מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא רותי סופר ניצלה מאסון ילדי אוסלו

סבתא ותמר
סבא וסבתא נישאים
העלייה לארץ והנישואים עם סבא מאיר

שמי תמר, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת את סבתי, רוני סופרץ

סבתא תמר נולדה בתוניס שבתוניסיה להוריה, חנה (חנינה) ואבי יעיש, שניהם נולדו בתוניס. סבתא גדלה בתוניס, עיר הבירה. סבתא לא למדה כי כשרק נולדה התחילה השואה.

העלייה לארץ

בשנת 1949 החליטו הוריה לעלות לארץ, מכיוון שהייתה עלייה לארץ וכל יהודי טוניס עלו לארץ ישראל, גם הם רצו. הם עברו בדיקות וגילו אצל סבתי "כתם" – חשש לשחפת. לכן שלחו אותה לנורבגיה לבד במטוס עם מאות ילדים והוריה עלו ארצה. שלחו אותם בשני מטוסים, ומטוס אחד התרסק, במזל סבתי עלתה על המטוס שלא התרסק, סבתא שלי הייתה מילדי אוסלו.

לאחר מספר בדיקות ראו שאין שחפת, ושלחו אותה לארץ ללוד, לבן שמן. סבתא עברה לנתניה לשכונת עין התכלת. בגיל 20 היא הכירה את סבא שלי שקוראים לו מאיר, הכינוי שלו זה פפי.

הם התחתנו וקנו דירה ליד ההורים, היכן שהם חיים עד היום. יש לסבא וסבתא שלי חמישה ילדים: מוטי הוא הבכור, אבי, חנה (חנינה, אימא שלי), מירב וקרן היא הצעירה ביותר.

למוטי נולדו שלושה ילדים: צחית מור ורני, לחנה שלושה ילדים: עידו אגם תמר, למירב שני ילדים: רון ואיתי, לאבי שני ילדים: מאור ואיליי, ולקרן נולדו ארבעה ילדים: אור עמוס רותם ועדן. סך הכל יש לנו במשפחה 14 נכדים. (יש לציין שסידרתי את שמות הנכדים לפי סדר הגילאים, סתם דוגמה: עידו הבכור, אגם הסנדוויץ' ואני הקטנה, סידרתי לפני הגיל את סדר השמות).

התחביב של סבתא שלי זה לבשל. היא המבשלת הכי טוב בארץ -בהבטחה! סבתא שלי מאוד אוהבת לבשל מרק, מחשי (קציצות), פתיתים ומטעמים נוספים. לפני הפנסיה סבתא עבדה בגן חובה והיום היא נחה, צופה בסדרות טורקיות והולכת לקניון.

הזוית האישית

תמר הנכדה המתעדת: המסר של סבתא שלי לדור הצעיר הוא להיות תמיד שמח בחלקך, להנות מהדברים הכי קטנים והכי חשוב – בריאות.

מילון

מחשי
קציצות מחשי, או כיפתה הן קציצות שמורכבות מבשר טחון, קוביות של חזה עוף, המון עשבי תיבול והן מטוגנות בציפוי "הפוך" – קודם קמח ואז ביצה. (מתוך האתר של תמרה אהרוני)

אסון ילדי אוסלו
אסון ילדי אוסלו היה תאונה אווירית שהתרחשה ב-20 בנובמבר 1949. מטוס שהטיס 28 ילדים יהודים מתוניס להבראה בנורווגיה לפני עלייתם לישראל התרסק ליד אוסלו. בהתרסקות נספו 27 ילדים, ארבעה אנשי צוות המטוס ושלוש המלוות של הקבוצה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”חשוב לעזור לאנשים שהם לבד“

הקשר הרב דורי