מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא רחל זיידן תמיד מורה

סבתא שלי במצרים
הכפר של סבתא שלי בעבר
חייה של רחל הובילו אותה להיות אשת חינוך נפלאה

שמי דן זיידן, השתתפתי במסגרת בית ספרי בתוכנית הקשר הרב דורי ובחרתי להשתתף בתוכנית יחד עם סבתא שלי, רחל זיידן. סבתא רחל היא דמות  נערצת שעסקה כל חייה בחינוך, התחום שכה אהבה והקדישה את כל חייה.

סבתא שלי, שאנו קוראים לה רוחל'ה נולדה בתאריך 20.3.1945 בעיירה ביסק שבסיביר להוריה לבית משפחת פלרמן. ביסק היא עיר במחוז אלטאי שברוסיה. זוהי העיר השנייה בגודלה לאחר ברנאול. המגורים בחבל ארץ זה של סיביר לא היו קלים. חבל סיביר הוא שטח אזורי ענק ממדים ברוסיה מספיק לשמוע את השם סיביר, כדי לדמיין את תנאי החיים באזור זה, בקור הנוראי והמאיים ששורר באקלים הסיבירי, בייחוד בעונת החורף. סבתא נולדה בסיומה של מלחמת העולם השנייה, תקופה קשה בתולדות האנושות.

תמונה שנשמרה מהכפר של סבתא שלי בעבר

תמונה 1

רוחל'ה נאלצה לעזוב את הבית בגיל צעיר יחסית, ללמוד בערבים ולעבוד בבקרים, כך הצליחה גם לפרנס את עצמה וגם להשלים את לימודיה. כך התגלגלה לעבוד בתחום ההוראה והחינוך, היא סיימה את לימודיה בסמינר "הדסים" בהצטיינות.

הֲדַסִּים הוא כפר ילדים ונוער מיסודה של הדסה ויצו, הנמצא באזור מרכז הארץ. הוא הוקם בשנת 1944 על ידי קבוצת מורים ומחנכים יוצאי כפר הנוער בן שמן. בתחילה נקלטו בכפר בעיקר עולים חדשים, חלקם ניצולי השואה וחלקם עולים מצפון אפריקה ומארצות האסלאם, וצברים, שנזקקו לסידור מחוץ לביתם. בהתחלה היה שם רק בית ספר יסודי, במשך הזמן, נפח גם בית ספר תיכון וסמינר למורים. הלימודים בכפר היו בתנאי פנימייה.

סבתא התגייסה לצה"ל ושירתה בצבא כמורה חיילת. סבתא עסקה בחינוך כל חייה. היא חינכה ולימדה כיתות י'-יב' ואפילו קיבלה את פרס החינוך. סבתא רוחל'ה היא אישה בעלת עושר תרבותי גדול גם היום, מתנדבת, הולכת לתיאטרון, קוראת ומטיילת המון.

סבתא שלי בטיול במצרים

תמונה 2

הזוית האישית

דן זיידן: הריאיון עם סבתא שלי רחל היה מרתק. גיליתי כל כך הרבה דברים על סבתא שלי על הילדות שלה על משפחה שלה ועל אירועים שהובילו אותה לעסוק בחינוך. התחום שכה אהבה והקדישה את כל חייה.

מילון

תלמיד מן המניין
תלמיד שיש לו את כל הזכויות המלאות במוסד הלימודים שאינו מן המניין שיכול להשתתף בשיעורים אבל אין לו את כל הזכיות

ביסק
ביסק (ברוסית: Бийск) היא עיר במחוז אלטאי שברוסיה. זוהי העיר השנייה בגודלה לאחר ברנאול. לפי מפקד האוכלוסין משנת 2010, התגוררו בעיר כ-210,115 תושבים. (ויקיפדיה)

הדסים - כפר הנוער
הֲדַסִּים הוא כפר ילדים ונוער מיסודה של הדסה ויצו, הנמצא באזור מרכז הארץ, דרומית לאילנות, צפונית ליישובים כפר נטר ואבן-יהודה ומערבית לקדימה. (ויקחיפדיה)

ציטוטים

”לעשות מלימון לימונדה“

הקשר הרב דורי