מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא שרה מכלוף – מי שישקיע בעצמו ירוויח בעתיד

סבתא בחתונת בתה
פעילות כללית במסגרת התכנית
סבתא שרה מספרת על שורשיה וילדותה

סבתא שרה מכלוף נולדה בתאריך 4.11.1958, היא ילידת הארץ, אחות לאחת עשרה אחים, היא רביעית במספר מתוך 11 אחים. ההורים של סבתא הם ילידי לוב, מוצאם מטריפולי. בשנת 1950 הם עלו לארץ ומיד עברו למעברה.

במעברה חיו באוהל ללא שימוש במים זורמים. אבא של סבתא עלה לארץ ובגלל בעיות עיניים לא הסכימו לגייס אותו למשטרה, הוא נאלץ לעבוד בשוק כמוכר במכולת. כשסבתא הייתה בת שש הם עברו לגור בשכונת אום חלד.

סבתא שלי למדה בבית ספר דתי שמונה שנים, מכיתה א'-ח' ולאחר מכן היא התחילה לעבוד במספרה. היא למדה בתיכון ערב בשביל לסיים את ארבע שנות התיכון, זאת מפאת המצב הכלכלי בבית שהיה קשה ולא אפשר לה ללמוד בלי לעבוד. סבתא סיימה 12 שנות לימוד ולאחר מכן החלה ללמוד עוד שנתיים ספרות כמקצוע לחיים.

סבתא שרה לא התגייסה לצה"ל מפני שהוריה חינכו אותה חינוך דתי ולא היה מקובל שמי שדתייה תשרת בצה"ל.

בחייה המקצועיים סבתא שרה עבדה כספרית גם לאחר החתונה, ונאלצה לפתוח פינת עבודה בבית כדי לשלב את גידול הילדים ולהצליח להביא פרנסה הביתה. סבתי ברוב שנות חייה גידלה את הילדים לבד, מפני שסבי שירת שרות קבע בצה"ל והיה רחוק מהבית.

לסבתי נולדו  ארבע בנות, מתוכן שתיים תאומות. כולן כיום נשואות ואימהות לילדים. סבתי עבדה עד גיל 67 ויצאה לפנסיה, כיום היא נהנית מחיים.

הזוית האישית

עמית: כששמעתי את הסיפור של סבתא שלי הייתי ממש מופתע. בהתחלה לא הכרתי בכלל את המילה מעברה, סבתא שלי הסבירה לי מה זה אומר. לחשוב שהיא גדלה במקום שונה מזה בו אני גר היום – בלי חדר משלה, בלי שירותים ומקלחת מסודרים. היה קשה לי לשמוע את זה. הרגיש כמו סרט מפעם. גם להורים שלה לא היה כסף לעזור לה, והיא יצאה לעבוד כדי להרווויח כסף. לא היה לה קל והיא בכל זאת הצליחה בחיים ואני מאוד גאה בה.

סבתא שרה: חשוב לי להעביר מסר לכל הילדים כי "אין דבר העומד בפני הרצון", כל דבר שתרצו אתם יכולים להשיג. אבל תזכרו תמיד שזה לא בא בקלות אלא בעבודה קשה: מי שיתן וישקיע בעצמו רק ירוויח בעתיד.

מילון

מעברה
מַעְבָּרָה, או בשם הרשמי "יישוב קליטה", היו יישובים זמניים, אשר התקיימו במדינת ישראל בשנות ה-50. המעברות הוקמו לרוב בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אין דבר העומד בפני הרצון“

הקשר הרב דורי