מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא ציפי בש, נסעה לטהראן לעיר הולדת הוריה

אני עם סבתי ואמי
אני עם סבתא בילדותי
הילדות של סבתא ציפי בתל מונד

שמי ציפי בש, אני סבתא של הילה. נולדתי בתאריך 1.8.51, בכפר סבא. נולדתי להוריי שושנה ועזיז לאחר ארבעה בנים, אחיי הגדולים והשמחה הייתה גדולה בבית. יש לי חמישה אחים ואני בת יחידה. ש

אמי נולדה בארץ וחזרה לפרס ושם הכירה את אבא שלי, שם הם התחתנו ונולדו שלושת ילדיהם. עם עלייתם לארץ עברו לגור במעברות ולאחר מכן התמקמו בתל-מונד.

גדלתי בתל-מונד, הייתה לנו דירה קטנה. גרנו בדירת חדר אחד שכולנו ישנו בו יחד. בזכות עבודה קשה של אבי הצלחנו להרחיב את הדירה. יש לי זיכרונות ילדות טובים. התחלתי בגן ונהניתי מאוד. היו לי הרבה חברים, שיחקנו בגולות וחבל. הבילוי המועדף בימים אלו היה הקולנוע. למדתי בבתי ספר בתל-מונד, היו לי המון חברות. לאחר שנים רבות פגשתי שוב חברת ילדות שלי, דליה, שכיום היא שכנה שלי.

אחד הדברים שזכורים לי מאוד הם המאכלים של אמי. אמי נהגה לבשל מאכלים פרסיים מסורתיים אותם אימצתי עד היום. המאכל המפורסם האהוב על בני המשפחה הוא גונדי וחורשסבזי.

מאחר ושני ההורים שלי עלו מפרס, רציתי מאוד לבקר שם. בגיל 18 טסתי לפרס לבית הוריי. ביקרתי בשירז ובעיר הבירה טהראן לטיול שורשים.

 הזוגיות עם סבא אלי

בשנת 1974 אלי, בעלי, עזב את הקיבוץ ועבר לגור עם אחותו בהרצליה. סרינה, קרובת משפחה של גיסתי, הייתה השכנה של יהודית, אחות של אלי. סרינה התעניינה בלי סוף מדוע אלי עבר לגור אצל אחותו. לאחר שההיכרות ביניהם העמיקה היא זו שפנתה לבתיה גיסתי והכירה לי אותו. יצאנו כחצי שנה לפני הנישואין. התחתנו בשנת 1975 בגילתון, אולם אירועים בפתח תקוה.

לאחר הנישואין עברנו לגור בדירה קטנה בתל-מונד סמוך לבית הוריי. לאחר כשנה עברנו לגור בדירת 3 חדרים ברעננה, שם נולדו שני בניי, רותם ורועי. זו הייתה תקופה נהדרת שזכורה לילדיי עד היום. בשנת 1985 עברנו לדירה גדולה יותר בבניין ממול, שם נולדה בת הזקונים, שני.

סמובר

החפץ שעובר מדור לדור במשפחתי הוא הסמובר (מיחם). מדובר בחפץ שמשפחתי הביאה מפרס, חפץ עתיק בעל משמעות רבה לאימי. הוא משמש כמזכרת משפחתית לאופן שבו חיו בעבר ובעתיד אני אוריש אותו לבת שלי, שני. בנוסף לסמובר, אמי העבירה אליי כלי נחושת רבים עליהם שמרתי עד היום.

לפני כעשור יצאתי לגמלאות. מאז אני עובדת כמטפלת בפעוטות. אני מאוד אוהבת תינוקות ולכן עדין נהנית מהעבודה. כיום, כל ילדיי נשואים ויש לי שבע נכדות.

בני הבכור נשוי לאפרת ולהם שתי בנות: צליל, הנכדה הבכורה, בת שלוש עשרה, וליהי בת שמונה.

בני האמצעי, רועי, נשוי לריקי ולהם שלוש בנות: הילה, בת אחת עשרה, אליה התלוויתי לתוכנית הקשר הרב דורי, וגילי ונופר התאומות בנות השמונה.

שני, בת הזקונים, נשואה לרן ולהם שתי בנות: אופיר בת החמש ועינב בת השנתיים.

מאז נולדו נכדותיי אני דואגת לקחת חלק פעיל בגידולן ונהנית לעזור ביום יום. אני מקפידה לשמור על הקשר המשפחתי, גיבוש המשפחה ומפגשים משותפים.

מבחינתי, המשפחה שלי היא חלום שהתגשם.

יש לי חלום שבעתיד יהיה שלום בין ישראל לאיראן ואוכל לחזור עם ילדיי לביקור מולדת.

הזוית האישית

סבתא ציפי: נהנתי לספר לנכדתי האהובה הילה את סיפור חיי.

הילה: היה לי כיף לשמוע את הסיפור של סבתא ולהכיר דברים שלא ידעתי עליה.

מילון

חורשט סבזי
מאכל מסורתי פרסי

ציטוטים

”"גרנו בדירת חדר אחד שכולנו ישנו בו יחד"“

הקשר הרב דורי