מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא רחל ארצי והתמונה של סבתא רבתא בלומה

סבתי ואני
בית ילדותה
בתוספת מתכון מנצח לעוגת קוקוס משפחתית

שמי יניב, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את סבתי, רחל ארצי, ומעלה את סיפורה אל מאגר המורשת של התכנית.

שמה של סבתי הוא, כאמור, רחל ארצי, היא נולדה בישראל בשנת 1952. סבתא גרושה, לסבתא יש שלושה ילדים ושבעה נכדים.

בצבא היא שירתה במצ"ח – משטרה צבאית חוקרת. היום היא מורה ומטפלת בהבעה ויצירה.

געגוע – בית ילדותה של סבתא

לסבתא קוראים רחל  על שם אימא של אבא שלה (סבתא שלה). שמות ההורים של סבתא הם: אברהם ובלומה. שם של האח הוא: אבינועם. אביה עבד במספרה ואמה הייתה עקרת בית.

בביתה היו שלושה חדרים. בישלו במטבח. התקלחו במקלחת. מכונת הכביסה היתה במרפסת השירות. שיחקו לרוב למטה בחצר. סבתא גרה בעיר תל אביב במקום שקרוב לים. היא גרה בשכונה יהודית. היה בית כנסת בקרבת הבית שלהם. המפגשים היו בבית, בבתי קפה וטיולים משפחתיים ברחבי הארץ. הם לבשו שמלות ומכנסיים לפי האופנה שהיתה בזמנו. הילדות לבשו שמלות מפוארות. בבוקר אכלו חביתות ובערב סלט, גבינות ושוקו. בצהרים מנת בשר, סלט ואורז או תפוחי אדמה. בשבת אכלו חמין ובחגים לפי האוכל המאפיין כל חג. הם קנו במכולת השכונתית. לרוב קנו: ביצים, חמאה, דגים וחלב.

מתכון משפחתי אהוב – עוגת קוקוס

מערבבים בקערה:

5 חלמונים

5 כפות שמן

5 כפות סוכר

5 כפות קוניאק

כוס קמח

שמים את הבצק בתבנית. מקציפים במיקסר 5 חלבונים עם כוס סוכר. מערבבים עם 200 גרם קוקוס ו- 200 גרם שוקולד מריר מגורר. שמים בתבנית מעל השכבה של הבצק. מחממים בתנור 180 מעלות במשך 22 דקות.

גלגולו של חפץ

חפץ מיוחד אותו הראתה לי סבתא הוא תמונה. התמונה היא של בלומה, סבתא רבתא שלי (יושבת על כסא), אחיה והוריה יוכבד וחיים. למעט בלומה, כולם נספו בשואה. התמונה נוצרה בפולין בתחילת המאה ה-20. הקושר את התמונה אל ההיסטוריה של עם ישראל הוא שהדמויות בתמונה נספו בשואה. איש מפורסם שהיה מעורב בשואה הוא מרדכי אנילביץ', שהיה מנהיג פרטיזן. השואה הונצחה באמצעות סיפורים, שירים, הצגות ותמונות.

התמונה של סבתא רבתא בלומה

תמונה 1

 

הזוית האישית

יניב הנכד המתעד: היה לי כיף לעבוד עם סבתא, גיליתי עליה דברים שלא ידעתי עליה ועל המשפחה שלה. אשמח לעשות לעשות זאת שוב בשמחה.

סבתא רחל: היה לי לעונג לעבוד עם יניב. אני מאחלת לו הצלחה רבה ושתמיד נהיה בקשר חזק ויציב.

מילון

שואה
השואה הייתה שורת מעשי רצח עם ורדיפות אנטישמיות מתוכננות ומאורגנות, שבוצעו כנגד העם היהודי החל מעליית הנאצים לשלטון בגרמניה בתחילת 1933, ובמהלך מלחמת העולם השנייה ועד כניעת גרמניה הנאצית במאי 1945. פשעים אלו נחשבים עד היום לרצח העם הגדול בהיסטוריה האנושית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”התמונה היא של בלומה, סבתא רבתא שלי (יושבת על כסא), אחיה והוריה יוכבד וחיים. למעט בלומה, כולם נספו בשואה“

הקשר הרב דורי