מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורה של אילנה גרדוס

סבתא אילנה גרדיס
מניפה מאוסטריה, ארץ הולדתה של סבתי
זיכרונות ילדות

שמי אילנה גרדוס ונולדתי ביום 3 לאפריל 1944 בנתניה. את ילדותי העברתי לרוב עם המשפחה, גרנו בבית דו משפחתי עם דודתי. בבית בו גרנו הייתה חצר פתוחה לרווחה עם שדות של שושנים וקואלות, ובנוסף היה לנו לול תרנגולים. אני זוכרת שאמי הייתה מכינה לנו בלינצ'סים וקרמשניט. זה היה מאכל שמאוד אהבתי. זה כל כך טעים שעד היום אני זוכרת את הטעם.

הייתי ילדה טובה בבית. הייתי מקשיבה ועושה כל מה שביקשו ממני. גם אם לא הייתי רוצה, הייתי מבליגה ומבצעת את הדרישה באותו הרגע כי הוריי היו מאוד קפדנים. הייתי מאוד קשורה לשני הוריי. אבי עבד ביהלומים ואמי גידלה אותי ואת אחותי. בביתי דיברו רק הונגרית וגרמנית. בכל בוקר אמי הייתה מסיעה אותנו לבית הספר. אמי הייתה הנהגת הראשונה בנתניה. הייתי הולכת לבית הספר והייתי תלמידה שקטה וטובה. אהבתי מאוד ללמוד תנ"ך. לא הייתי מפריעה או עושה שטויות ולידי תמיד השיבו את המופרעים.

בשעות הפנאי הייתי אוהבת לשמוע שירים של להקות צבאיות, לסרוג ולשחק בקלפים. אהבתי להצטלם. אהבתי להשתתף באירועים משפחתיים וסתם פגישות בשביל שמחה, היינו נפגשים כולם ביחד כל המשפחה. במהלך השנים סיימתי את הלימודים. טיילתי בארץ בכינרת, ים המלח, אילת, חופי הים ועוד לימודים ועברתי לסמינריון …

הנישואים

יום אחד חברתי התקשרה אלי, אמרה שהיא עושה מסיבה ושאלה אם אני יכולה לבוא לעזור לה, כמובן שהסכמתי. הלכתי למסיבה, הייתי לבושה בפשטות ביחס לבנות אחרות שהתלבשו מאוד מהודר. המסיבה התחילה ואני התיישבתי באחד הכיסאות לפתע מתיישב לידי בחור ומתחיל לדבר איתי ואני בראשי התפלאתי שמכל הבנות פה שהיו לבושות יפה ומאורגנות נהדר, הוא ניגש דווקא אלי. הכרנו, אהבנו והתחתנו. הייתי הבחורה הראשונה בסמינריון שהתחתנה, נולדו לנו שלושה ילדים.

לאחר תשע שנים בעלי נהרג בתאונת דרכים באיטליה. חמותי החליטה לאחר מכן שאני לא יכולה לגדל את הילדים בלי אבא, לכן היא הביאה מישהו שיהיה אבא לילדים שלי. וגם בשבילי, כך שלא אהיה לבד. נולדה לנו עוד ילדה. הילדים שלי מחשיבים אותו כאבא והנכדים כסבא.

כחפץ שעולה מדור לדור אציין שאמי נתנה לי בירושה שרשרת עם כדור זהב שהוא יקר ערך במיוחד בשבילה.

הייתי מסכמת שבסך הכול הייתה לי ילדות טובה, חיי נעורים שמחים ומשפחה נהדרת. כיום אני סורגת כדי להעביר את הזמן, צופה בטלוויזיה ונפגשת עם משפחתי. רוב היום המחשבות שלי הם על ילדיי, נכדיי ובמיוחד על הוריי.

הזוית האישית

אילנה: נהניתי לשמוע את סבתי מדברת ומשתפת אותי בזיכרונותיה הטובים, דברים רבים שלא ידעתי ושחודשו לי. סיפורים שנשארו מהם לצערי רק זיכרונות מתוקים.

מילון

נתניה
נְתַנְיָה היא עיר במחוז המרכז, בשרון, השביעית באוכלוסייתה בערי מדינת ישראל. נוסדה על ידי קבוצת בני בנימין בשנת 1929 כיישוב לבני המושבות ופועלי הפרדס, והוכרזה כעיר בשנת 1948. נתניה נקראת גם "בירת השרון", על שום היותה העיר הגדולה ביותר באזור השרון; וכן "עיר היהלומים", בשל תעשיית היהלומים המפותחת שהתקיימה בה בעבר. (ויקיפדיה)

קרם שניט
עוגה העשויה ממספר שכבות (בדרך כלל שלוש שכבות) של בצק עלים אפוי ולעיתים מקורמל עם מילוי בין השכבות. נהוג בדרך כלל למלא את הקרם שניט בקרם פטיסייר (קרם מתוק מבוסס על חלב וחלמונים) או בקרם דיפלומט שהוא שילוב של קרם פטיסייר ושמנת מתוקה מוקצפת. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אמי הייתה הנהגת הראשונה בנתניה“

הקשר הרב דורי