מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא רבתא שרה ווסיק – חיים קשים אך מאושרים

ויקטוריה עם שרה
שרה בצעירותה עם חברה
חיים בזמן מלחמת עולם השנייה

שמי ויקטוריה, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת את סבתא רבתא שלי, שרה ווסיק, ומעלה סיפור על חייה אל מאגר המורשת של התכנית.

סבתא רבתא שרה, שקוראים לה שרה ארונבנה, נולדה בתאריך 30.03.1932, שם אביה: אהרון פסטר, שם אמה ברטה פסטר, שם אחותה הגדולה ממנה: מינה פסטר, היא בת 90, נולדה באיזמאיל שבמחוז אודסה באוקראינה, ברית המועצות לשעבר.

סבתא רבתא שרה לא זוכרת את אביה כי הוא נפטר כשהיא הייתה בת שנתיים. אימא שלה עבדה במפעל. כשהחלה מלחמת העולם השנייה הם פונו לאזור סטלינגרד (עכשיו היא נקראת וולגוגרד), שם הם גרו בבית משותף, היה להם חדר אחד, האמבטיה, השירותים והמטבח היו משותפים.

בגלל תנאי החיים הקשים בחורף, אימא חלתה בדלקת ריאות קשה, ומכיוון שהייתה מלחמה ולא היו תרופות, לילה אחד אמה נפטרה. אחותה הגדולה נאלצה ללכת לעבוד, וסבתא שלי, שרה, נשלחה לבית יתומים. בבית היתומים היא למדה ועזרה במטבח.בגלל כמות האוכל הקטנה, הילדים ניסו למצוא אוכל בפחים.

בגיל 18, סבתא הלכה לעבוד במפעל בתור חרטת, ואחרי שנתיים היא הלכה לעבוד במכרה. כל יום היא ירדה כמה קילומטרים מתחת לפני האדמה, מה שהיה מאוד מפחיד. בעבודתה היא הייתה נהגת רכבת שמובילה פחם.

סבתא רבתא שלי היא אישה חזקה מאוד, היא חיה חיים קשים אך מאושרים. יש לה שתי בנות, שלושה נכדים וחמישה נינים.

הזוית האישית

ויקטוריה הנינה המתעדת: אני מאוד שמחה שאני יכולה ללכת ולבקר את סבתא רבתא. אני אוהבת אותה מאוד ומאחלת לה בריאות וחיים ארוכים. כאב לי מאוד ובכיתי כששמעתי את הסיפור שלה.

סבתא רבתא שרה: שמחתי מאוד שויקטוריה למדה עלי ותיעדה את סיפורי במסגרת תכנית הקשר הרב דורי.

מילון

סטלינגרד
וֹלגוֹגרָד (ברוסית: Волгогра́д, "עיר הוולגה"), שעד שנת 1925 נקראה צָאריצין ובשנים 1925–1961 נקראה סטָלינגרד (Сталингра́д), היא עיר מרכזית ברוסיה השוכנת על גדות נהר הוולגה ומשמשת כמרכז תעשייתי גדול. בעיר זו ובסביבתה התחולל קרב סטלינגרד, שהיה אחד הקרבות העקובים מדם והמכריעים במלחמת העולם השנייה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבתא רבתא שלי היא אישה חזקה מאוד, והיא חיה חיים קשים אך מאושרים“

הקשר הרב דורי