מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סידור התפילה של סבא מוני שעבר מדור לדור

סבא מוני ובן
סבא מוני בנעוריו
גלגולו של חפץ - כריכת סידור התפילה

סבי מוני מספר את סיפורו המרתק של חפץ שליווה אותו מילדותו ועד היום.

שורשי משפחתו של סבא מוני, מצד אביו, צמחו בארץ שנודעה בשם יוגוסלביה (כיום מחולקת למספר מדינות), סבא רבא של סבא מוני (שאותו לא הכיר), היה יצחק (בכר יוסף חיים) שלום, שכונה בפי נכדיו "בָּבּוֹ". ילדיו נולדו בעיר סרייבו ובשנת 1893 דוד שלום – סבא של סבא.

סבא דוד שלום – עלה לארץ בשנת 1919, נישא ללאה שורץ, בת למשפחת מייסדי ראש פינה.

אבא של סבא יצחק (איגו) שלום – נולד בשנת 1926 בעיר עכו.

בשנת  1927 – עברה המשפחה לסרייבו לבקשתו של בבו, שם נולד ילד נוסף בשם שלמה. המשפחה חיה באושר עד לשנת 1941, עת כבשו הגרמנים את יוגוסלביה. סבא של סבא – דוד, נשלח לצבא, סבתא של סבא – לאה ודוד של סבא – שלמה, נשלחו למחנה ריכוז ושם מצאו את מותם. אבא של סבא, יצחק (איגו), הצטרף לפרטיזנים ונלחם בשורותיהם נגד הנאצים, עד לפציעתו לקראת סוף המלחמה.

עם תום המלחמה חזר לביתו שבסרייבו ומצא כי זרים גרים בו, גם אביו דוד (סבא של סבא) שב מן המלחמה, שניהם מצאו מספר פריטים שנשמרו ובהם את כריכת הסידור של בבו. את הספר עצמו תלשו הזרים והשמידו, כנראה בשל זיקתו ליהדות ורק הכריכה, העשויה כסף, שרדה.

חזית כריכת סידור התפילה מכסף

תמונה 1
 

בשנת 1948 עלו סבא רבא יצחק (איגו) וסבתא רבתא רינה לארץ, באוניית המעפילים "קפלוס" ונישאו במחנה העולים באר יעקב. סבא מוני נולד בשנת 1951 בעיר ירושלים.

לאורך כל השנים שמר סבא רבא על כריכת סידור התפילה ששרדה את השואה וציווה לשמרו לדורות הבאים. בצדה האחורי של הכריכה מופיע תאריך "שנת התרכט" זו שנת 1868, כנראה השנה בה נוצרה הכריכה ונכרך בה סידור התפילות, פריט זה הוא בן 152 שנים.

צידה האחורי של הכריכה והתאריך החרוט עליה

תמונה 2

כיום פריט זה נשמר עם עוד פריטי נוסטלגיה בארון הזכוכית של סבא מוני וסבתא תמי, עד שיועבר לדור הבא.

צוואתו של סבא רבא, אביו של סבא מוני "לשמור היטב לדורות"

תמונה 3

הזוית האישית

סבא מוני: שמחתי להעביר את המסר בדבר השינויים שנוצרו לאורך השנים: תנאי החיים, התשתיות, הטכנולוגיות והתרבות בסיפורים השונים שחלקנו. מאחל לבן שילווה אותו המשפט האלמותי של יגאל אלון (בן משפחתו של אבי): "עם שאינו זוכר את עברו, גם ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל".

בן: שמחתי ללמוד על משפחתו של סבא והיה לי כף לחלוק את מפגשי הזום, עתירי הסיפורים. אני מאחל לסבא שימשיך להיות מי שהוא, סבא "ילד" מגניב ביותר.

מילון

סידור
הסידור הוא ספר המרכז בתוכו את התפילות שמתפלל יהודי בימי החול וביום השבת, ואת החשובות שבתפילות החגים.

ציטוטים

”כריכת סידור התפילה ששרדה את השואה נשמרת ותועבר לדורות הבאים.“

”"עם שאינו זוכר את עברו, גם ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל".“

הקשר הרב דורי