מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סידור שעובר מדור לדור

תמונה של הסידור שעובר מדור לדור במשפחתנו
מפגש בבית החינוך של קשר רב דורי
זיכרונות ילדות

שמי תמר חכמי, נולדתי במרוקו ב 23.3.1955  –  כ'ט באדר התשט".

ומקור השם תמימות, שלמות שמי קרוי על אמא של אבי, והכינוי שלי הוא תמי.

שם משפחתי הוא חכמי, שם משפחה זה מהמשפחה מצד בעלי, שהיו עובדים בכתיבת תורה, ומזוזות והם היו גם שוחטים.

השם המשפחה הקודם לפני הנישואים הוא דהאן, שפירושו הוא שמן כי הם עסקו בייצור שמן וחגורות.

מקומי במשפחה בת שלישית לאחר שני בנים. יש לי שתי אחיות נוספות שהן מורות, אחות מטפלת, שני אחים שלומדים בישיבה, ואח נוסף שחי בלוס אנג'לס בארצות הברית.

גדלתי במושבה פרדס חנה, בבית של שניים וחצי חדרים, ובדירה זו גרנו תשע נפשות, שבעה ילדים ושני הורים.

עם השנים הבית גדל לחמישה חדרים, עם מרפסת גדולה, וחצר. זהו בית קרקע שהוריי גרו בו כל חייהם במשך שמונים שנה. ולא החליפו דירה.

בקהילה הייתה מכולת שניתן היה לקנות בתשלומים ובהקפה, בית כנסת שנהגנו ללכת להתפלל בו בשבתות אני זוכרת שהתלבשנו חגיגי, לבשנו לבן, ונעלנו נעליים חדשות, וכל השכונה נפגשה בבית הכנסת מבוגרים וילדים.

זכרון ילדות  חג הביכורים  – זכרוני מהגן שבחג השבועות, חג הביכורים, ההורים היו מכינים אותנו לחג, לבשנו בגדים לבנים, נעלנו נעלים חגיגיות, וההורים עזרנו לנו להכין טנא. הכנו אותו מקופסת נעליים שקישטנו בנירות צבעונים ופרחים. את הטנא מילאנו בפירות וירקות העונה. ההורים הכינו לנו זר לראש מפרחים, והלכנו לגן עם הטנא. בגן חגגנו את חג השבועות, אכלנו את הפירות והירקות שהבאנו, והגננת הסבירה לנו על החג.

כאשר חזרנו הביתה נהגנו לשחק במים, התזנו מים זה על זה, ועל כל עובר ושב. האמונה היא שמי שנשפכו עליו מים ,לא יאונה לו שום רע  במהלך כל השנה.

 החג החביב עליי הוא חג פורים, היינו מכינים משלוחי מנות עם כל טוב, עוגיות, עוגות, סוכריות ושוקולדים, ועוד דברי מאפה מיוחדים.

היינו עוברים מדירה לדירה מחופשים, ומגישים משלוח מנות.

סידור עם זכרון –  חפץ בעל ערך יקר מאוד

 כשסבי חנניה כהן ז"ל עלה לארץ, היה לו רצון עז לעלות לירושלים, בירושלים הוא קנה סידור בעל כריכה ממתכת, בצד אחד של הכריכה הופיעו לוחות הברית וכתר תורה, ובצידו השני הופיעה תמונה של המנורה. בסידור זה נהג סבי להתפלל שלוש פעמים ביום, כל פעם שראינו את סבי הוא היה עם הסידור ביד, הסידור קיים מעל מאה שנה, ואנו שומרים עליו כמזכרת בעלת ערך רב וזיכרון.

מסר לדור הצעיר: חשוב ללמוד ולרכוש השכלה, לדעת את המורשת של הארץ והמדינה, אהבת המולדת, לחיות בארץ, לשמור על קשר משפחתי הדוק ולאהוב זה את זה.

הזווית האישית

נגה: תודה רבה על המידע הרחב, על המפגשים המעניינים ועל כך שטרחת והגעת לבית החינוך, ושיתפת אותי בסיפור חייך.

מילון

דהאן
פירוש המשפחה בעברית-שמן אדם שעוסק בחגורות ובשמן

ציטוטים

”חשוב לרכוש השכלה לדעת את המורשת של הארץ, לשמור על קשר משפחתי הדוק ולאהוב זה את זה“

הקשר הרב דורי