מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא רבקה – דור שמיני בארץ

סבא רבא סופר סת"ם
כ"ט בנובמבר - הארכיון הציוני
סבא רבא היה סופר סת"ם וכתב תפילים ומזוזות

תכנית הקשר הרב דורי של סבתא רבקה ושירה גולדפרב, הסיפור שסבתא רבקה  סיפרה לשירה:

"נולדתי בבית החולים "רמן" היום "השרון" בפתח תקוה. אני דור שמיני בארץ. משפחת אבי הגיעה לארץ ישראל עם תלמידיו של הגר"א, שמו היה רבי איצלה מחסלביץ. הם הגיעו לארץ בשנת 1809 וגרו בצפת. בשנת 1831 לאחר הרעש הגדול בעיר צפת עברו לגור בעיר העתיקה בירושלים. רבי איצלה היה סופר סת"ם.( כתב ספרי תורה ומזוזות).

משפחת אמי הגיעה מהעיר שיראז בפרס, הם היגיעו כתיירים. השלטונות התורכים גרשו אותם אבל היהודים שגרו פה הצליחו לעביר את רוע הגזירה והם נשארו בארץ. הם גרו בפתח תקוה כאן הקימו את המאפיה הראשונה במושבה. סבתי נבחרה ליקירת העיר לפני מספר שנים. הורי נישאו בפתח תקוה. 

בארץ שלטו הבריטים. מדי פעם הכריזו על "עוצר" שהחל בערב ונמשך כל הלילה. אסור היה לנו לצאת מהבית כל הלילה. בארץ חיו כשש מאות אלף יהודים והרבה ערבים שמדי פעם התנכלו ליהודים וגם פגעו באם. קמו תנועות מחתרת לגרש את הבריטים מהארץ. ההגנה, אצ"ל ולח"י.

בשנת 1947 עזבו הבריטים את הארץ פרצה מלחמת השיחרור. מדינות ערב רצו לגרש אותנו.חיילים רבים נהרגו בניהם דודי יהושוע אחיו של אבי הוא נהרג בגוש עציון ומוזכר המוזיאון הפלמ"ח. בחודש אייר שנת 1948 הוקמה מדינת ישראל. השמחה הייתה רבה. רקדנו ברחבות כל הלילה.

כיון שהיינו מדינה צעירה ולא היה אוכל בשפע כמו היום והגיעו לארץ הרבה יהודים לאחר השואה אלה היו ניצולים שהגיעו מאירופה. בארץ הכריזו על "צנע" קנינו מזון עם תלושים. זה לא היה קל אבל הסתדרנו.

הייתי חברה בתנועת בני עקיבא ויותר מאוחר הפכתי למדריכה. למדתי הוראה בסמינר תלפיות. מקום עבודתי הראשון היה בישוב חדש שהקם ליד מטולה בצפון הארץ. שם הביאו עולים מקוצין שבהודו, לימדתי בחדר אחד כתות א' ב' ג'. כי לא היו מספיק תלמידים .

השלמתי לימודים לתואר ראשון באוניברסיטת בר-אילן ולתואר שני באוניברסיטה העברית בירושלים. עברתי להרצות במסמינר בו למדתי שנקרא מכללת "תלפיות". רבות מתלמידותי משמשות מורות, מנהלות ואף מפקחות במערכת החינוך במדינת ישראל.

יש לירח אישי ולי שלשה ילדים ,ושמונה נכדיום וארבעה נינות. שירה היא הנכדה הצעירה שלנו. אנו מבלים הרבה עם משפחה בשבתות, בחגים ובחופשות. בקיץ שעבר טסנו כל המשפחה לפאריס ביקרנו ביורודיסני ובעיר היפה ואתריה המיוחדים. כל אחד מהנכדים למד על אתר מסוים והוא הדריך את כולנו. שירה הכינה והדריכה ליד "מגדל אייפל".

אנו מודים לק"בה על המשפחה הנהדרת שלנו ומקוים להמשיך ולבלות יחד עוד שנים טובות בבריאות טובה.

העשרה

סופר סת"ם: "סופר סת"ם הוא אדם העוסק בכתיבת ספרי תורה, תפילין, מזוזות ומגילות (בראשי תיבות: סת"ם). סופר סת"ם כותב בכתב סת"ם ומשתמש בקולמוס העשוי קנה או נוצה, ובדיו מיוחד – דיו סת"ם. כמו כן, ישנם סופרים הכותבים גם ספרי נביאים וכתובים וכן את פרשת "פיטום הקטורת".

תשע"ה

מורה מובילת תכנית לאה יוסףמדריכה יישובית ליאורה כהן

מילון

סופר סת"ם
סופר סת"ם הוא אדם העוסק בכתיבת ספרי תורה, תפילין, מזוזות ומגילות (בראשי תיבות: סת"ם). סופר סת"ם כותב בכתב סת"ם ומשתמש בקולמוס העשוי קנה או נוצה, ובדיו מיוחד - דיו סת"ם. כמו כן, ישנם סופרים הכותבים גם ספרי נביאים וכתובים וכן את פרשת "פיטום הקטורת".

ציטוטים

”סבתי נבחרה ליקירת העיר פתח תקווה לפני מספר שנים.“

”לימדתי בחדר אחד כתות א' ב' ג' עולים מקוצ'ין. לא היו מספיק תלמידים “

”רבות מתלמידותי משמשות מורות ומנהלות במערכת החינוך במדינת ישראל.“

הקשר הרב דורי