מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא קלרה – אימא של אימא

סבתא חוגגת 70
סבתא קלרה ואני
סיפור על סבתא קלרה

לסבתא שלי קוראים קלרה, שם המשפחתה הוא רוזנפלד. שמות ההוריה: אמא אגנטה, אבא אנדור ז"ל (סבתא רבתא כיום בת 96). סבתי נולדה ב 6.8.1951 ברומניה בעיר אורדיאה. ברומניה סבתי גרה בבית קרקע, בית פרטי של שלושה חדרים. היה בבית חשמל, מים, הייתה גינה בחוץ עם עצי פרי. השפה שהם דיברו היא הונגרית ומעט רומנית.

סבתי גדלה בסביבה לא יהודית. היו מעט יהודים וגויים. היו להם קשרי שכנות איתם. סבתא מספרת כי הם היו אנשים נחמדים. הם היו מארחים אותם לארוחות, והיו משחקים עם הילדים שלהם. סבתי לא שמרה על קשר עם אף אחד אחרי שעלתה לארץ ואף מספרת כי לא מתגעגעת למקום שבו גדלה וגם לא ביקרה שם מאז שעלתה לארץ.

סבתי הלכה לבית ספר לא יהודי. למדו שם גם בשפה ההונגרית וגם בשפה הרומנית. היא לא עבדה בתקופה שהייתה בבית ספר. בצעירותה לסבתי לא חגגו בת מצווה וגם לא ציינו את זה בשום אירוע מיוחד. בחגים הם היו עושים סעודה משפחתית. סבתי זוכרת את מאכל הגפילטע פיש בתור מאכל שהיה אהוב עליה. בחג הפסח למשל היו מקבלים מצות משגרירות ישראל ואוכלים אותם במשך כל 7 הימים. בשבתות לעתים רחוקות היו הולכים לבית כנסת.

במשפחתה לא דיברו על ארץ ישראל ולקח להם זמן עד שאישרו להם לצאת לעלות לארץ ישראל. המשפחה של סבתי עלתה לארץ בגלל שהם רצו להיות בארץ שלהם ולהיות ולגור עם יהודים. סבתי עלתה לארץ בשנת 1972 בטיסה מבוקרשט לארץ ישראל. כשנחתו בנמל התעופה בן גוריון העלו אותם למשרדים ואמרו להם לשכב על הרצפה כי נפל קיר. סבתי זחלה עד החלון וראתה למטה הרבה חיילים ושוטרים. אח"כ הם שמעו שהיה מחבל בשדה תעופה קוזו אוקמוטו. אפילו היו הרוגים ותפסו אותו. אחותה חיכתה להם שם.

סבתי הגיעה לארץ במאי 1972 ובאוקטובר 1973, בגיל 21. בדיוק גם פרצה מלחמת יום הכיפורים. סבתי כבר הייתה מאורסת לסבי והוא נלקח למילואים. זאת הייתה הפעם הראשונה שסבתי הייתה במצב כזה. היא מספרת שהיה מאוד מפחיד אמרו להם להסתגר בבית ולסגור חלונות ולא לפתוח אורות בבית.

כשעלתה לארץ, ביקשה להגיע לקריית ים כי שם גרה אחותה שהגיעה לארץ ישראל שנתיים קודם. אמרו לה שהיא משויכת למגדל העמק ושקריית ים ומגדל העמק הם אחד ליד השני. היא לא האמינה להם ולכן גם לא חתמה על שום מסמך. הם נסעו לאחותה וגרו שם חודשיים ואחרי זה קיבלו דירה מ"עמיגור" בקריית ים. כיום היא מתגוררת בקריית חיים, בדירה בת ארבעה חדרים יחד עם אמא שלה.

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בחטיבת "דפנה" קריית ביאליק, התשפ"ב

מילון

גפילטע פיש
מאכל אשכנזי, קציצת דג מבושלת

ציטוטים

”אח"כ הם שמעו שהיה מחבל בשדה תעופה“

הקשר הרב דורי