מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא רונית קריספין מספרת על קורות המשפחה

אני (יה-לי) ובני דודים עם סבא וסבתא
סבא דוד וסבתא רונית בבת מצווה
שורשי משפחתי כפי ששמעתי עליהם מסבתי

שמי  יה-לי צוריאל, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי אני מעלה סיפור על מורשת משפחתי אל מאגר המורשת של התכנית.

הכל התחיל בשנת 1932, כשסבתא רבתא שלי, סבתא יפה, נולדה. סבתא רבתא יפה נולדה בשנת 1942. היא עלתה לארץ לבד באונייה ששטה במשך חודשיים לארץ ישראל, ללא משפחתה, ללא הורים וללא אחים. היא חיה בקיבוץ עבדה במכבסה. לאחר כמה חודשים היא הכירה את בעלה, סבא רבא שלי – סבא יעקב, שנולד בירושלים בשנת 1933. שנה לאחר הכרותם, בגיל 21, הם התחתנו בבית של הוריו של סבא יעקב.

סבתא יפה לא ידעה את השפה העברית. היא למדה באולפן קרוא וכתוב במשך חמש שנים. במהלך השנים נולדו להם חמישה ילדים: שני בנים ושלוש בנות. הם גרו בשכונת הבוכרים שבירושלים בדירת חדר אחד. בשנת 1964 נולדה סבתא שלי – סבתא רונית. בגיל 17 סבתא רונית הכירה את סבא שלי, סבא דוד. בגיל 18.5, בשנת 1983, הם התחתנו. שנתיים לאחר מכן, בשנת 1985, אימא שלי יסמין – בתם הבכורה – נולדה בשכונת נווה יעקב בירושלים.

סבתא רונית וסבא דוד בחגיגה משפחתית

תמונה 1

בשנת 1967 פרצה מלחמת ששת הימים ובה ניצחנו. מיד לאחר מכן סבתא רבתא יפה וסבא רבא יעקב עברו דירה לשכונת שמואל הנביא, שם חיו וגידלו את ילדיהם באושר. לאורך השנים הם חיתנו את כל ילדיהם ונולדו להם נכדים. בשנת 2006 סבא יעקב סיים את חייו בעקבות בעיות בריאות בעודו בגיל צעיר, בן 73 היה במותו. בשנת 2007 סבתא יפה עברה לגור במעלה אדומים ליד שלושת בנותיה.

בשנת 2009 הוריי התחתנו ושנה לאחר מכן, בשנת 2010, אני נולדתי – נכד ראשון. לאחר תשע שנים, בשנת 2019, סבתא יפה הלכה לעולמה בגיל 87.

הזוית האישית

יה-לי: נהניתי לחקור את שורשיי ולהעלות את תיעוד המורשת המשפחתית אל מאגר המורשת.

מילון

אולפן עברית
אולפן עברית (מכונה בקיצור אולפן; מקור המילה בארמית "בית אולפנא", משמעותה: מקום לימוד) הוא בית ספר ללימוד אינטנסיבי של השפה העברית. האולפנים מיועדים בראש ובראשונה לעולים חדשים במסגרת תהליך הקליטה. בנוסף יכולים ללמוד בהם גם תושבי חוץ ותיירים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבתא רבתא יפה עלתה לארץ לבד באונייה ששטה במשך חודשיים לארץ ישראל, ללא הורים או אחים“

הקשר הרב דורי