מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיור עם סבא בנוף ילדותו בעיר תל אביב

סבא בנימין והנכד אורי
בתל אביב
ילדות בתל אביב

סבא בנימין מספר לאורי ימי ילדותו בתל אביב בתקופה של לפני קום המדינה
תהליך תיעודו של סיפור
 
המפגש הראשון של סבא בני במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, המתקיימת השנה בבית ספרנו, היה מבחינתו מפגש דו ערכי.  מחד לא עלה על דעתו במה הוא יכול לסייע לי במסגרת התכנית ומאידך, סבא מוכן לעשות כל דבר עבור הנכדים שלו.
 
תוך כדי מפגש זה, עלה לסבא הרעיון הבא: הוא יכתוב על ימי ילדותו בתל אביב בתקופה של לפני קום המדינה. על מלחמת העצמאות והמשך ילדותו בשנים הראשונות שלאחר הקמת המדינה. כדי לתת לזיכרונותיו משמעות, מעבר לאישית, הרעיון היה לשלב קטעי היסטוריה ונוסטלגיה.
 
הרעיון נבדק ואושר על ידי מדריכות התכנית וסבא יצא לדרך. בהמשך, סבא הרחיב את הרעיון לכיוון של הוצאת ספר משפחה.
ומדוע?
ככל שסבא נבר יותר ויותר באלבומי תמונות ישנות, ניסה לדלות פרטים על האנשים הקרובים אליו ביותר, התברר כי ידיעותיו על הוריו ועל הסבים והסבתות שלו, שואפים לאפס. גם בני משפחה אחרים, כמו בני דודים מדרגה ראשונה או שניה לא יכולים היו להוסיף הרבה. מתברר, כי הדור שעבר את מלחמת  על עולם השניה, את השואה ואת ההתקפות האנטישמיות על היהודים באירופה של לפני מלחמת העולם השניה, לא אהב לספר על תקופות אלה.
 
כלל שסבא ניסה להיזכר בקרובי משפחה של סבא שלו מצד אמו לא היו כאלה. כנראה שכולם הושמדו בשואה. קרובי משפחה של סבתא שלו מצד אמו, היו מעטים בלבד. משפחה זו הייתה עניפה במיוחד ורוב רובה נרצח במחנות ההשמדה. מטרת ספר משפחה זה, של סבא, היא השמירה על הגחלת המשפחתית.
 
כדי להמחיש לי את נוף ילדותו, לקח אותי סבא לסיור, לבית ברחוב יונה הנביא בו הוא נולד וחי בשבע שנות חייו הראשונות. עברנו בבית הסבא והסבתא שלו ברחוב הרב קוק. ראיתי היכן היתה החנות של הוריו ברחוב אלנבי פינת בן יהודה. עברנו ליד הגנון שסבא למד בו בגיל 4-5, ליד בית הספר "בילו" בשדרות רוטשילד וליד מה שהיה פעם בית הספר "מוריה" ברחוב בוגרשוב. 
עברנו גם ליד מסגד "חסן בק" שביפו ואפשר היה לראות עד כמה גבוה הוא מעל שכונת "מנשיה" וכמה הוא קרוב לבית סבי ואני יכול לדמיין לעצמי צלפים שיושבים בו וצולפים לעבר תושבי תל אביב בתקופת מלחמת השחרור. מקומות אלה כשלעצמם אינם כל כך בעלי משמעות אך כשאני מנסה לדמיין לעצמי את תקופת ילדותו של סבי מתוך קריאת קטעי הכתיבה שלו, אני נלהב ולו במעט.
 
לצורך הכנת התיעוד לתכנית הקשר הרב דורי, בחרתי מספר נושאים וציטוטים מתוך טיוטת ספרו של סבי:
הדירה ברחוב יונה הנביא,
הסודני בפינת הרחובות גאולה ומאה שערים,
הנסיעה לגנון, מלחמת השחרור,    
"אלטלנה"  וכלי הנשק ש"נסחבו" ממנה,
המשחקים ליד בית סבא וסבתא,
תחילת הלימודים בבית ספר "בילו",    
השלג בתל אביב, תקופת הצנע ופנקסי התלושים.
 
תשע"ה 

מילון

המנדט הבריטי
מנדט הבריטי מטעם חבר הלאומים על פלשתינה (א"י), המוכר בשם המקוצר המנדט או המנדט הבריטי, הוא מנדט חבר הלאומים (ייפוי כוח) שהוענק לבריטניה על ידיחבר הלאומים על מנת לסייע ליישוב היהודים‏[1] ולהבטיח את הקמת הבית הלאומי ליהודים בארץ ישראל, ברוח הצהרת בלפור ועל פי הנאמר בכתב המנדט‏[2]. הבריטים שלטו בארץ ישראל (פלשתינה) בין קיץ 1917 למאי 1948. • "שלטון המנדט" הוא כינוי מקוצר לשלטון הבריטי בארץ ישראל, שפעל מתוקף המנדט שקבלה מחבר הלאומים. • "ממשלת המנדט" היא הממשלה הבריטית שפעלה בארץ תחת המנדט שקיבלה מחבר הלאומים החל ב-1922. "תקופת המנדט" היא התקופה שמאז כניסת הצבא הבריטי לארץ ישראל בקיץ 1917, ועד לסיומו בחצות הלילה שבין ה-14 וה-15 במאי 1948

ציטוטים

”חוסך שבטו שונא בנו“

הקשר הרב דורי