מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא שלומית מספרת על הוריה שעלו מעיראק

מתן וסבתא שלומית בבית
סבתא שלומית בגיל 11
סבתא שלומית מספרת על מלחמת ששת הימים

שמי שלומית סוסיד אני משתתפת בתוכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדי מתן סוסיד.

נולדתי בישראל בתאריך 21.11.1955

הורי נולדו בעיראק ועלו לישראל בשנת 1950. כשנולדתי קראו לי בשם ערבי: "סלחה" וכשהגעתי לגן הגננת הציעה לקרוא לי בשם עברי והפכו את שמי לשלומית.

הורי חיו בעיראק, מדינה ערבית, חוו פרעות. בשנת 1941 הערבים פרעו ביהודים, הרגו ובזזו את הבתים והחנויות של היהודים רבים מתו ונפצעו והתחילה התנועה הציונית עודדה את היהודים לעלות לישראל. מכיוון שהשלטונות לא הרשו, הורי ברחו באמצע הלילה בסירה לאיראן ומשם במטוס לארץ ישראל.

בישראל גרו הורי בתחילה במעברה ואחר כך עברו לירושלים. כאן נולד אחי הבכור וכאן נולדתי אני יחד עם אח תאום. ילדותי עברה עלי בירושלים.

מלחמת ששת הימים

בחרתי לספר על אירוע שהיה משמעותי והשפיע עלי מאוד, מלחמת ששת הימים. זה היה בתקופה בה הייתי בת אחת עשרה וחצי. בתאריך 5 ביוני 1967, פרצה מלחמת ששת הימים.

מדינת ישראל, הקטנה והצעירה נאלצה להילחם נגד צבאות ערב, מצרים, ירדן וסוריה שנעזרו במדינות ערביות נוספות.

 

הנה כאן תמונתי מגיל אחת עשרה

תמונה 1

גרתי בבניין משותף בו גרו 10 משפחות. ישבנו כולנו במקלט משותף מספר ימים, כולם יחדיו. בכניסה לבניין הצבנו  שקי חול שהכנו כולנו יחד. שקי החול חסמו את פתחי הבתים, למקרה שייפלו פגזים בכניסה לבניין, שלא נפגע מהרסיסים. ישנו כל השכנים יחדיו במקלט המשותף על מזרנים, כולם הורידו מזרונים וציוד מהבתים למקלט המשותף. חיינו ואכלנו במקלט. מידי פעם היינו שומעים את הדי הפגזים ומאוד חששנו ממה שנראה כשנצא מהמיקלט.

זו הייתה מלחמה קצרה, שהסתיימה בנצחוננו. לאחר מספר ימים יצאנו מהמקלט וראינו שהכל בסדר. המלחמה הסתיימה בניצחון גדול של מדינתנו הצעירה. אחד מהדברים הראשונים שעשינו היה ללכת לירושלים העתיקה לראות את הכותל והתרגשנו מאוד.

זו חוויה משמעותית מגיל הנעורים שלי שלא אשכח!!

הזוית האישית

מתן: למדתי הרבה על סבתא שלי ואני מאחל לה חיים טובים ובריאים.

סבתא שלומית: אני סבתא שאוהבת מאוד את מתן מאחלת לו שימשיך להיות מתוק וחכם ויצליח בכל מעשיו בעתיד ומי יתן ויגיע יום בו נחיה עם שכנינו הערבים בשלום.

מילון

פסגתו של המסגד עומר
הכיפה העשויה מזהב

מלחמת ששת הימים
מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר יום 5 ביוני עד 10 ביוני 1967 (כ"ו באייר - ב' בסיוון ה'תשכ"ז), בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, לבנון, ערב הסעודית ועוד. המלחמה הסתיימה בניצחון מובהק של ישראל. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”מי יתן ויבוא יום בו נחיה עם שכנינו הערבים בשלום.“

הקשר הרב דורי