מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא רחל ירקוני חולמת על שלום עולמי

יותם וסבתא באמצע התיעוד
סבתא רחל בילדותה
סבתא רחל ירקוני מספרת ליותם על חייה

שלום, שמי רחל ירקוני. אני קרויה על שם סבתי מצד אבי, שנספתה בשואה. שם משפחתי בנעוריי היה כספי. נולדתי בשנת 1949 בישראל, בטבריה, כי אימא שלי הייתה בצפת כשהייתה בסוף ההריון. כיוון שלא היה בצפת בית חולים מסודר, אז היא נסעה ללדת בטבריה.

אימא שלי נולדה בצפת. אבא שלי נולד בסלובקיה ועלה לארץ בעלייה בלתי לגאלית בהיותו בן 14 בשנת 1936. הוא פגש את אימא שלי כששניהם היו באצ"ל (מחתרת). הם התחתנו ונולד אחי אורי, ולאחר ארבע שנים אני נולדתי. מכל המקומות הכי אהבתי לבלות בצפת, בביתו של סבי.

למדתי בתל אביב בבית ספר הר נבו ובתיכון למדתי אומנות. לאחר מכן למדתי שלוש שנים במדרשה לאומנות ובמקצועי הייתי מורה לאומנות בחינוך המיוחד. בשנת 1989 עשיתי הסבה מקצועית – להיות מורה שיקומית לעיוורים – ועסקתי בזה 24 שנים. כיום אני עובדת בגנים בבני ציון.

בצבא שירתי בסיירת מטכ"ל כשרטטת מבצעים.

החלום שלי כיום הוא שיהיה שלום עולמי. חלום שהיה לי: לגור כשכל משפחתי סביבי. כולנו גרים ביישובי חוב"ב וזה הכי כיף בעולם.

הזוית האישית

יותם הנכד המתעד: כשהתחלנו את העבודה על הסיפור לתכנית הקשר הרב דורי חשבתי שאני יודע הכל על סבתא שלי, אבל זה לא היה נכון,  למדתי הרבה דברים שלא ידעתי קודם עליה: על הילדות שלה, על החיים שלה, על ההורים שלה וגם על הסבא והסבתא שלה, במה היא עבדה ואיפה שירתה בצבא. היה לי מאוד מעניין.

מילון

מדרשה
המונח מִדְרָשָׁה משמש בישראל לתיאור מגוון רחב של מוסדות חינוך העוסקים, בדרך כלל, בחינוך בלתי פורמלי ומתמחים בתחום מסוים. מקור המילה במילה מִדְרָשׁ, שפרושה: עיון, לימוד ומחקר, ובמונח "בית מדרש". מקבילה דומה קיימת בערבית, המילה مَدْرَسَة (מֵדְרַסַה) שמשמעותה בית ספר. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”חלום שהיה לי: לגור כשכל משפחתי סביבי. כולנו גרים ביישובי חוב"ב וזה הכי כיף בעולם“

הקשר הרב דורי