מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סגירת מעגל – חלומו של סבא רבא יעקב אזולאי

סבא רבא יעקב ואריאל לצד מגדל המים
סבא רבא יעקב בילדותו
החלום והגשמתו ב 90 שנה

שמי אריאל אלווה נתנאל, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי ומביאה את סיפורו של סבא רבא שלי יעקב אזולאי אביה של סבתא שלי נירה, שגם היא הייתה שותפה עמנו לתיעוד סיפור המשפחתי של 15 דורות בישראל.

ילדות

סבא רבא, יעקב אזולאי נולד בשנת 1931 במה שנקרא אז מדינת פלשתינה. הוא נולד בשכונת נווה צדק בתל אביב ובגיל שנתיים משפחתו עברה לגבעתיים. המשפחה התגוררה בתחילה בצריף קטן, זוג הורים ו-8 ילדים. אביו היה נפח, מפרזל פרסות לסוסים וכבר מגיל חמש עזר בפרנסת המשפחה.

סבא רבא יעקב בצעירותו (האמצעי)

תמונה 1

נעורים

בגיל 14 עבר הכשרה התנדב להגנה ואחר כך לצה״ל. יעקב השתתף בכל מלחמות ישראל ולקח חלק פעיל בכיבוש באר שבע ובאילת ובהגנה על מדינת ישראל, מה שהיה מאוד משמעותי עברו ועיצב את דמותו וחלומו ״להקים את המדינה בא יוכל להקים משפחה״.

בתמונה – סבא רבא יעקב ואריאל לצד מגדל המים שממנו קפץ בנערותו כחלק מהכשרתו להגנה. כיום המקום הינו דיור מוגן ובו סבא יעקב מתגורר ויום יום רואה את מגדל המים הזה

 סבא רבא יעקב ואריאל

תמונה 2

בגרות

לימים סבא רבא יעקב התחתן עם אהבת נעוריו, דוריס ציונה ולזוג נולדו שלושה ילדים (סבתא שלי, נירה, אחת מהם), 10 נכדים, 10 נינים.

הפרימוס שסבתא ציונה בישלה בו

תמונה 3

סבא רבא יעקב וסבתא רבתא דוריס-ציונה ביום חתונתם

תמונה 4

15 דורות בישראל

סבא רבא יעקב אזולאי – דור 12 בישראל, בתו, סבתא שלי נירה נתנאל – דור 13 בישראל. אבא שלי, טל צבי נתנאל – דור 14 בישראל, ואני אריאל אלווה נתנאל – דור 15 בישראל

תמונה 5

סגירת מעגל – בנווה צדק

כיום סבא רבא שלי מתגורר בית אבות משען ברמת אפעל, באותו מקום בדיוק בו עבר את ההכשרה להגנה 77 שנה קודם לכן ובכך סגר את המעגל: ״החלום שלי, בכל אופן, התגשם״

במהלך התהליך המופלא של תכנית "הקשר הרב דורי", הסתובבה סבתא נירה בשכונת נווה צדק והחליטה להיכנס לבית הכנסת שבו סבא שלה, אליהו אזולאי היה נוהג להתפלל. היא שמה לב שבית כנסת עובר שיפוץ ובאותו שלב החלו לפרק את כסאות המתפללים, היא הצליחה לאתר את הכיסא של סבה, אביו של אביה וניתנה לה הרשות לקחת את הכיסא איתה. כיום הכיסא נמצא בביתה לצד שולחן הקידוש עליו מברך בכל יום שישי, בנו של סבא אליהו, סבא יעקב.

כיסא בית-הכנסת של אליהו אזולאי ז״ל – אביו של סבא רבא – יעקב אזולאי

תמונה 6

כסאו של אליהו אזולאי

 

תמונה 7

חלומו של יעקב אזולאי

הזוית האישית

אריאל: למדתי על העבר שלי ועל המשפחה שלי וכמה קשה היה פעם ואיזה ברת מזל אני שנולדתי למשפחה הזאת ושסבתא שלי יכלה לעשות איתי את התוכנית הזאת.

סבתא נירה: מאוד נהניתי מהחוויה של העבודה על השורשים המשפחתיים ובעיקר לחוות את הסיפור של המשפחה שלי עם הנכדה שלי. היה מאוד משמעותי עבורי, גרם לי להבין את החשיבות של העברת הסיפור המשפחתי לדורות הבאים. אני מאחלת לאריאל ולשאר משפחתי שהחלום של אבא שלי ימשיך ויתגשם לכל הדורות הבאים ושתהיה לנו מדינה חזקה ובטוחה.

מילון

נפח
אדם היוצר חפצים מברזל או מפלדה באמצעות "עיצוב" המתכת, כלומר, משתמש בכלים כדי לעקם, לחתוך ולשנות את צורת המתכת כשהיא במצב מוצק.

הכשרה בארץ ישראל
בשנות המנדט הבריטי ובתקופה הראשונה לקיום מדינת ישראל הייתה מקובלת ההכשרה לחקלאות. קבוצות של צעירים וצעירות אשר התארגנו ל"גרעין" לקראת התיישבות חקלאית היו יוצאים לקיבוץ לתקופת הכשרה. היה זה תנאי מוקדם ליציאה להתיישבות ביישוב קיים וכל שכן ליישוב חדש. ההכשרה כוללת הכנה מקצועית ואידאולוגית.

אירגון ההגנה
ארגון הצבאי הגדול והמרכזי של היישוב היהודי והתנועה הציונית בארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי, בין 1920 ל-1948, והיה התשתית להקמת צבא ההגנה לישראל

ציטוטים

”הצלחנו ! הצליחו להקים מדינה עם 500,000 תושבים מול אויבים רבים״ ״החלום שלי, התגשם״ “

הקשר הרב דורי