מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא שלי היא ממשפחת קסטל

אני וסבתא סימה כשנולדתי והיום
סבתא סימה בילדותה בכפר
שורשים בגירוש ספרד

שמי איתי יוחאי ואני משתף את סיפור חייה של סבתי מצד אמי סימה סולומון / קסטל. סבתא סימה נולדה בתאריך 5.8.1946. בהר הצופים בירושלים.

היא בת למשפחת קסטל שגורשו מספרד לארץ, הם היו חמישה אחים והשתכנו בחברון ואחר כך בעיר העתיקה בירושלים, בת ים ועזה, הקימו משפחות. המשפחה של סבתי חיו בעיר העתיקה בירושלים. אביה היה אוסטרי ושירת במודיעין האנגלי בארץ (היום נקרא "המוסד") והבריח יהודים לארץ. הוא הכיר את אמה הספרדיה והם התחתנו בשנת 1930, יש להם שבעה ילדים (מתוכם שני זוגות תאומים – סבתי והתאומה רינה ז"ל). אמה הייתה עקרת בית.

סבתא סימה בילדותה

תמונה 1

משפחת קסטל הייתה משפחה מאוד מפורסמת וגדולה בקסטיליה בספרד והם דיברו בשפת הלאדינו, במשפחה יש רבנים, עורכי דין ודוקטורים.

יש אתר שנקרא משפחת קסטל ושם מופיע כל אילן היוחסין, זו כתובת האתר: https://www.castel.org.il/. בנוסף, לאחרונה יצא ספר "תולדות משפחת קסטל לבית הרב ניסים חיים משה קסטל".

כריכת הספר אודות משפחת קסטל

תמונה 2

משפחתה של סבתי עברו מירושלים למושב מאור ומשם לכפר מונש והיו חקלאים. לאחר שנים עברו לגור בנתניה (לאחר שילדיהם עזבו את הבית).

סבתי התחתנה עם סבי שאול סולומון בתאריך 15.11.1970, הם גרו באשקלון ועברו לנתניה בשנת 1980 כי סבתי הייתה צריכה לטפל באביה. להם נולדו ארבעה ילדים ומאז ועד היום הם גרים באותו בית של הורי סבתי.

הזוית האישית

איתי הנכד המתעד: היה מעניין לשמוע את סיפורי סבתא על ילדותה ומשפחתה.

סבתא סימה: חשוב שלא תשכח את העבר והשורשים שלך. אני מאחלת לך שתמיד תצמח, תשאף ותגשים את עצמך.

מילון

נונה
סבתא

גירוש ספרד
גירוש ספרד היה סילוקם בכפייה ב-1492 (ה'רנ"ב) של יהודי ממלכות קסטיליה ואראגון אשר סירבו להתנצר. גירוש בתנאים שונים במקצת נגזר חמש שנים אחר כך, ב-1497 (ה'רנ"ז) גם על יהודי פורטוגל. כעבור שנה נוספת, ב-1498 (ה'רנ"ח) גורשו גם יהודי ממלכת נווארה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אביה של סבתא היה אוסטרי ושירת במודיעין האנגלי בארץ (היום נקרא "המוסד") והבריח יהודים לארץ“

הקשר הרב דורי