מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא רבתא הדסה מקליס עלתה משוויץ לישראל

סבתא ואני
סבתא בהרים קרו מונטנה בחורף
מאת: הדסה מקליס וכרמל אליאב

שמי כרמל אליאב מכיתה ו'2 בבית ספר "סביון". במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, ראיינתי את סבתא רבתא שלי – הדסה ותיעדתי את סיפורה.

הסיפור של סבתא הדסה

שמי אסתר הדסה מקליס ונולדתי בתאריך 30 למרץ 1932 בעיר ג'נבה בשוויץ. ההורים שלי הם ד"ר הירש קלינמן וד"ר שרה קלינמן לבית נחימזון. אבא התחיל את לימודיו באוניברסיטה בגרמניה, הוא ביקר בג'נבה, הכיר את אימא שלי, התאהב בה והחליט לעבור ללמוד באוניברסיטה בג'נבה. מאחר והוא לא היה אזרח שוויץ, כשהוא סיים את לימודי הרפואה ובא לבקש את התעודה כדי לעבוד כרופא ברפואה פרטית. ענו לו שבתור אזרח חוץ הוא לא יכול לעבוד מחוץ לבתי חולים, אז הוא אולץ לעבוד בבתי חולים עד שהוא קיבל את האזרחות השוויצרית.

 בילדותי – תינוקת

תמונה 1
י

אימא שלי היתה ילידת פלסטינה, לכן היא לקחה אותי לביקור בארץ. אני זוכרת שישבנו בבית קפה ושמתי לב שאנשים מדברים בקול רם וצועקים, אז חשבתי שהאנשים מסביב יגידו שהיהודים רעשנים ולא יודעים להתנהג,  פתאום הבנתי שפה כולם יהודים! זה היה היום בו קיבלתי החלטה, שהילדים שלי לא ישאלו את השאלה הזאת אף פעם, שלא ישאלו על היהודים – הרי כולם פה יהודים!

 מאלבום תמונות ילדותי בשוויץ

תמונה 2

 

עם אבי בשוויץ

תמונה 3

מאלבום ילדותי בשוויץ

תמונה 4

למדתי משפטים בג'נבה וכשבאתי לארץ הייתי צריכה לעשות את הבחינות שוב בהתאמה לחוקי המשפט במדינת ישראל, כדי לעבוד במקצועי – כך היה , עבדתי במקצוע עד גיל 75.

 מתקופת נערותי

תמונה 5

 

הכרתי את אייבי כשהייתי בת 25 דרך חברים משותפים. הוא עשה רושם גדול עלי, כי הוא ציטט ספרות קלאסית בעל פה. אני זוכרת, שטיילנו על חוף הים וזה היה רומנטי. אחרי כמה ימים יצאנו יחד לטיול לטבריה, והחלטנו להתחתן.

אימא שלי ואחותי מרים הגיעו משוויץ לחתונתי. החתונה היתה אמורה להתקיים בבית ציוני אמריקה בתל אביב. אחותי באה לבדוק את המקום והיא החליטה שיש צורך דחוף להוסיף פרחים לקישוט, אז היא נכנסה לחנות פרחים וקנתה המון פרחים וחזרה לאולם וסידרה אותו.

הרב של פתח תקווה ערך את טקס  החתונה ואחר כך השכנים של אימא ואבא של אייבי סיפרו סיפורים מחמיאים על משפחת מקליס, ואני חשבתי בליבי מי ידבר ויספר על המשפחה מהצד שלי? ואז יהודית הררי, שהכירה את המשפחה שלי לפני הרבה שנים, דיברה על המשפחה שלי בתקופה ההיא כשסבא שלי היה עוד חבר בתנועת בִּיל"וּ,  שהייתה ארגון של צעירים יהודיים ציוניים.

 תמונה משפחתית מתקופת ילדותי בשוויץ

תמונה 6

הזוית האישית

כרמל: היה כיף במפגשים והיה כיף לפגוש את סבתא בבית הספר ולעשות איתה את הסיפור וגם להקשיב לכל הדברים והסיפורים שקרו לה…

מילון

ביל"ו
תנועת בִּיל"וּ הייתה ארגון צעירים יהודי ציוני אשר הוקם בא' בשבט ה'תרמ"ב, 21 בינואר 1882 בעיר חרקוב שבאוקראינה, אז חלק מהאימפריה הרוסית. שמה מורכב מראשי התיבות של הפסוק ”בֵּית יַעֲקֹב לְכוּ וְנֵלְכָה” (ויקיפדיה)

ציטוטים

” המשפחה שלי בתקופה ההיא כשסבא שלי היה ביל"ו.“

הקשר הרב דורי