מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא שוש במלחמת יום הכיפורים

סבתא שוש
סבתא שוש עם בנה הבכור הראל - אבי
העלייה לרמת הגולן עם הראל הבן הבכור

סבתא שוש נולדה ב1947 בחיפה.

מלחמת יום הכיפורים פרצה ביום הכיפורים ב- 6 באוקטובר 1973. המלחמה התרחשה בסיני וברמת הגולן ונמשכה עד ה-24 באוקטובר 1973.

סבתא שוש הייתה אז בת עשרים ושש עם ילד ראשון. בעלה יוסי (סבי) עבד במפעל ב' של התעשייה האווירית ביהוד. לימים הוחלף השם של המפעל, שמפתח ומייצר אמצעי לחימה, ובתקופת המלחמה כלי הנשק נמכרו עבור צה"ל. בזמן המלחמה, סבא יוסי נאלץ להישאר לישון מספר חודשיים ביהוד, באזור המפעל, כאשר סבתא שוש וילדם המשותף הראל גרו בפתח תקווה. סבתא חוותה תקופה קשה, בה הייתה צריכה לטפל בבנה הראשון, בן הארבע בלבד, לבד בזמן מלחמה.

עוברים לרמת הגולן

לאחר מספר חודשים סבא יוסי קיבל זימון לעבור למפעל של התעשייה האווירית שברמת הגולן, בעקבות קשיים ארגוניים וטכניים, וצורך במנהל מפעל חדש. בעקבות הזימון לרמת הגולן, סבתא שוש, סבא יוסי ובנם הראשון הראל, עלו לרמת הגולן לתקופה, וגרו בישוב בני יהודה, בבית שהיה תחילה, בית הארחה של התעשייה האווירית. סבתא שוש נאלצה לטפל בבנם לבדה, אחרי תקופה ארוכה שכבר עשתה זאת, ולשמור על איזושהי שגרת יום בזמן המלחמה, באזעקות וברעש המטוסים. זאת הייתה תקופה מפחידה ועמוסה. על אף לוח הזמנים העמוס ביום יום, סבא יוסי בכל זאת הגיע הביתה בלילה כדי לישון. סבתא שוש, , בזמן שבנה היה בגן, עזרה בספריה ובגן של בנה.

שכונת המגורים של סבתא שוש וסבא יוסי בבני יהודה ברמת הגולן

תמונה 1

התאקלמות קשה בגולן תקופת ההתאקלמות בגולן הייתה מאוד קשה עבור סבתא. בעקבות המצב הביטחוני, סבתא שוש חזרה עם בנה הביתה לפתח תקווה, וסבא יוסי נשאר לנהל את המפעל, והיה מגיע הביתה בסופי השבוע. עד שהמצב התייצב וסבא יוסי חזר למפעל ביהוד ובנוסף לישון בביתו.

גלגולו של חפץ – הפלס

במסגרת תוכנית הקשר הרב דורי, בה ראיינתי את סבתא, התוודעתי לחפץ מעניין ששימש את סבי, ונמצא בביתם:

החפץ נראה כמו סרגל מעץ, שבתוכו יש שתי מבחנות מלאות בנוזל עם בועות אוויר. באמצעות בועות האוויר, ניתן לבנות קירות ישרים בענף הבנייה. כאשר מניחים את הפלס על משטח כלשהו, הוא מראה האם אותו משטח ישר או עקום, על ידי הבועות. כאשר המשטח ישר, הבועות ישרות. החפץ נוצר על מנת לבנות קירות ישרים ואנכים. שם החפץ הוא פלס. הפלס נמצא בבעלותו של  סבא יוסי. הפלס נרכש על ידי סבא של יוסי, לאחר מכן עבר בירושה לאבא של יוסי, וכיום בשימוש שוטף של סבא יוסי.

הפלס שימש ככלי עבודה, מאז שנרכש ועד עצם היום הזה, למעלה ממאה שנים. על הפלס מוטבעות האותיות : P.W.D אותיות המעידות על מקום ייצור החפץ. הפלס מעוצב שיהיה נוח לעבודה, וישמר לאורך שנים רבות. הפלס עשוי מעץ קשה מאוד ומוגן על ידי מתכת במקומות הרגישים.

הפלס של סבא יוסי

תמונה 2

הזווית האישית

טל: היה לי מעניין לשמוע סיפורים מסבתא, שלא שמעתי קודם. אני שמחה שנתתי לסבתא הזדמנות לספר באוזני, את סיפורי חייה.

סבתא שוש: נהנתי לספר לטל ולפתוח דברים מעברי, שקודם לא יצא לי לספר.

מילון

התעשייה האווירית
התעשייה האווירית, בראשי תיבות: תע"א היא חברה ממשלתית ישראלית, אשר מפתחת ומייצרת מוצרים תעופתיים, יבשה וים, מערכות חלל, מערכות ביטחוניות וצבאיות, סייבר ומוצרי אלקטרוניקה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

” סבתא שוש נאלצה לטפל בבנם לבדה בזמן המלחמה, באזעקות וברעש המטוסים. זאת הייתה תקופה מפחידה ועמוסה “

הקשר הרב דורי