מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סטרומה- סיפורה של ספינת מעפילים

סבתי ואני אחרי תחרות סייף על שם שלומי אייל ז"ל
סבתי בילדותה
ספינת המעפילים מרומניה שמעולם לא הגיעה לארץ ישראל

במסגרת הפרויקט הקשר הרב דורי, חקרתי את סיפורה של סבתי, חנה יעקובוביץ, בת השבעים מקרית מוצקין.

אני מאיה דומן, בת שלוש עשרה מרמות מנשה, שמחה על ההזדמנות ללמוד ולהציג את סיפורה של אוניית המעפילים סטרומה מפי סבתי שסיפרה לי את הסיפור.

סטרומה הייתה אוניית מעפילים שיצאה מרומניה, על מנת להגיע לארץ ישראל לפני הקמת המדינה. היא נשאה על סיפונה 768 פליטים יהודים שניסו להימלט מרומניה הפשיסטית שבהנהגת יון אנטונסקו, והוטבעה בים השחור על ידי צוללת סובייטית ביום ז' באדר תש"ב, 24 בפברואר 1942. האונייה אורגנה במסגרת מפעל ההעפלה אף על פי של האצ"ל. (ויקיפדיה)

הסיפור הזה הוא סיפור שסבתי הכירה מגיל צעיר מאוד וגם אמי.

הסיפור שלנו מתחיל בדצמבר 1941. הדודה של סבתא שלי, חנה, יחד עם בעלה רצו לעלות לארץ ישראל. המצב ברומניה לא היה טוב, היו הרבה מאוד פוגרומים והם רצו לברוח. הם עלו על אונייה שנקראת סטרומה. האונייה לא התאימה לאנשים אלא לבקר, אבל להם ולעוד כשבע מאות יהודים רומנים, זה לא הפריע והם החליטו בכל זאת לנסות לעלות לארץ. בעיה נוספת שהייתה להם היא אישורי הכניסה. לאנשי האנייה לא היו אישורי כניסה לארץ. למרות כל הבעיות האלו הם החליטו להתחיל בשייט לכיוון ארץ ישראל.

בזמן ההפלגה הם ניסו להשיג אישורי כניסה ולא הצליחו. הבריטים לא הסכימו להכניס את האנייה לישראל והם הגיעו לנמל בטורקיה. האנייה עגנה בנמל בטורקיה במשך חודש. הטורקים לא אישרו להם לרדת מהאנייה, והם חיו חודש בתנאים מאוד מאוד קשים.

ב 23 בפברואר 1942 הטורקים גירשו את הספינה מהנמל בטורקיה. הם גררו את האוניה ללב ים. במשך עשרים וארבע שעות הם היו בלב ים, ללא מים וללא אוכל, ואז יירטה צוללת סובייטית את האוניה. כל אנשים שהיו על האוניה טבעו חוץ מאחד שנשאר בחיים. היום יש אנדרטה ומוזיאון בחולון לזכר כל המעפילים בסטרומה, ובנוסף מוזיאון בבאר שבע מעל בית כנסת בו מתקיימות גם אזכרות.

אחרי מלחמת העולם השנייה והקמת מדינת ישראל עלו ההורים של סבתי, שושנה ושמואל, לארץ ב-1950. סבתי נולדה בארץ ב 1953, וגרה בחיפה ובקריות. סבתי נקראה על שם דודתה שנספתה בסטרומה, חנה.

הסיפור על סטרומה הוא סיפור משפחתי שלנו, שמספר סיפור גדול יותר של העם היהודי. על המצב הלא טוב שהיה באירופה, ועל הרצון הגדול מאוד של יהודים להגיע לארץ ישראל. לצערי חלקם שילמו על זה בחייהם.

הזוית האישית

במסגרת הפרויקט הקשר הרב דורי, חקרתי את סיפורה של סבתי, חנה יעקובוביץ, בת השבעים מקרית מוצקין. אני מאיה דומן, מרמות מנשה שמחה על ההזדמנות ללמוד ולהציג את סיפורה של אוניית המעפילים סטרומה.

מילון

מעפילים
ההעפלה (המכונה גם "עלייה בלתי-לגאלית" ו"עלייה ב'") הייתה התנועה לכניסה בלתי חוקית של יהודים לארץ ישראל בדרכי הים והיבשה וב-1947 גם בדרך האוויר, אשר אורגנה על ידי היישוב העברי בתקופת המנדט הבריטי(ויקיפדיה)

ציטוטים

”האונייה לא התאימה לאנשים אלא לבקר, אבל להם ולעוד כשבע מאות יהודים רומנים, זה לא הפריע והם החליטו בכל זאת לנסות לעלות לארץ“

הקשר הרב דורי