החליט לרשום אותי לבית הספר, מקום חדש ודי מוזר בשבילי, לא ידעתי עברית והייתי ממש לחוצה.. מה אני אעשה? אני לא אבין מה המורות מסבירות.. אקבל ציונים לא טובים..” אבל כמה אמי הופתעה כאשר הבינה שאיתה תלמד החברה הכי טובה שלה באותה כיתה איתה! אימא אמרה: “מאד שמחתי, כי הבנתי שהיא תצליח לעזור לי ואני אצליח להבין הכל!”

הזוית האישית

מקס: מאד אהבתי לראיין את אמי, למדתי דברים חדשים עליה שפעם לא ידעתי עליה.

מילון

קישינב
קישינב היא בירת רפובליקת מולדובה והעיר הגדולה במדינה. בעבר הייתה עיר בחבל בסרביה שסופח לאימפריה הרוסית ב-1812. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”היחסים במשפחה היו מאד פתוחים, אימא של אמי הייתה תמיד החברה הכי טובה שלה, אמי ספרה לאימא שלה הכל“

הקשר הרב דורי