מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתי אחרי המלחמה

אני וסבתי במסעדה
סבתי בצעירותה
סבתי הגיבורה, ועזרתה לאמה

לסבתי קוראים מריה מנדלייב והיא נולדה בשנת 1936.

משמעות שמה של סבתי הוא:  מריה זהו שם יהודי. לפי ספר התנ"ך מרים, הוא שמה, של אחות אהרון ומשה. מנדלייב, מקורו מהשם מנדל, פירושו מנחם, והכוונה לנחמה.

במקור משפחתה מבלארוס. בביתה דיברו רוסית. בסתר הוריה דיברו אידיש, אך סבתי לא יודעת את השפה.

סבתי הייתה בת חמש בפרוץ מלחמת העולם השנייה. אביה גויס למלחמה ולעולם לא שב. אמא נאלצה לברוח ממקום מגוריהם, ביחד עם שלושת ילדיה. הם עברו דרך אגם לדוזי לעיר סטלינסק. שם חלקו בעוני דירה עם עוד כמה משפחות. חייהם היו קשים מאוד, תחת אימת המלחמה. הם חיו בצפיפות ובעוני.

סבתי למדה בכיתה א' ביחד עם ילדים אחרים. הם מצאו זמן גם למשחקי ילדים, כמו מחבואים, ותופסת, כי לא היה כסף לקנות בובות, צעצועים וכ"ו. סבתא מריה מספרת שמאוד אהבה לקרוא ספרים, והתעניינה גם בלשון. בתקופה זו היה בית ספר בנפרד לבנים ולבנות.

בשנת 1946 , מעט אחרי סיום המלחמה, עברה סבתי ביחד עם אמה לאחים שלה, לעיר דנייפרופטרובסק שבאוקראינה, קרוב לקרובי משפחה. שם בעזרתם של כל האחים של סבתא רבא, משפחתה הצליחה לרכוש בית, עם משק קטן. סבתי כל הזמן מדגישה, שבמשפחתה היו קשרים טובים וחמים, בין אמה לדודיה הרבים. לאורך כל המלחמה, הם מאוד עזרו ותמכו אחד בשני, והיו שולחים אחד לשני בגדים וכסף.

בתקופת הנעורים שלה, סבתא מריה אהבה יותר מכל, לקרוא ספרים. היא הייתה בחורה מופנמת ורצינית, ולא כל כך השתתפה בבילויים חברתיים. את רב זמנה, הייתה מעבירה בבית, עם כמה חברות קרובות. סבתי מספרת, שהייתה צריכה לעזור לאימה, במשק הבית. מכוון שאביה נהרג במלחמה, כל דאגות הבית נפלו על כתפיה של אימה. אז סבתי לקחה על עצמה חלק גדול בעזרה במטלות הבית.

הזווית האישית

גיא –  היה לי מאוד מעניין, לשמוע את כל הסיפורים. והייתי רוצה לאחל לסבתי, שתרגיש טוב, ושתמשיך להיות חזקה.

מריה –  היה לי מאוד נעים, כאשר הנכד שלי שאל אותי על ילדותי ועל חיי. מאוד התרגשתי והייתי מאחלת לו, שימשיך להיות כמו שהוא ושימשיך להיות צעיר ברוחו.

מילון

דניפרופטרובסק
דניפרו היא העיר השלישית בגודלה באוקראינה, ובירת מחוז דניפרופטרובסק. העיר שוכנת על נהר הדנייפר, שהעניק לה את שמה. העיר, שאוכלוסייתה מונה 1,049,000 תושבים, היא אחד המרכזים התעשייתיים של אוקראינה. ויקיפדיה

ציטוטים

”סבתי הייתה בת חמש בפרוץ מלחמת העולם השנייה. אביה גויס למלחמה ולעולם לא שב.“

הקשר הרב דורי