מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא צפי סואץ וילדותה בעיר אילת

ים סוף
מרינה באילת
תחנות בחייה של סבתי

סבתא צפי סואץ, נולדה בשנת 1960 בעיר אילת, הנמצאת בדרום הארץ.

אֵילַת היא העיר הדרומית ביותר במדינת ישראל והיחידה בה לחופי הים האדום, והיא משמשת כעיר נמל ותיירות מרכזית. העיר שוכנת בדרום הערבה, שייכת למחוז הדרום, ומתגוררים בה כ-52,000 תושבים. בתקופת המנדט שכנו במקום יישוב בדואי קטן בשם אום א-רשראש ונקודת משטרה בריטית. ויקיפדיה

בעבר, אילת הייתה עיר קטנה, היו לה שטחים בהם היה אפשר לרכוב על אופנים, סבתי אהבה זאת מאוד.  סבתי משתפת כי היא זוכרת את חברתה מיכל ושהן נשארו בקשר עד היום. סבתי סיפרה שהיו לה קשיים בילדותה וכך היא מציינת שהיה לה קשה  באילת, בגלל המרחק מהמרכז, וכל סרט שיצא, הגיע לאילת רק אחרי חודש חודשיים, ובינתיים, כול המשפחה מהמרכז דיברה על הסרט שעוד לא הגיע לאילת.

כאשר אמא שלי הייתה בכיתה ד', המשפחה עברה ליישוב רקפת, שאז עוד היה יישוב קטן מאוד. סבתי שיתפה כי היא זוכרת שהחברים מהכיתה, אמרו לאמא שלי שזה לא ניראה כאילו היא באה מאילת, כי היא לא השתזפה.

רַקֶּפֶת הוא יישוב קהילתי בגליל התחתון בתחומי המועצה האזורית משגב. גובה היישוב הוא כ-340 מטרים מעל פני הים. היישוב נמצא בקרבת העיר סח'נין ובסמוך אליו המרכז האזורי בו מצויים המועצה האזורית, מרכז הספורט, מועדון כפרי משגב, המרכז לטיפוח יזמות, בתי הספר, יער שגב ועוד. ויקיפדיה

לסבתא יש זיכרון ילדות, שהיא טסה בפעם הראשונה מאילת לתל-אביב. בהמשך היא  סיפרה שיש לה בגדים ישנים שסבתא שלה סרגה לה כשהייתה ילדה קטנה, ושהיא ממש אוהבת אותם. פעם הם עוד היו אצלה בארון, עכשיו לעומת זאת הם כנראה במחסן, או שמישהו זרק אותם. לדעתי זה די עצוב כי, אם לי היו בגדים שהיו מאוד חשובים לי, הייתי ממש שומר עליהם, ושם אותם במקום שאף אחד לא יודע.

סבתא שלי התחילה לעבוד כמנהלת חשבונות. ובשנת 1981 נולדה אמא שלי אדווה,  סבתא אמרה שהיא מאוד התרגשה כשנולדה לה ילדה.

שאלתי את סבתי אם היא בחרה בחירות אחרות בילדות, כדי לשנות את העתיד, תשובתה הייתה שהיא לא בחרה בחירות אחרות בעבר, כדי לשנות את העתיד, וכאשר שאלתי את סבתי האם היא מתגעגעת למשפחה או לילדות, ענתה סבתא "לא, אני לא מתגעגעת לילדות, אני אוהבת יותר את העולם עכשיו". אבל היה חשוב לה לספר שהדמות המשמעותית עבורה, זאת כמובן אימה.

הזווית האישית

איתן: היה מאוד מעניין, לשבת ולדבר עם סבתא על ילדותה. זה היה לי חשוב לדעת על סבתא שלי דברים נוספים.

מילון

מרינה
מקום של סירות

ציטוטים

”יש לי בגדים ישנים שסבתא שלי סרגה לי, כשהייתי ילדה קטנה ואני ממש אוהבת אותם“

הקשר הרב דורי