מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתי גרציה עבאדי

אני סבתא וסבא שלי בבת המצווה שלי
סבתא שלי באירוע בריתה של אחי הבכור
עוברים ביחד, עולים יחד וגרים יחד

שמי אור, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת את סבתי, גרציה עבאדי.

סבתא נולדה בתאריך 12.03.1958, בת למשפחה של 12 אחים – שמונה אחיות וארבעה אחים. היא נולדה בעיר מקנס שבמרוקו. "מֶקְנֶס או מכּנס היא עיר בצפון מרוקו ובירת מחוז מקנס תאפילאלת. העיר שוכנת בגובה של כ-560 מטר מעל פני הים, ובמרחק של כ-120 ק"מ מזרחית מהבירה רבאט. תחילתה של הקהילה היהודית במקנס עם הגיעם של יהודי גירוש ספרד לעיר, והיא מנתה 30,000 איש בשיאה. בתקופת מולאי אסמאעיל זכו היהודים להגנה, אך הוטלו עליהם מסים כבדים. ב-1679 הכריח אסמאעיל את יהודי העיר לעבור להתגורר במלאח הישן שהוקם בצמוד ממערב לרובע המדינה." (ויקיפדיה)

בשנת 1968 עלתה לארץ כל המשפחה, יחד עם הסבתא מצד אבא והדודה מצד אימא. עם עלייתם לארץ התמקמו ברחוב אחד והתגוררו כל בני המשפחה בשתי דירות, אחת מול השנייה. כולם חיו יחד עד לחתונתם של כל אח. הוריה של סבתא חיו בדירתם עד יום מותם.

סבתי למדה את לימודיה היסודיים בשנות הלימוד הראשונות בבית הספר היסודי אליאנס שבמרוקו. עם עליית המשפחה לארץ המשיכה ללמוד בבית הספר היסודי הממלכתי דתי קריית ים. את לימודיה התיכוניים למדה בתיכון תד"ל קריית ים.

בתאריך 23.08.1976 סבתי נישאה לסבי אשר, לאחר שעבדו יחד והכירו בבית החולים רוטשילד. החתונה התקיימה באולמי מוצקין בקריית מוצקין. לאחר נישואיהם סבתי נאלצה לעזוב את מקום עבודתה בבית החולים ועברה לעבוד בבית המשפט העירוני בחיפה כעורכת דין.

כיום לסבתי ולסבי יש שלושה ילדים, בשנת 1978 נולדה בתם הבכורה אמי שנטל.

הזוית האישית

אור הנכדה המתעדת: שמחתי מאוד לשמוע ולהכיר את הסיפור של המשפחה שלי ובעיקר את העבר של סבתי.

מילון

כבד את אביך ואת אמך למען אריכון ימיך
לכבד את ההורים שלי גם בימים הכי גרועים ולא טובים שיש לי זה הכי חשוב.

ציטוטים

”הדרך חשובה לא פחות מהפתרון“

הקשר הרב דורי