מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא רחל חיה עם הרבי

מכתב מהרבי
הרבי מליובאויטש
הרבי יצא, הסתובב לעברנו, הביט בנו, חייך אלינו בחיוך גדול, אוהב ומעודד.

שמי חנה רחל וייסגלס, ואני סבתא של נכדתי מושקא,

נולדתי בשנת ה'תשכ"ה, 1965 למניינם, בישראל. בילדותי גדלתי בחיפה והשתייכתי לזרם הדתי לאומי. אני רוצה לספר לך, חיה מושקא, על חוויה מיוחדת שזכינו אני וסבא.

סבא הגיע לחסידות חב"ד מבית שלא שומר תורה ומצוות.הכרנו זה את זה  דרך שידוך. בתקופת הפגישות באחד הלילות, סבא הזמין אותי לחוויה מיוחדת במינה.

היה זה בי"ט כסליו, בשנים בהן ההתוועדויות של הרבי הועברו בשידור ישיר מניו יורק  לכל ריכוז אנ"ש בארץ. סבא התקשר אליי ואמר לי שיש ממש עכשיו, בשעה 3:00 בלילה, שידור באודיטוריום בחיפה, וכדאי לנו ללכת. ואכן, זו הייתה חוויה מיוחדת ונדירה. התרגשנו מחוויית האחדות של חסידי חב"ד. זה חיבר אותנו בחוויה אישית שלנו, כזוג שרוצה לטוות את דרכו בדרך של חסידות חב"ד.

חיכינו במשך שלושה שבועות לתשובת הרבי להסכמה וברכה לשידוך שלנו. היו אלו שלושה שבועות של ציפייה דרוכה יחד עם אמונה מוחלטת בברכת הרבי, באשר תהיה. התרגשות  גדולה אחזה בסבא למראה המעטפה המיוחלת בתיבת הדואר, המעטפה עם חותמת של Air mail, במסגרת כחול אדום. היה זה מכתב ממזכירות הרבי.

ב"ה הגיעה ברכת הרבי, עם התאריך ט"ו אדר ראשון, ותוך חודש ימים, בתאריך ט"ו אדר שני נישאנו. תחת החופה שלנו הקריאו את ברכת הרבי עם התאריך הזהה. הברכות של הרבי, ההוראות הקדושות של הרבי, החיינו אותנו וגרמו לנו אושר גדול. כך חיינו וכך אנו חיים גם היום.

אני רוצה לספר לך, חיה מושקא, על חוויה נוספת, שמחזיקה אותנו בדרכנו בחיים.

כחצי שנה לאחר החתונה, בחודש תשרי, טסנו סבא ואני אל הרבי שליט"א מלך המשיח לשהות במחיצתו במהלך החגים. התארחנו אצל הידידים שלנו, אסתר ויעקב רייך, שמתגוררים ברחוב פרזידנט, בדיוק מול הבית של הרבי. בכל בוקר הייתי יושבת שם בחצר של אסתר, ומחכה לראות את הרבי יוצא מביתו.

בזמן ששהינו שם עברתי עניין בריאותי לא נעים, וסבא ואני היינו בצער גדול מהעניין. בבוקר יום ראשון אחרי שבת בראשית תשמ"ה, סבא ואני ממש המתנו לרבי ברחוב פרזידנט בסמוך לביתו. הרבי יצא, הסתובב לעברנו, הביט בנו, חייך אלינו  בחיוך גדול ואוהב. חיוך כזה מעודד. וזה בדיוק מה שהיינו זקוקים לו. החיוך של הרבי מחזיק אותנו לאורך כל הדרך בחיים. בשמחות ולהבדיל גם בכאב.

לכבוד יום הולדתי כ"ו שבט, קיבלנו מהרבי ברכה. מכתב מתאריך כ"ז שבט, הרבי מברך על הריון בריא ולידה בריאה. ובכתב יד קדשו, ליד מקום החתימה, הרבי מוסיף: להצלחה בהפצת התומ"צ (התורה ומצוות) ובכל ענייניהם. וחתימת יד קדשו. זהו נוסח לא רגיל, שהרבי מוסיף בכתב יד קדשו ברכה כזו במקום של החתימה. המילים האלו של נתינת כוח להפצת התורה ומצוות, נותנות לנו כוח וחיות מיוחדת להצלחה בשליחות במקומנו בקריית אתא.

וב"ה אנחנו בטוחים בברכת הרבי ורואים את הברכה במפעל חיינו פתיחת גני חב"ד בעיר וניהולם. פתיחת והפעלת בית התבשיל – "ארוחה חמה", בו אנחנו מחלקים יום יום אוכל ומצרכי מזון וציוד לנזקקים.

שידורי ההתוועדויות עם הרבי

כיום, התקשרות עם כל העולם מכל מקום בעולם היא מיידית ונגישה. קשה להאמין שבעבר זה היה בגדר חלום. זמן מה לפני י' שבט תש"ל, במלאות 20 "ספר התורה של משיח". ההתרגשות עוררה רצון אצל החסידים בכל רחבי העולם להשתתף בהתוועדות זו. כך עלתה הצעה לשדר את ההתוועדות דרך הטלפון.לאחר אישורו של הרבי ניגשו החסידים לפעולה והקימו את "חדר השידורים" ב-770, ה-wlss.

התוועדות י' שבט תש"ל הייתה הראשונה שהועברה בשידור ישיר וחי אל ארץ הקודש. הפעם הבאה הייתה בפורים באותה השנה, והתוועדות זו כבר שודרה למקומות נוספים. כך הצטרפו עם הזמן עוד ועוד ערים וארצות לשידורים החיים, עד שבשנת תשנ"ב הגיעו דברי הרבי בשידור חי ליותר מ500 מקומות ברחבי העולם. איכות השידורים עלתה עם השנים עם התקדמות הטכנולוגיה. מערכת מרכז שידורי חב"ד (wlcc) הוקמה בחדר השידורים בקצה קומת הכניסה של 770. כשנודע בקרב החסידים על שידור שעומד להתקיים, זה היה יום חג לחסידים ברחבי העולם. היו מתכנסים כולם יחד לפי אזורים, במקום גדול ומרכזי, וצמאים לשמוע את דברי הרבי בשידור חי.

על חדר השידורים ב-770 התבטא פעם הרבי, "מכאן יוצאים רק דברים טובים".

הזוית האישית

הנכדה מושקא: היה לי מעניין ומרגש לשמוע ממך את הסיפורים על הקשר האישי עם הרבי. תמיד מרגישים עלייך סבתא שאת חיה את הברכות של הרבי. הלוואי וגם אני אזכה לכזה חיוך אישי עם הרבי. ובכלל, סבתוש, היה לי מעניין וכיף משפחתי לשבת איתך, לדבר, לספר, לחבר את הדורות ואת הקשר המשפחתי האוהב. תודה.

סבתא רחל: גם לי כיף אתך, נכדה בכורה אהובה שלי. זכרי חיה מושקא, דברי הרבי חיים וקיימים ונצחיים לעולם. מחיים אותנו ונותנים לנו את הכוחות לפעול, לעשות וללכת רק בכוח המשלח. כל הסייעתא דישמיא וההצלחה הברוכה היא מכוח המשלח, מברכתו הקדושה.

מילון

770
מרכז חב"ד העולמי, המכונה 770, על שם מספר הבית, הוא מרכז חסידות חב"ד, ששימש בית מדרשו של רבי מנחם מנדל שניאורסון ושל קודמו רבי יוסף יצחק שניאורסון. המרכז נמצא ברחוב איסטרן פארקווי (אנגלית: Eastern Parkway), מספר 770, בשכונת קראון הייטס, שבברוקלין ניו יורק. הבניין שייך לאגודת חסידי חב"ד מאז רכישתו על ידי האגודה בסוף שנת ה'ת"ש (1940) ומאז שם הבניין הוא 'בית אגודת חסידי חב"ד.

ציטוטים

” הברכות של הרבי וההוראות הקדושות של הרבי, החיינו אותנו וכך אנו חיים גם היום.“

הקשר הרב דורי