מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא שלי שורדת את השואה

זו היא תמונה שלי בביתי
סבתא שלי ליד בית האבות שהיא גרה בו
חלום העלייה לישראל של סבתא שלי

שמי רוזה, אני סבתא רבתא של דניאל, נולדתי ב 1939  בברית המועצות בשטח של אוקראינה של היום בעיירה מליטופול .

לאבי ז"ל קראו לזר והוא נפטר(במלחמת העולם השנייה) בהיותי ילדה קטנה מאוד ולא זכיתי להכיר אותו, לאמי ז״ל קראו חיה, והיא הייתה חלק משמעותי מחיי, שתמיד תמכה וסייע לי בכל רגעי שמחים ועצובים, אהבתי אליה הייתה בלתי מוגבלת. חלומי מאז היה לעלות לארץ ישראל ולהיות יהודיה בארץ יהודית, וזוהי ההתחלה של סיפורי.

ב 1941 התפניתי מאוקראינה לאוזבקיסטן, באוזבקיסטן החיים לא היו קלים, היו עוני ורעב ולעיתים לא היה לי מה לאכול, ונאלצתי לאכול אדמה, ולעבוד בגיל צעיר מאוד. הילדים תמיד לעגו לי וגרמו לי להרגיש כאילו אני אף אחד, למזלי אמי תמיד הייתה לצידי, ותמיד ידעה להגיד מילה טובה על מנת לעודד ולשפר את מצב רוחי, ואת זה אני תמיד אזכור, ב 1943 לאחר שחרור של מליטופול מידי הנאצים, חזרתי לאוקראינה, הייתי שמחה מאוד וזה היה אחד מבין הימים הכי טובים בחיי.אני זוכרת שאמי הלכה איתי לחנות וקנתה לי ממתקים.

ב 1946 התחלתי את כיתה א׳ בבית ספר "5" בעיר מליטופול, בבית הספר הלכתי לחוגי ספורט וגם הייתי הכי חכמה בכיתה. אני זוכרת שהמורים תמיד חייכו כאשר ראו אותי, וכאשר אמי הגיע לבית הספר הם לא יכלו להפסיק לספר לה עלי, אמי אמרה שיום הורים זה משעמם, בגלל שתמיד אמרו אותם דברים טובים.

ב 1956 סיימתי בית ספר, והתחלתי לעבוד כמפעילת טלפון. עבדתי יום ולילה כדי לחסוך כסף לעלייה לישראל. לאחר מכן התחתנתי ב 1959 עם ניקולאי ז"ל שהוא היה הבעל  הכי טוב שיש. אני לא יכולה לחשוב אפילו על רגע אחד שהייתי עצובה איתו, תמיד כאשר הייתי עצובה, הוא הלך וקנה לי פרחים, ונתן לי מחמאות.

ב 1960 הולדתי את סבא של דניאל ז"ל לאוניד שהיה איש נבון במיוחד, הוא אהב לפתור קרוס וורדים וסודוקו, ב 1965 הולדתי את אירנה שגם היא הייתה נבונה, והתנהגותה הזכירה לי את בעלי האהוב. כאשר הייתי במצב רוח רע היא תמיד הגיעה וחיבקה אותי. היא הייתה ילדה מקסימה.

ב 2002 עליתי לישראל עם בעלי, זה היום הכי טוב בחיי, כל כך התרגשתי, ומאז אני חיה בכרמיאל.

לסיכום, ילדותי לא הייתה קלה ולאט לאט הכל הסתדר דרך עבודה ומאמץ רב. המלחמה הסתיימה, פגשתי את בעלי ז״ל האהוב עלי, ולבסוף הגעתי  לארץ ישראל .

יש לי מסר שאני רוצה להעביר: אם תרדפו אחרי חלומותיכם הם תמיד יתגשמו, אם תעבדו קשה החלומות יתגשמו בסוף, כמו שוולט דיסני אמר "אם אתה יכול לדמיין את זה, אתה יכול להגשים את זה"  ועוד ״קשה זה אומר אפשרי״ אם אני הצלחתי למרות כל הקשיים גם אתם תצליחו.

הזווית האישית

דניאל: הייתי רוצה להגיד לסבתא רבתא שלי שסיפור חייה לא מבין הקלים, והיא סבתא מקסימה, ואני רוצה לאחל לה בריאות ואושר.

רוזה: הייתי רוצה להגיד לדניאל שהוא נכד חכם מאוד וגם טוב מאוד, שאני שמחה שהוא התעניין בסיפורי, אני רוצה לאחל לו הצלחה בלימודים ואושר.

מילון

סודוקו
סוּדוֹקוּ הוא תשבץ מספרים שבו צריך למקם ספרות על לוח משובץ שגודלו 9×9, המורכב מ-9 מצולעים בני 9 משבצות כל אחד. מטרת המשחק - למקם את 9 הסמלים על גבי לוח המשחק כך שבכל טור, בכל שורה, ובכל מצולע יופיע כל סמל בדיוק פעם אחת. בלוח המשחק נתונים כמה סמלים, ויש להתייחס אליהם בעת מיקום הסמלים במהלך המשחק. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”וולט דיסני: אם אתה יכול לדמיין את זה אתה יכול להגשים את זה“

הקשר הרב דורי