מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא רותי דאלי – המורשת העוברת במאכלי העדה

סבתא שלי רותי איתי, שקד
סבתא שלי רותי בצבא
שורשיה של סבתי רותי

שמי שקד, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת את סבתי, רותי דאלי, יחד אנו מעלות את סיפורה אל מאגר המורשת של התכנית.

לפני שסבתא שלי נולדה, הוריה גרו בחלב שבסוריה עם עוד שישה אחים. הבית היה גדול עם חצר עגולה, כל המשפחה גרה שם. ההורים של סבתא שלי וששת אחיה החליטו לברוח מסוריה לארץ ישראל. המסע היה קשה, הם הלכו ברגל והיה להם מאוד מעייף. הם עזבו את סוריה כי היה קשה להם לחיות עם הערבים וזו הייתה תקופה קשה.

הם הגיעו לארץ ישראל בשנת 1944. לאחר שש שנים, בשנת 1950, סבתא שלי נולדה. הם החליטו לקרוא לה בת שבע רות, מכיוון שהיא נולדה הילדה השביעית במשפחה. אימא שלה הייתה בשלנית נהדרת ובישלה לה מאכלים טעימים כמו: קובה חמדה – כדורי בשר עם אורז בתוך מרק חמוץ מתוק, קובה סלק, מעודה – תבשיל תפוח אדמה מטוגן עם עוף וקינמון. בחג השבועות היא הייתה מכינה להם קלסונס עם גבינה, מעמול, עוגיות מלוחות, סמבוסק. היא גם הכינה ריבות מאוד מיוחדות כמו: דלעת ותפוחי עץ. כשסבתא שלי גדלה, אימא שלה לימדה אותה להכין את כל המאכלים שהיא אוהבת. סבתא שלי ראתה ולמדה איך מכינים את מאכלי ילדותה שהיא כל כך אוהבת.

כשהייתה בצבא, סבתי פגשה את שלמה (סבא שלי) והם התאהבו והחליטו להתחתן. החתונה הייתה בשנת 1971 בתל אביב, כולם רקדו ושמחו, המתנות היו סיפולוקס – מכשיר שמכינים באמצעותו סודה. לאחר שנתיים אימא שלי נולדה, והם החליטו לקרוא לה איילת. סבתא וסבא שלי החליטו לקרוא לה כך בגלל שהמקום הראשון שההורים של סבתא שלי חיו בו היה קיבוץ איילת השחר. לאחר שנתיים נולד לסבתא וסבא שלי ילד נוסף ושמו יוסי. לאחר שנתיים נוספות נולד להם ילד נוסף ושמו אבירם.

אבירם ויוסי היו תמיד ביחד ואימא שלי איילת אהבה פשוט לצפות בסבתא מבשלת וידעה כי בעתיד היא תרצה לבשל את המאכלים החשובים של העדות החלבית והעיראקית. לאחר שתיים עשרה שנים נולדו שני ילדים אבל לאחר זמן קצר אחד מהילדים לא שרד ונפטר, הילדה השנייה שרדה והחליטו לקרוא לה לי. כולם גדלו ביחד ונהנו אחד מהשני.

כיום יש לסבתא וסבא שלי 11 נכדים: הילדים של איילת: מאיה ושקד, הילדים של יוסי: יובל, סהר, יונתן ונתנאל, הילדים של אבירם: עוז וגאיה, הילדים של לי: ינאי, ניב ונאיה. כולם תמיד יהיו שם אחד בשביל השני.

אנחנו תמיד מצליחים לשמח אחד את השניה וסבתא שלי לא יכולה להיות יותר גאה בנו, אנחנו שמחים ומאושרים כמשפחה גדולה.

הזוית האישית

שקד הנכדה המתעדת: סבתא שלי הרגישה הנאה מן החזרה לכל מה שקרה בעבר והרגישה שמחה רבה לשתף אותי בסיפורי חייה.

מילון

קיבוץ איילת השחר
אַיֶּלֶת הַשַּׁחַר היא קיבוץ בעמק החולה, בסמוך לחצור הגלילית וליסוד המעלה, השייך למועצה אזורית הגליל העליון. בזכות מיקומו של היישוב ליד גבול הצפון הוא שימש כנקודת מעבר חשובה למעפילים מסוריה ולבנון לארץ ישראל. כמו כן, קלט הקיבוץ, לאורך השנים, עולים רבים מרחבי אירופה וצפון אפריקה. כן שימש כנקודה מרכזית לביטחון הגליל העליון המזרחי וכבלם לכוחות הסורים הפולשים במלחמת השחרור. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”תסתכלי על החיים שלך ולא על של אחרים“

הקשר הרב דורי