מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סופיה רובינצ'יק לחמה בפלוגת פרטיזנים בבלארוס

כותבים סיפורי חיים במסגרת התכנית
תמונה מהעיתון על סופיה (סוניה)
על מלחמת העולם השנייה בבלארוס כיהודים

סופיה (סוניה) נולדה בכפר בצאביצ'י שבבלארוס בתאריך 20.04.1925 להורים רובינצ'יק אהרון (אורה) וקרייצ'מר רחאל (רעיה). סופיה התחנכה  בבית ספר רגיל בבלארוס שהיו בו בערך שבע או שמונה כיתות. בכפר בצאביצ'י באותה תקופה היו חיים הרבה יהודים.

עד תחילת מלחמת העולם השנייה חיו בבוברויסק (בלארוס) יהודים רבים. כאשר הכוחות הפשיסטיים הגרמנים התקדמו במהירות, עזבו כוחות סובייטים את העיר בוברויסק ב-28 ביוני 1941. לאחר שכבשו את העיר, הקימו הנאצים מחנה ריכוז במבצר בוברויסק, הוחזרו שבויי מלחמה גרמנים והיהודים רוכזו בשני גטאות.

"אני, אמי, אחותי ואחי הצלחנו לצאת לכפר בבצאביצ'י" נזכרת סופיה אורנובנה. "ההורים שלי נולדו בכפר הזה, אבא שלי לא היה איתנו". ימים ספורים לפני המלחמה, על פי הודעת גינוי, אביה נעצר ונכלא בצינוק של סטלין. החיים בבצאביצ'י הפכו לבלתי נסבלים מדי יום. באוקטובר 1941 פרצו הגרמנים והמשטרה לכפר, ריכזו את כל הגברים היהודים ובמסווה של שליחתם לעבודה לקחו אותם לבור שנחפר והם נורו שם. אחרי הפעולה הזאת, לקחו את מי שאפשר היה לקחת אל היער.

סופיה נזכרת: "הייתי אז ביער. היער הפך לביתנו. גרנו בחפירות. היו הרבה נשים וילדים חולים. שמרנו עליהם. בכפרים הקרובים הם התחננו ללחם ותפוחי אדמה, מה שנשיג יחולק שווה בשווה. זה היה קשה במיוחד בחורף.." בנובמבר פרצו המענישים במפתיע לבצאביצ'י בפעם השנייה וירו בכל היהודים. בפעולה זו הרגו הנאצים את אמה של סופיה, ז"ל, ואת אחיה אברם ז"ל. יערות איסאקי היו אזורי פרטיזנים עם פלוגות רבות. עד 1943 נאסר היה לקבל יהודים לפלוגות פרטיזנים. רק באפריל 1943, כשנותרו מעט אנשים בקבוצה של הפרטיזנים, התקבלו יהודים לפלוגת פרטיזנים מס' 760. ברזובסקי פיקד על פלוגה, אך עד מהרה מת בקרב, ופרסטנקו לקח פיקוד. סופיה נזכרת בחלק שלה: "בחוליה אני ואחותי אנה ז"ל קיבלנו קרבין, תחמושת ורימונים. הייתי צריכה לעבוד במטבח עם הפלוגה, כשהם ביצעו פשיטות גרילה מאחורי קווי האויב. דרגות האויב הושחתו, חיל המצב הגבנו נופץ, והתקפות המענישים נהדפו."

ב-30 ביוני 1941 כבשו הגרמנים את בצאבצ'י והקימו חיל מצב. הבורגומסטר ציווה על כל היהודים להירשם, שלטים מיוחדים הותקנו על בתיהם, אותם כוכבים שענדו על שרווליהם. ואז גם הגרמנים ארגנו מעין גטו. כל בוקר וערב נהרגו היהודים בממשל. נשים צעירות הלכו לעבוד במועצה, ניקו ושטפו את הרצפות. בנובמבר 1941 ביצעו הגרמנים פעולה להשמדת כל יהודי בבצאבצ'י. בשעת בוקר מוקדמת הם הובילו את כולם לפאתי הכפר, שם נחפרה תעלה, וירו בכ-150 בני אדם. קרצ'מר ליובה פייסחובנה ז"ל (בתו של פסח ז"ל), רובינצ'יק אנה ז"ל וסופיה נמלטו, כפי שהוזהרו על ידי אחד השוטרים. פסח מויסבץ' עצמו לא יכול היה להימלט, כי יום קודם לכן השוטרים השיכורים רתמו אותו לעגלה ועינו אותו ברחוב.

בשנת 1942 התקבלו לובה, אנה וסופיה לפלוגות הפרטיזנים. המלצתו של ליובוב קרצ'מר ניתנה על ידי ויקטורצ'יק מ.פ וששהה לעיתים קרובות בבית קרצ'מר. היא נלחמה בפלוגת פרטיזנים מס' 116.

כאשר נגמרה המלחמה היא חזרה לבוברויסק ועבדה במפעל כימי. בשנת 1945 היא התחתנה עם בעלה סמיון. היו להם שני ילדים. בעלה נפטר בשנת 1979. בשנת 1989 היא עברה לארצות הברית עם הילדים שלה. בשנת 2013 הבן שלה נפטר.

סופיה מאחלת שלא תהינה מלחמות יותר בעולם ושיהיה רק שלום.

הזוית האישית

פריאל: היה לי מאוד מעניין להקשיב לסיפור של סופיה וגם למדתי המון על עצמי בזכות התכנית הזו.

מילון

פרטיזנים יהודים
פרטיזנים יהודים היו לוחמים יהודים ביחידות צבאיות לא סדירות, שהשתתפו בתנועת ההתנגדות היהודית נגד גרמניה הנאצית ומשתפי הפעולה עמה במהלך מלחמת העולם השנייה. מספר יחידות פרטיזנים יהודיות פעלו ברחבי אירופה הכבושה על ידי הנאצים. חלקן כללו יהודים מעטים שנמלטו מהגטאות או ממחנות הריכוז, ואחרות, כמו יחידת הפרטיזנים של בלסקי, מנו מאות איש וכללו גם נשים וילדים. יחידות הפרטיזנים היו רבים יותר במזרח אירופה, אך היו קיימות גם בצרפת הכבושה ובבלגיה. (ויקיפדיה)

פשיטות גרילה
"מלחמה קטנה", שיטת לחימה המתבצעת על ידי כוחות קטנים, זריזים וגמישים.

ציטוטים

”סופיה מאחלת שלא תהינה מלחמות יותר בעולם ושיהיה רק שלום“

”רק באפריל 1943, כשנותרו מעט אנשים בקבוצה של הפרטיזנים, התקבלו יהודים לפלוגת פרטיזנים מס' 760“

הקשר הרב דורי