מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא קרן אלינור בללי עברה אל ישראל בגלל האהבה

ליאן וסבתא קרן
סבתא קרן
סבתא קרן התגיירה כדי להקים בית יהודי בישראל

שמי ליאן ואני משתתפת השנה בתוכנית הקשר רב דורי יחד עם סבתי, קרן בללי. במסגרת התוכנית אנו נעלה את סיפור תיעוד החיים של סבתי. סבתא קרן נולדה בתאריך 26.7.1966 באנגליה להוריה, אלינור ורוברט טיילור ואחותה ג'קי, כולם נולדו באנגליה. אביה של סבתי קרן עבד בתור איש צבא של אנגליה ועקב זה הם עברו הרבה ממקום למקום בילדותה של סבתי.

ילדותה של סבתי

מגיל שנתיים – 5 חצי סבתי ובני משפחתה גרו בסינגפור. בגלל שמזג האוויר בסינגפור שונה ממזג האוויר שבאנגליה, הם חיו כמו מלכים, היו להם משרתים. לאחר מכן הם חזרו לאנגליה. סבתי עברה שלושה בתי ספר במהלך שהותם באנגליה. בגיל 8 נדדו לקפריסין עקב עבודתו של אביה. בתחילת שהותם שם הייתה מלחמה גדולה בין הטורקים ליוונים. עד היום קפריסין מחולקת לצד טורקי ולצד אירופאי אחרי חצי שנה היו יריות ברחוב אז החליטו שרק הנשים והילדים יפונו לאנגליה בחזרה, בלי התראה מראש ובלי שום פריטים עליהם. סבתי הופרדה מאבא שלה ונשארה רק עם אימא שלה ואחותה היחידה ג'קי. הם יכלו לתקשר רק על ידי קלטות שאבא שלה שלח בדואר.

לאחר עשרה חודשים, סבתי שבה חזרה לקפריסין לצד האירופאי, שם סבתי מספרת על חופש וילדות כיפית מפני שהם גרו במתחם צבאי ולכל משפחה בית גדול משלה ושטח ענק לשחק בו, הם הרגישו ביטחון ויכלו ללכת לקולנוע, לים, וכו', מפני שזה היה תחת השלטון האנגלי. בגיל 11 חזרו לאנגליה והשתקעו שם.

תקופת בית הספר והלימודים של סבתי

עד גיל 11 סבתי למדה בבית ספר בקפריסין, וכשחזרה לאנגליה התחילה ללמוד שם. סבתי מספרת שהלימודים שונים מהלימודים בארץ, שם על כל מקצוע עושים מבחן ומקבלים תעודה. היא מספרת שהייתה תלמידה טובה ובגיל 13 עשתה מבחן שמי שעובר אותו עובר לבית ספר עם רמה יותר גבוהה והיא עברה אותו, בין הרבה תלמידים. בבית הספר הזה הייתה תלבושת אחידה: עניבה, נעליים, חצאית. בגיל 16 סיימה את כל המבחנים שהייתה צריכה והלכה לעבוד במשרד.

תקופת הבגרות של סבתי

סבתי עבדה הרבה אחרי תקופת הלימודים. מגיל זה כבר הצליחה לקנות לעצמה אוטו וטלוויזיה. סבתי אהבה לטייל בחו"ל עם שתי חברות טובות שלה. היא הייתה בספרד, שוויץ, יוון, צרפת, גרמניה, רומניה. יש לה חברה הכי טובה מגיל 13 שקוראים לה רוז, עד היום הן חברות ובקשר למרות שרוז עדיין גרה באנגליה.

עלייה לארץ ותקופת המעברים של סבתי

סבתי הגיעה לארץ לבדה ללא משפחתה בתור תיירת בשנת 1987. היא הייתה בת 21, ומספרת שלפני שבאה לבקר בארץ היא לא ידעה בכלל על קיומה של ארץ ישראל. היא חשבה שיש פה רק מדבר עם גמלים, כשהגיעה לארץ היא התגוררה ברמת אביב ג' והתפלאה שיש בניינים כל כך מודרנים. היא גרה שם אצל משפחה ועבדה אצלם בתור מטפלת צמודה של הילד במשפחה. אחרי חודשיים היא הלכה למסיבה ושם היא הכירה את סבא שלי, בגלל זה החליטה להישאר בארץ במקום לחזור לאנגליה. בזכות הטיולים שסבא שלי עשה לסבתי בארץ, היא התאהבה בארץ והחליטה להישאר.

איך סבי וסבתי הכירו

סבא וסבתא שלי הכירו במקרה במסיבה בתל אביב, בהתחלה הוא פנה אליה בעברית והיא לא ידעה בכלל את השפה, בגלל שהוא היה במשך חמש שנים בקנדה, סבא ידע אנגלית והציע לה לרקוד איתו. היא הסכימה. מאותו הערב הם התחילו לצאת לדייטים במשך חצי שנה, הם התאהבו והיא סיפרה להוריה שהיא מתכננת להישאר בארץ ובנוסף גם להתגייר. הוריה לא קיבלו את זה ובמיוחד לא אהבו את הרעיון שתתגייר, אבל לסבתא שלי לא היה אכפת, היא רצתה להתחתן עם סבא שלי ולהקים בית יהודי בישראל.

סבתי עשתה גיור אורתודוקסי (גיור יהודי). היא מספרת שהיה לה קשה כי זה היה שנה והיו הרבה מבחנים, היא למדה תרבות שונה לגמרי ממה שחיה והכירה. בשנת 1990 סבתי וסבי התחתנו, שלושה חודשים אחרי שסיימה את תהליך הגיור.

ילדים ונכדים

בשנת 1991 נולד בנם הבכור, דוד שלי, איתן, בשנת 1992 נולדה בתם השנייה שלי, זו אימא שלי, בשנת 1996 נולד בנם השלישי, דוד שלי, שון. בשנת 2000 נולדה בתם האחרונה, דודה שלי ג'סיקה, אותם סבתא שלי גידלה לבד בארץ כי משפחתה גרה באנגליה. לסבתי יש שישה נכדים: אני הנכדה הראשונה, אח שלי אלירן הנכד השני, אחותי טליה הנכדה השלישית, אח שלי דניאל הנכד הרביעי, יהלי בת דודתי מאיתן (הבת של איתן) הנכדה החמישית, ורוי בן הדוד הקטן שלי (הבן של ג'סיקה) הוא השישי והאחרון.

הזוית האישית

סבתא קרן: אני מאושרת שיכולתי לחלוק את סיפור חיי עם נכדתי.

ליאן הנכדה המתעדת: אני ממש שמחה שיכולתי לשמוע את סיפור חייה של סבתי ולתעדו במאגר המורשת, היה לי כיף לעבוד איתה. למדתי מסיפורה של סבתי שהיא עברה דברים מאוד קשים בחייה והתבגרה אליהם.

מילון

גיור
גיוּר או גירות הוא הליך של המרת דתו של גוי ליהדות. על פי הגדרת ההלכה היהודית, יהודי הוא מי שנולד לאֵם יהודייה או שהוא בעצמו התגייר כהלכה. בלשון המקראית היה גם שימוש במונח "התייהדות" כדי לציין מושג זה. גבר שהתגייר מכונה גֵּר ואישה שהתגיירה מכונה גִּיוֹרֶת. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הוריה לא קיבלו את זה ובמיוחד לא אהבו את הרעיון שתתגייר, אבל לסבתא שלי לא היה אכפת, היא רצתה להתחתן עם סבא שלי ולהקים בית יהודי בישראל“

הקשר הרב דורי