מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סוד הרימון הקסום

סיפור עם מרוקאי שסבתא סיפרה
הרימון הקסום
סיפור עם מרוקאי מאת סבתא ז'נט

הרימון הקסום – סוד הרימון הקסום

"לפני שנים רבות מאוד, בארץ מרוקו הרחוקה, חי המלך עבדאללה החמישי, בארמון מפואר עם המלכה ליילה ושלוש בנותיו היפות. בארמון היו חדרים רבים ומפוארים, גני פרי וירק מכל הסוגים, גני פרחים צבעוניים ויפיפיים, שדות ירוקים ורחבים ובריכות דגים.

למלך היו בארמון משרתים רבים, שטיפלו במלך ובמשפחתו, בארמון ובגניו במסירות רבה ובאהבה.

מידי יום ביומו עבדו משרתי המלך בשדה החיטה, זרעו, טיפלו, קצרו וליקטו את התבואה. העבודה בשדה הייתה קשה מאוד, תחת השמש הקופחת. המלך שדאג תמיד למשרתיו האהובים, היה שולח מידי יום את רב המשרתים מוחמד אבו רבו עם ארוחת צהריים בידיו, שכללה את המאכל המרוקאי המסורתי- מגש עמוס קוסקוס, ירקות מבושלים ומנה גדולה של בשר כבש מלא בשומן.

אבו רבו היה משרתו הנאמן של המלך עבדאללה החמישי, אך הוא היה גם גרגרן גדול. מדי יום ביומו היה עובר דרך גני הפרי של הארמון בדרכו לשדה החיטה, כשהיה מגיע לגן הפרי היה עוצר לאכול מהמגש את כל בשר הכבש עם השומן שבו ואת הירקות עם הקוסקוס הביא לעובדים.

יום אחד כאשר סיים לאכול את הבשר והשומן וכרסו הייתה מלאה הבחין בחיה משונה המתרוצצת בין העצים. אבו רבו החל לעקוב אחריה. שזו עצרה עצר גם הוא. אמרה לו החיה "ראיתי שאתה אוכל מדי יום כמות גדולה של בשר כבש ושומן. האם אתה יודע ששומן מזיק ללבך?" אבו רבו הסתכל בפליאה ואמר "איני יכול לעמוד בפיתוי, זה כל כך טעים. מה אעשה כי לא אוכל להפסיק?" ענתה לו החיה המשונה "לפרי הרימון סגולות רבות. אכול מידי יום רימון אחד אחרי הארוחה, הקסם שבפרי הרימון ימיס את השומן שהצטבר בגופך וכך תוכל להמשיך בזלילה". שמח אבו רבו וכך עשה מדי יום.

יום אחד הגיע המלך לבקר את משרתיו האהובים בשדה החיטה לשאול לשלומם. משרתיו פנו אליו בטענה כי האוכל שהוא שולח להם מדי יום אמנם טעים, אך לא מספק והם לא יוכלו להתחזק רק עם קוסקוס וירקות. המלך התפלא מדברי המשרתים, ובחוכמתו הרבה החליט לעקוב אחר אבו רבו ומעשיו.

למחרת שלח שלושה שליחים שיעקבו אחר אבו רבו, שכמדי יום עבר בגן הפרי עם מגש האוכל, שם עצר והחל לזלול את בשר הכבש והשומן שבו. כאשר סיים חיפש רימון על העץ, אך אויה!! הרימונים על העץ נגמרו!! לפתע מצא ברצפת הגן פלח רימון ובו גרגר אחד. אבו רבו בלע את הגרגר והמשיך לשדה. כאשר הגיע לשדה התמוטט ומת. שליחי המלך שעקבו אחריו הבינו מיד.

רופאי המלך שבדקו את בטנו של אבו רבו לאחר מותו, גילו כי ביטנו הייתה מלאה בשומן הכבש, ובשומן היה חור קטן שגרגר הרימון הבודד המיס אותו.

כך גילו במרוקו הרחוקה את סגולות הרימון הקסום הודות לחיה המשונה וגרגרנותו של מוחמד אבו רבו.

העשרה

סיפור עם: "סיפורי עם או אגדות, הם סיפורי פולקלור נפוצים, אשר דרך הפצתם היא לרוב מפה לאוזן. בדרך כלל, המחבר הוא אנונימי ואין מקום וזמן מוגדרים. סיפורי העם, ככל יצירת פולקלור, מהווים חלק בלתי נפרד מן ההיסטוריה של תרבות מסוימת".

רימון: "רימון מצוי (שם מדעי: Punica granatum) הוא עץ תרבותי נשיר ממשפחת הרימונים, שמוצאו באזור הים הכספי באיראן של ימינו, משם הופץ לכל ארצות אגן הים התיכון. פרי הרימון, המכיל מאות גרעינים עסיסיים, נאכל ונסחר באופן נרחב מאז העת העתיקה, הודות לחיי המדף הארוכים שלו, לטעמו ולסגולות הרפואיות שיוחסו לו."

תשע"ו, 2015

בית ספר שקד, אשדוד

תמונה 1

אגף מורשת משרד החינוך

מילון

רימון
רימון מצוי (שם מדעי: Punica granatum) הוא עץ תרבותי נשיר ממשפחת הרימוניים, שמוצאו באזור הים הכספי באיראן של ימינו, משם הופץ לכל ארצות אגן הים התיכון. פרי הרימון, המכיל מאות גרעינים עסיסיים, נאכל ונסחר באופן נרחב מאז העת העתיקה, הודות לחיי המדף הארוכים שלו, לטעמו ולסגולות הרפואיות שיוחסו לו.

סיפור עם
סיפורי עם או אגדות, הם סיפורי פולקלור נפוצים, אשר דרך הפצתם היא לרוב מפה לאוזן. בדרך כלל, המחבר הוא אנונימי ואין מקום וזמן מוגדרים. סיפורי העם, ככל יצירת פולקלור, מהווים חלק בלתי נפרד מן ההיסטוריה של תרבות מסוימת.

ציטוטים

”"דור לדור יביע אומר"“

הקשר הרב דורי