מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא רוחמה חיים – תמיד לחפש את הטוב

סבתא ואני ברומא
סבתא וסבא ביום חתונתם
הילדות של סבתי, הקשיים בעלייתה לארץ והקמת דור ההמשך של משפחתנו

שמי הילה אשכנזי, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת את סבתי רוחמה חיים לבית לוי.

סבתא רוחמה נולדה בשנת 1941 בעיר חלבג'ה בעיראק. ילדותה של סבתי  בעיראק הייתה ילדות פשוטה. פרעות הפרהוד הגיעו גם לעיר שבה גרה. אחד מזיכרונותיה מתקופה זאת, היו שאמה אמרה לה ואחיה לא לעשות רעש כדי שהפורעים לא יגלו אותם. לפני כחמש שנים קיבלה סבתי את ההכרה כניצולת שואה.

כאשר הוריה של סבתי התחתנו, אביה נפתלי היה אלמן פלוס ילד ואמה שמחה הייתה גרושה פלוס ילדה. לכן לסבתי יש שני אחים שהם אחיה למחצה ועוד חמישה אחים ואחיות משני ההורים.

בשנת 1950 עלתה לארץ ביחד עם הוריה, אחיה ואחיותיה. סבתא מתארת שההתרגשות בעלייה פעם ראשונה למטוס נחקקה אצלה בזיכרון כמשהו מאוד עוצמתי ומרגש עבורה. כאשר סבתי ומשפחתה הגיעו לארץ הם גרו במעברה בעיר טבריה במשך שנתיים. לאחר מכן עברה המשפחה להתגורר בצריף בכפר יונה. החיים בצריף לא היו קלים בגלל שכל המשפחה גרה בחדר אחד. בחורף היה מאוד קר ובקיץ היה חם מאוד. למרות כל הקשיים, לסבתא יש זיכרונות טובים מתקופה זו, לרוב בגלל האווירה הטובה שהייתה בשכונה שבה גרה. כולם עזרו לכולם וכולם היו חברים של כולם. עד היום יש לה חברות מאותה שכונה.

סבתא רוחמה לא למדה בבית הספר בגלל שאמה הפרימיטיבית חשבה שבנות לא צריכות ללמוד אלא לעזור בפרנסת הבית ושלחה אותה לעבוד בניקיון בתים. סבתי הייתה מאוד חכמה וביקשה מהאישה אצלה עבדה ללמד אותה לקרוא ולכתוב והיא הסכימה ולימדה אותה. כיום סבתא מאוד אוהבת לקרוא ואחד מתחביביה הוא קריאת ספרים עבי כרס.

סבתא רוחמה התחתנה בשידוך ולא מתוך בחירה עם סבא אליעזר בגיל 15. כדי שהוריה יוכלו לחתן אותה הם שיקרו ורשמו בתעודת זהות שלה שהיא בת 18. סבא וסבתא גרו בסמוך לשוק מחנה יהודה בירושלים, שם נולדו ארבעת ילדיהם.

אחד הזיכרונות שיש לסבתא ממלחמת יום הכיפורים היה שבערב יום כיפור היא וסבא רצו ללכת לכותל כמנהגם בכל שנה. כשהגיעו לכיכר ציון, ראו הרבה אוטובוסים שהעבירו את החיילים למלחמה. ככה הם הבינו שפרצה מלחמה וחזרו מהר הביתה. אח של סבתא רוחמה נפצע קשה במלחמת יום כיפור.

סבתא רוחמה וסבא אליעזר הקימו משפחה לתפארת. ארבעה ילדים, 16 נכדים ו-12 נינים.

סבא אליעזר חלה בגיל 72 והפך לאדם סיעודי ונזקק לסיוע בתפקוד היומיומי שלו. סבתא טיפלה בסבא במסירות רבה שנים רבות עד שנפטר לפני כשנה. למרות כל חייה הלא פשוטים של סבתא רוחמה, תמיד היא אמרה וחינכה את ילדיה שתמיד צריך לחפש את הטוב גם בדברים הקשים. כיום סבתא גרה לבדה ואנחנו מבקרים אותה כל הזמן.

הזוית האישית

הילה הנכדה המתעדת: היה לי מאוד נחמד ומרגש לגלות עוד קצת על משפחתי דרך הסיפורים של סבתא ולשמוע דברים שלא ידעתי עליהם. הרגשתי שהקשר שלי ושל סבתא מתעצם.

מילון

סיעודי
שירותי עזרה וטיפול לאנשים המתקשים בפעולות היומיום

חלבג'ה
חלבג'ה (בכורדית: هه‌ڵه‌بجه) היא עיר כורדית בצפון עיראק, הממוקמת כ-240 קילומטרים צפונית-מזרחית לבגדאד, בסמוך לגבול עם איראן. בזמן מלחמת איראן–עיראק הופצצה העיר על ידי הצבא העיראקי מהאוויר בנשק כימי ולאחר מכן נהרסה כליל. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”תמיד צריך לחפש את הטוב, גם בדברים הקשים“

הקשר הרב דורי