מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתי רינה אלימלך משתפת בסיפור חייה

סבתא שלי היום
סבתא שלי כשהייתה קטנה
סבתא מתגברת על פחדיה לעוף בדאון

שמי רינה אלימלך ,סבתא של כרם ומשתתפת בתוכנית הקשר הרב דורי.

אספר מעט על עצמי, נולדתי בשנת 1962 בבית חולים בני ציון בחיפה. גדלתי בבית חם ואוהב לזוג הורים (אליהו וסימי חיון ז"ל) יחד עם עשרה אחים יוסף, אסתר, שושנה, יצחק, שמואל, יפה, מאיר, ישראל, נטלי, לימור חיון. הוריי עלו ממרוקו כחמש שנים לפני שנולדתי והתמקמו בחיפה , אבי היה המפרנס העיקרי ועבד בחברת החשמל . בביתי הקפידו שהשפה העברית תהיה העיקרית בבית. בצעירותי, למדתי בבתי ספר דתיים וגדלתי באורח חיים דתי, שכלל שמירת שבת, כשרות, שבתות וחגים בבתי כנסת.

התחתנתי בגיל עשרים עם יצחק אלימלך, ואנו מתגוררים בחיפה עד היום. יש לי שלוש בנות: סיון, דניאל ומיתר  ארבעה נכדים – יהלי, כרם, ליאה ונאיה שאותם אני אוהבת. עבדתי כארבעים שנה בבנק מזרחי טפחות, וכיום אני בגמלאות, ומבלה את הזמן בהעשרה ובלמידה של קורסים וכן, בחוויות עם בני משפחתי וחבריי.

תרופות סבתא

באחד המפגשים שוחחנו על תרופות סבתא, מפגש מהנה ומצחיק, ובו שמענו סיפורים מעניינים ומגוונים. במשפחתי ישנה תרופה אשר מיועדת לטיפול בשיעול. אנו משתמשים בתרופה זו עד היום. התרופה מורכבת משמן ומעט סוכר, מכינים אותה ע"י חימום של מעט שמן וחצי כפית סוכר ומטפלים באמצעותה בחולים ומשתעלים , התרופה הו הוכיחה את עצמה כמוצלחת. אחיי ואני למדנו להכין את התרופה משכנה של סבתי כשהייתי בערך בגילה של כרם , ובמקביל ,אמא שלי קיבלה את התרופה הזו בילדותה.

שחזור תמונה מהעבר

זהו אחד המפגשים שבהם הכי נהניתי. התבקשנו להביא תמונה מהעבר ולשחזר אותה. הבאתי תמונה שצולמה במהלך טיול  בו השתתפתי במקום עבודתי (בנק מזרחי). בתמונה אני בת ארבעים ותשע, מתכוננת לרחיפה בדאון ומקבלת הדרכה ממדריך הרחיפה בזיכרון יעקב. הרחיפה בדאון הייתה מהנה מאוד, ומעט מפחידה וזו פעם ראשונה שבה התמודדתי עם הפחד.

הזווית האישית

רינה: כרם הזמינה אותי לקחת חלק יחד איתה במפגשים הללו , מפגשי קשר הרב דורי. תוך כדי התהליך נחשפתי והבנתי מהי חשיבות המפגשים הללו למערכת היחסים המשפחתית, וכן חשיבותם בשיתוף הדור הבא במקורותיהם ושורשיהם. במסגרת המפגשים, כרם למדה יותר אודות חיי וילדותי, ואני נהניתי מחברתה של נכדתי, וכן לשתף אותה בכל החוויות מהעבר. הוזמנו למפגשים שנושאיהם הוגדרו מראש, וזה דרש ממני לחזור ולשחזר את חוויות העבר, ואף לפנות למשפחתי המורחבת ולשתף אותם בתהליך. כל נושא במפגשים הללו דרש הערכות והכנה, וכן שיתוף נכדתי ומשפחתי בזמן התהליך ובתוצריו, כמו בשחזור התמונות. המפגשים חיזקו את החיבור בינינו, גם בזמן שהוקדש וגם בשיתוף בסיפורים. אני חושבת שהרעיון שמאחורי הקשר הרב דורי אינו רק העמקת הקשר המשפחתי, אלא שבשלב שבו הילדים נמצאים והגיל שלהם ,זהו רגע שחשוב שיחשפו לשורשים שלהם, ויכירו את המקורות מהם הגיעו. לסיכום, אציין שנהניתי מהחוויה ומהזמן שביליתי עם נכדתי ומכך שנדרש ממני לחקור ולשחזר את העבר.

כרם: אני נהניתי מאוד עם סבתא ולמדתי הרבה על ההיסטוריה שלה, אני נהניתי שסבתא שיתפה אותי בחוויות המרתקות שלה.

מילון

דאון
דאון הוא מטוס ללא מנוע

ציטוטים

”הרחיפה בדאון הייתה מהנה מאוד, ומעט מפחידה וזו פעם ראשונה שבה התמודדתי עם הפחד“

הקשר הרב דורי