מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיניה כפיר – סיפור חיים עשיר

סבתי סיניה עם 8 הנכדים
זאת סבתא שלי - סיניה
הסיפור חיים של סבתא שלי

בעבודה זו ראיינתי את סבתא שלי, אמא של אימי.

סבתי, סיניה תמיר, נולדה בזמן מלחמת סיני, ולכן שמה- סיניה. שם משפחתה בילדותה היה- קדוש.

סבתי בת לחסיבה וחיים, עולים ממרוקו, נולדה בבית החולים 'צהלון' ביפו, בתאריך 01.11.1956

סבתי היא הבת השמינית, מתוך תשעה אחים ואחיות. בילדותה גדלה ביפו ליד הים, גג ביתה השקיף על יפו, תל-אביב ובת-ים. אחיה הגדולים פינקו אותה ועם אחיה הקרובים אליה בגיל היא רבה לפעמים, כמו כל הילדים. כשהיתה צעירה אהבה לאסוף גלויות בעיקר מאחיה ששירתו בצבא ומחברים.

תחביביה בילדותה היו קריאה, תפירה, משחקים עם הילדים בשכונה: קלאס, גוגואים, מחניים וחבל. סבתי אהבה ועדיין אוהבת  שירים  ישראלים.

סבתי למדה בבית הספר 'דוב הוז', שנמצא מול השגרירות הצרפתית ביפו, מכיתה א' עד ח', שם למדה גם את השפה הצרפתית. בתיכון למדה ב'עירוני ו' בתל-אביב. במהלך נערותה הייתה חניכה בצופים ויושבת ראש מועצת תלמידים בתיכון.

בנערותה, איבדה סבתי את שני אחיה, שלמה ז"ל במלחמת יום הכיפורים ואת דוד ז"ל, בתאונת דרכים שנה אחרי שנהרג שלמה, דוד היה ניצול המשחתת "אח"י אילת" והוא אף הציל אחרים. אירועים אלו היו קשים לה ולמשפחתה במיוחד.

בגיל 18 התגייסה לנח"ל, ויצאה לפיקוד כמ"כית במחנה 80, לאחר מכן הגיעה לקיבוץ 'נחשולים' עם הגרעין נח"ל שלה, שם הכירה את סבי, שגר בקיבוץ באותה עת. לאחר כשנה הם נישאו ונולדה להם ביתם הבכורה- אימי, גל. לאחר שנה נולדה אחותה של אימי טל, וכשטל הייתה בת 3 חודשים, עלו סבתי וסבי להקים קיבוץ בגליל, כחלק מ"תוכנית החומש" של הגליל, קיבוץ לוטם, שם נולד בנם השלישי, רן.

בתחילה עבדה סבתי בחינוך בקיבוץ ותוך כדי למדה חינוך, עבדה בגן ילדים במשך 4 שנים, לאחר מכן נבחרה להיות מזכירת הקיבוץ והחליפה מקצוע. בהמשך למדה הנהלת חשבונות.

לאחר 7 שנים עזבו את הקיבוץ למושב משמר איילון שנמצא ליד לטרון.

סבתי עבדה כמנהלת חשבונות ולאחר כמה שנים עברה לעבוד כחשבת שכר בתחום  המלונאות וכיום עובדת כמנהלת חשבונות בכירה בחברה בתל-אביב. כאישה צעירה סבתי תכננה לעבוד בתחום החינוך ולא בתחום בו היא עובדת כיום, יחד עם זאת היא אוהבת את עבודתה ולכן היא עדיין עובדת.

סבתי מאוד רוצה ללמוד שפות ומזרחנות ומאמינה שלימודים מעשירים ומקדמים את החיים ויכולים לפתוח דלתות.

לסבתי יש 3 ילדים – גל, אמי, טל ורן, ומהם יש לה 8 נכדים, אני הנכד הבכור. אנחנו בקשר יום יומי עם סבתי ובאים לבקר אותה הרבה.

תחביביה של סבתי הם טיולים בעולם. היא משתדלת לטוס לחו"ל לפחות פעם בשנה. ביקרה במקומות רבים בעולם ואף גרה באוגנדה וקניה במשך 3 שנים. סבתי אוהבת לעשות כל מיני אתגרים כשהיא מטיילת בעולם, כמו כדור פורח בטיול במצרים, מזחלות שלג בלפלנד, טרקים באיסלנד וספארי באפריקה ועוד ועוד. סבתי שיחקה בתיאטרון במשך 12 שנים ועוסקת בתחום האומנות והיצירה.

הזוית האישית

יונתן: היה אחלה. אני אוהב את סבתא  שלי מאוד מאוד ולומד ממנה רבות.

מילון

ישיש
ישיש=זקן

אח"י אילת
המשחתת אח"י אילת שסימנה הצבאי ק-40, פעלה בשירות חיל הים הישראלי משנת 1956 וטובעה בשנת 1967 על ידי סטי"לים מצריים. באירוע נהרגו 47 ונפצעו 91 מלחים. סך הכל היו 180 אנשים על הספינה.

ציטוטים

”סבתי מאוד רוצה ללמוד שפות ומזרחנות ומאמינה שלימודים מעשירים ומקדמים את החיים ויכולים לפתוח דלתות“

הקשר הרב דורי