מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא רחל לוי – החיים בישראל בתקופת הצנע

אני (אריאל) וסבתי בבר המצווה שלי
רחל בחתונתה
סבתא רחל חיה קרוב אל משפחתה, ומספרת לאריאל על החיים בתקופה קשה יותר

שמי הוא רחל לוי, נולדתי בשנת 1951 בטבריה, ישראל. הוריי עלו מתימן במבצע "מרבד הקסמים" שבו אנשים הגיעו מהכפרים לעיר הבירה צנעא ומשם הטיסו אותם במטוסים שהגיעו מארץ ישראל. הם השאירו את הרכוש ולקחו רק דברים יקרי ערך כמו תכשיטים, וכשהגיעו לארץ שיכנו אותם במחנות עולים שהיו בהם אוהלים. זו תקופה שנקראה 'תקופת הצנע' בשנת 1950, בשנים הראשונות של קום המדינה.

הוריי קיבלו תלושים כדי לקבל מזון, כמו למשל ביצה אחת לאדם לשבוע. היפנו אותם לעבודות בחקלאות. הם גרו בספסורה בגליל. כשאבי הכיר את אמא שלי, אמי הייתה בת 14 והוא היה בן 16. הוא ביקש מימנה את ידה והם התחתנו. באותה תקופה אצל העדה התימנית היה נהוג להתחתן כשהבנות היו עוד ילדות. אמי ילדה אותי בגיל 16.

הוריי עברו למרכז הארץ לעיר רמלה, שם גרו בצריף וגידלו שבעה ילדים. בילדותי כבכורה טיפלתי באחיי הקטנים. בתקופת בית הספר היסודי, נהגו לשחק במשחקים שנקראים: חמש אבנים, קלאס, תופסת, מחבואים, עוגה, גוגואים, חרצן המשמש וגולות. לא היו להם משחקים, כדור הכנו מסמרטוטים. החיים היו מאוד פשוטים, מכולת אחת בכל שכונה, היו משתמשים בקרח בתור מקרר כי לא היה פריזר, הבישול נעשה על פתיליות העובדות על נפט שנקנה מעגלון שמכר בשכונה.

היה לי מאוד קשה ללמוד מכיוון שהייתי צריכה לעזור לאמי בעבודות הבית וטיפול באחים. לא הייתי יכולה להיפגש עם חברות מהלימודים. בחוג לדרמה קיבלתי תפקיד ראשי שמאוד רציתי, אך לא יכולתי להגיע לחזרות מכיוון שאסרו עליי ללכת אל החזרות משום שהן התקיימו ביום שבת. לכן איבדתי את התפקיד שכל כך רציתי והתאכזבתי מאוד.

בגיל ההתבגרות רציתי להתגייס לצבא אך אבי אסר עליי מטעמי דת. לא הלכתי למועדונים, רוב הזמן הייתי בבית. המוזיקה באותה תקופה הייתה שירים של אלביס פרסלי וקליף ריצ’ארד וזה יצר מחנות של מעריצי קליף ומעריצי אלביס. אני הייתי במחנה של קליף. בתקופה זו פרצה מלחמת ששת הימים ואבי חפר תעלה שבה הסתתרנו כשהיה אזעקות.

הכרתי את בעלי, יום טוב לוי, בבית ספר לאחיות כשבאתי לבקר חבר. התחתנו ונולדו לנו שלושה ילדים, שני בנים ובת אחת. מהם יש לי שישה נכדים וכל המשפחה גרה באותה שכונה, אנו נפגשים לעיתים קרובות: בחגים ושבתות ואני אוהבת להכין להם מאכלים שהם אוהבים. יום טוב בגיל 72 כיום מתפעל מאפיה ואני יצאתי לפנסיה.

הזוית האישית

סבתא רחל: זו הייתה חוויה שלא מתרחשת לעתים קרובות והיה לי מאוד כיף לספר את סיפורי לנכדי אריאל.

אריאל הנכד המתעד: ההשתתפות בתכנית הקשר הרב דורי הייתה חוויה מדהימה והיה מאוד מעניין לשמוע על החיים של פעם.

מילון

מרבד
שטיח

מבצע על כנפי נשרים
מבצע על כנפי נשרים הוא השם שניתן למבצע העלאתם של יהודי תימן בעיקר ומעט מיהודי אריתריאה לארץ ישראל כחלק מעליות חיסול גלויות בשנים 1949 ו-1950. המבצע כונה גם מבצע מרבד הקסמים וכן מבצע ביאת המשיח. במבצע השתתפו מטוסי אל על ואלסקה איירליינס. עלו בו כ־50,000 עולים, רובם המוחלט מתימן. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”האושר האמיתי הוא לתת“

הקשר הרב דורי