מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא רינה ביטון לימדה את עצמה עברית

רועי בכיתה א עם רינה
סבתא רינה במסעדה
חלומה של סבתא היה לגור בקיבוץ, כי כל הילדים היו שווים

שמי רועי, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את חיי סבתי, רינה ביטון, ומעלה את סיפורה אל מאגר המורשת של התכנית.

סבתא רינה היא הבת השנייה מתוך 12 ילדים. להוריה הייתה מכולת שכונתית ובזמן שעבדו היא נהגה לשמור ולטפל באחיה הצעירים. סבא וסבתא של רינה נפטרו לפני שנולדה, חוץ מסבתה מצד אביה שנפטרה כשהייתה קטנה.

רינה עלתה לארץ באונייה בגיל 5, יחד עם הוריה ושלשה אחים. האונייה עברה בצרפת ומשם המשיכה לישראל במשך מספר ימים, רינה זוכרת שהיה איש שחילק פרוסת לחם עם שוקולד ושהם ישנו במיטות קומתיים.

לאחר שהגיע לארץ החלה ללמד את עצמה עברית. לרינה לא היו חברות מלבד הבן של השכנים. בנוסף, לא הייתה טלוויזיה ולא היו משחקים רבים.

חלומה של רינה היה לחיות בקיבוץ מכיוון שהחיים בקיבוץ נראו בעיניה כיפיים עם הרבה פעילויות לילדים ולמשפחות, וגם מפני שכל הילדים היו שווים. כמה שנים לאחר עלייתה נולדו לרינה עוד אחים והמצב הכלכלי של המשפחה היה פחות טוב. רינה עבדה במפעל טקסטיל בקריית אתא והיא הייתה אחראית במחלקת שזירה.

היום רינה מעבירה את זמנה בלעזור לנכדים, לפנק אותם ולטייל בארץ ובעולם עם משפחתה. המסר של רינה הוא: להיות אנשים טובים, להשקיע בלימודים בשביל שיוכלו לעבוד בכל מקצוע שירצו ולעשות מעשים טובים.

הזוית האישית

סבתא רינה: נהניתי לדבר עם רועי במסגרת התכנית. גם רועי נהנה מהזמן המשותף שלנו.

מילון

קיבוץ
קיבוץ הוא צורת התיישבות שיתופית ייחודית לציונות, ליישוב ולמדינת ישראל, המבוססת על שאיפת הציונות להתיישבות מחודשת בארץ ישראל ועל ערכים סוציאליסטיים – שוויון בין בני האדם ושיתוף כלכלי ורעיוני. הקיבוץ הוא בדרך כלל יישוב קטן המונה מספר מאות תושבים, ופרנסתו מחקלאות ומתעשייה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”חשוב להיות אנשים טובים ולהשקיע בלמודים בשביל שיוכלו לעבוד בכל מקצוע שירצו“

הקשר הרב דורי